A hazai kis- és közepes vállalkozások (kkv) csaknem 40 százaléka a költségek alapján választana finanszírozást ingatlanvásárláshoz, 20 százalék leginkább az adott beruházás, projekt sajátosságaira szabott konstrukciót keres, 17,5 százalék számára pedig elsősorban a finanszírozási feltételek rugalmassága a fontos – derül ki az OTP Ingatlanlízing friss felméréséből. A megkérdezett vállalkozások további 14 százaléka a finanszírozáshoz jutás gyorsaságát mérlegeli a döntéskor, 7,5 százalék szerint pedig az adózási és számviteli szempontok a legfontosabbak.
„A válság érzékenyen érintette a hazai kkv-szektort, a forgalom visszaesése miatt nagy részüknek szorosabbra kellett húznia a nadrágszíjat, így nem véletlen, hogy a finanszírozás kiválasztásában is igen hangsúlyos a költségek szerepe” – fejtette ki a felmérés kapcsán Virág Attila, az OTP Ingatlanlízing Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: manapság a vállalkozások a korábbiaknál jóval tudatosabban szervezik a gazdálkodásukat. A vezérigazgató elmondása szerint ez a költségérzékenység mellett abban is megmutatkozik, hogy a vállalkozások mind inkább a testre szabott megoldásokat keresik.
Némileg más eredményeket hozott a felmérés annak kapcsán, hogy a vállalkozások milyen szempontok mentén köteleződnek el egy-egy pénzügyi szolgáltató mellett. A kkv-k 1-től 5-ig terjedő skálán értékelhették a különböző tényezők fontosságát, és kiderült, hogy a költségeknél két szempont is előrébb való a számukra. Így a megkérdezettek átlagosan 4,22-es fontosságúnak ítélték a szolgáltató jó hírnevét és megbízhatóságát, a második legfontosabb szempont – 4,05-ös értékkel – pedig a rendelkezésre állás és rugalmasság lett. Csak ezután következett a szolgáltatások költsége, a maga 4,04-es fontosságával. A pénzügyi szolgáltató kiválasztásában szerepet játszó tényezők között az utolsó két helyen a személyre szabott kiszolgálás (3,93), illetve a megközelíthetőség és kényelem (3,81) szerepelt.
„A kkv-k tudatosságához hozzátartozik, hogy amikor pénzügyi partnert keresnek, kerülik az irreálisan kedvező ajánlatokkal operáló, ám bizonytalan színvonalú szolgáltatókat, és főként a reputációt és megbízhatóságot veszik szemügyre a döntés előtt” – jegyezte meg Virág Attila. Ezt támasztja alá a felmérésnek az az eredménye is, amely szerint a kkv-k mindössze 5 százalékának kizárólagos az ár, 61 százalék a szolgáltatás színvonalát is figyelembe veszi, 34 százalék számára pedig az ár csak másodlagos tényező a színvonal mellett.