A jelenlegi adatok szerint nagyjából 200 ezer váltóra, a váltás lehetőségével érintett kör 10 százalékának átszerződésére lehet számítani az év végi kgfb-kampányban, ezen kívül körülbelül 30-40 olyan autós lehet, aki meglévő biztosítójához visszaköti a biztosítását – vélekedett a kampányidőszak felén túl Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarorazági Szövetségének (FBAMSZ) elnöke.
A nagyobbik alkusszövetség elnöke szerint a kampány alatt senki nem jelentkezett extrém alacsony díjakkal, azok a biztosítók, akik most a legtöbb új szerződést viszik, azok sem leverték a díjakat, hanem inkább a piaci szinteknél némileg alacsonyabb, vagy ahhoz jobban simuló díjakat hirdettek meg. A másik vélekedés sem vált valóra – csak óvatos, 8-10 százalékos átlagdíj-emelkedés következett be, azaz a piaci verseny továbbra sem engedi a piacon az átárazást, noha az üzletági korrigált kárhányad már 90 százalék körül mozog, s immár az MNB is azt kommunikálta, hogy immár rendszerkockázatot hordoz egy a díjszint.
Év közben váltanak
Az autósok egész évben fontosak a biztosítóknak – év közben 68 díjmódosítás történt (szemben a 2013-as 46-tal) – ráadásul ezt támasztja alá, hogy az autósok fele már év közben vált. Épp ezért a biztosítók az idei kampányra sokkal kevésbé aktívan készültek, s a hirdetési aktivitás is csökkent – hiszen itt döntően B10-es kategóriában lévő, legalább 5 éve ugyanazt az autót vezető tulajdonosról volt szó.
A legnagyobb változás
A biztosítók viszonylag szabad kezet kaptak arra, hogy kármentességi kedvezményt, illetve károkozói pótdíjat alkalmazzanak. Miután ezzel nem minden társaság él, ezért főleg a kárt okozó ügyfeleknek érdemes olyan társaságot keresni, akik a büntetésnél „megelégedtek” a sima bónusz/malusz táblát alkalmazza, mert ez így kedvezőbb lehet. A biztosítók ugyanakkor a több kárt okozó ügyfelek esetben idén is élnek az évfordulós felmondási jogukkal – ilyenkor az ügyfél másik céghez mehet, de a felmondó biztosító nem köteles befogadni az ajánlatot.
Cselovszki Zsolt, az FBAMSZ gépjármű szekciójának elnöke szerint a közeljövőben egységesíteni kellene, hogy pontosan mit is jelent az e-kommunikáció, miután biztosítónként eltérő, hogy mit takar ez – ez pedig az elmúlt években egyre nagyobb mértékben felelősek a díjnemfizetéssel megszűnt biztosításokért, miután az ügyfél nem tud arról, hogy hiányzik a befizetése. Itt nem arról van szó, hogy az ügyfél nem akar fizetni – hiszen egy tank benzinnél kisebb az éves díj –, hanem valóban figyelmetlenségről, vagy elveszett értesítésről.
A gondot az jelenti, hogy a díjnemfizetés nélkül szűnik meg a biztosítás, a fedezetlenségi díj akár egy hónap alatt is az éves kgfb-díj többszöröse lehet. Ráadásul július 1-től változott a szabályozás bezárva azt a kiskaput, ahol a tulajdonos üzembentartót váltva el tudta kerülni a fedezetlenségi díj megfizetését.