A Netrisk.hu adatai szerint az idei év első nyolc hónapjában átlagosan 73 700 forintért kötöttek teljes körű cascót az autósok, ami 7,9 százalékkal magasabb, mint az előző év hasonló időszakában mért szint. Az emelkedés oka részben az, hogy újra megindult az új autók értékesítése – augusztus végéig 22,2 százalékkal, 44 ezerre nőtt az értékesített új autók száma a 2013-as 36 ezerhez képest. Márpedig az új gépjárművekre a tulajdonos szívesebben ad ki pénzt – a Netrisk adatai szerint a megkötött szerződéseken belül a tavalyi 16-ról 22 százalékra nőtt az új autókra kötött casco-biztosítások részaránya. Az új autók átlagos éves casco-díja egy év alatt 4 százalékkal, 90 300 forintra emelkedett. Miután a portfólióban nő a magasabb díjon futó új autók részaránya, ezért az átlagdíj is emelkedik a Netrisk szerint.
Piacszinten még nem ilyen szép a kép
A Magyar Biztosítók Szövetségének adatai ugyanakkor ennél szerényebb bővülésről adnak számot: június végéig a biztosítók 32,94 milliárd forintos casco-díjbevételt realizáltak, ami 0,7 százalékos bővülést mutat – bár kétségtelen, hogy az egy évvel korábbi 12 százalékos díjzuhanáshoz képest ez kedvezőbb adat. Ugyanakkor 2008-ban még közel 51 milliárdos bevételt hozott ez a szegmens a biztosítóknak. A szerződésszám is némileg cáfolja a Netrisk adatait, hiszen az egy évvel ezelőttinél 7425-tel, 0,9 százalékkal több szerződést tartottak nyilván a biztosítók, amivel ismét a bűvös 800 ezer fölé (804 255) emelkedett a kontraktusok száma. (Az utolsó „békeévben, 2008-ban 878 ezer casco-szerződés volt).
A Netrisk adatai szerint az összes casco 40 százalékát idén is az új tulajdonoshoz került használt autóra kötik. Ezek esetében – vélhetően a nem ismert bázis okán – a legmagasabb, 7 százalékos a díjbővülés – 81 100 forint az átlagdíj. (Itt is közrejátszhat, hogy a kocsi az új gazdának új.) A „simán” évfordulóra váltó ügyfelek átlagdíja 600 forinttal, 55 400 forintra emelkedett egy évvel ezelőtthöz képest
Spóróljunk ésszel!
Az újra emelkedő díjszint új technikákat is felszínre hoz – az emberek szeretnek spórolni. Ma már a kgfb-hez hasonlóan a casco-ajánlatokat is díjösszehasonlító oldalakon nézik meg, ahol a kedvezmények is jól láthatóak és – ha tudnak – élnek a komoly kgfb-casco együttkötési kedvezményekkel, hiszen ilyenkor akár a casco díj negyedét is meg tudják spórolni.
Sokan választják az önrész megszokott mértékének növelését is. Idén már csak a szerződők kevesebb mint fele (49 százalék) választotta a 10 százalék/50 ezer forintos önrészt, melynek egy év alatt nyolc százalékponttal csökkent ezek aránya. A 100 ezer forintos önrész aránya ugynakkor idén 32 helyett már 37 százalékra nőtt, de immár 11 százaléknyi a 200 ezer forintos önrészt választók aránya is. Ez Sebestyén László, a Netrisk vezérigazgatója szerint komoly kockázatokat hordoz, hiszen pár ezer forintos díjcsökkenés fejében az ügyfél a kisebb károkat magától kénytelen megjavíttatni, ráadásul a komolyabb károk esetén is keményen megterheli a pénztárcát a magas önrész.
Öreg kocsira is - de tessék észnél lenni!
Ugyanígy veszélyesek a csökkentett kockázattal bíró termékek, ahol a biztosító csak bizonyos kockázatokat vállal be. Ez főleg akkor okozhat gondot, ha az ügyfél abban a hiszemben él, hogy teljes cascot fizet, ám a káresetnél derül ki, hogy csak erősen limitált kárösszegig vállalja az adott kár rendezését a biztosító. Mindez akkor persze érthető, ha idősebb kocsira kötik a szerződést, hiszen ezek esetében már nem feltétel a szalonszépség visszaállítása. A hazai autópark átlagéletkora immár túllépte a 13 évet. A biztosítók az idősebb autókra készített termékeknél például maximált rezsióradíjat számolnak fel, illetve utángyártott alkatrészek beépítését engedélyezik. Az olcsóbb díj révén ugyanakkor nő az "öreg" kocsik biztosítottsága: a Netrisknél kötött full casco 43 százalékát 6-9 éves, további 13 százalékát legalább 10 éves autókra kötik.