A magyar középiskolások külföldi továbbtanulását elősegítő intézet a felmérésében többek között arról kérdezte a brit topegyetemeken tanuló magyar fiatalokat, hogy miért döntöttek a külföldi továbbtanulás mellett. A diákok több válaszlehetőséget is megjelölhettek. A motivációk között szinte az összes diák megnevezte a tanulmányok minőségét, és sok magyar fiatal gondolta, hogy a legjobb brit egyetemeken szerzett diploma birtokában több munkalehetősége adódik majd.
Kalandvágyból mennek
A diákok világra való nyitottságát jelzi, hogy több mint kétharmadukban ott munkálkodott a kalandvágy, illetve az igény a nyelvi készségek fejlesztésére. Tudatosságukat mutatja, hogy sokuknál szempont volt a diákközpontú egyetemi oktatás, és minden negyedik diák döntését befolyásolta a brit típusú diákhitel lehetősége (az ottani rendszerben a hitelt csak akkor kell törleszteni, ha a későbbi éves kereset mértéke meghalad egy meghatározott összeget).
Forrás: Milestone Intézet |
A válaszokból úgy tűnik, hogy a diákok maguk miatt és nem a környezetük nyomására mentek ki, hiszen igen kevesek döntésében játszott szerepet, hogy a barátok is külföldi egyetemekre készülnének. Ugyanakkor a fiatalok közel 40 százalékánál szempont volt, hogy függetlenedjen a családtól.
A tanulók elégedettségének érdekes és látványos mutatója, hogy a 116 megkérdezettből mindössze kettő mondta azt, hogy nem ajánlanák másnak a külföldi továbbtanulást. A kutatásban résztvevő diákok a külföldi egyetemi léttel teljes mértékben elégedettek, vagy elégedettek. Nagyon kis arányban mondták csak azt, hogy kevéssé elégedettek, elégedetlen pedig nincs közöttük.
Mivel elégedettek és mivel nem?
Az intézet külön-külön megmérte, hogy az egyetemisták mennyire elégedettek a tanulmányok minőségével, a társasági élettel, az egyetemek nyújtotta szolgáltatásokkal és a sportolási lehetőségekkel.
A legtöbben a tanulmányok minőségét emelték ki, mint amivel teljes mértékben elégedettek. Itt alig haladja meg a 4 százalékot azoknak az aránya, akik nem azt kapták a külföldi egyetemi oktatástól, amit vártak.
A tanulók 4 százaléka egyelőre nem maradéktalanul elégedett a társasági élettel. Ugyanakkor szerencsére nem ez a jellemző. Többségük ugyanis kifejezetten jól érzi magát az új közegben, és az elégedettek aránya is igen magas.
A legjobb brit egyetemek szolgáltatásai igen széles skálán mozognak. A felmérés 24 elemre kérdezett rá, többek között a tanulmányi osztályok, az egyetemi pszichológus, az egyházi szolgáltatások, az egyetemi edzőterem és uszoda, illetve például a könyvtári adatbázisok minőségére. Az összes válaszból az derült ki, hogy a diákok 95 százaléka vagy teljesen elégedett vagy elégedett az igénybe vett egyetemi szolgáltatásokkal. Elégedetlennek senki nem mondta magát, és akik csak kevéssé azok, a válaszadók mindössze 4 százalékát teszik ki.
Előzetes félelmek és a valóság
A felmérésben megkérdezték arról is a diákokat, hogy mennyire tartottak a nyelvi, a beilleszkedési és a tanulmányi nehézségektől, mielőtt megkezdték volna egyetemi pályájukat. Illetve rákérdeztek arra is, hogy ezek a félelmek beigazolódtak-e.
A válaszokból kiderült, hogy bár a kiutazás előtt a diákok majdnem fele tartott attól, hogy gondjai adódnak majd az angol nyelvvel, azt már csak negyedük mondta, hogy ténylegesen szembesült is ezzel (47% → 24%). A tanulók 76 százaléka csak alig vagy egyáltalán nem küzd nyelvi gondokkal. Hasonlóan alakultak a válaszok, amikor azt kérdeztték, kiutazásuk előtt hányan aggódtak a beilleszkedés és az egyetemi tanulmányok miatt, és várakozásaikhoz képest mivel szembesültek.
A beilleszkedéstől a diákok harmada tartott előzetesen, de kevesebben vannak azok, akiknek ez ténylegesen is nehézséget jelent (34% → 22%). Az egyetemi tanulmányok miatt többen aggódtak „látatlanban”, de az első év megkezdése után már csak fele annyian mondják, hogy nehézségeik vannak ezen a téren (48% → 23%).
Vagyis elmondható, hogy a félelmek erősebbek voltak annál, mint ahogyan a valóságban teljesítenek a magyar fiatalok. A nyelvi nehézségektől sokan indokolatlanul tartottak, a beilleszkedés a diákok túlnyomó többségének gördülékenyen megy (78%) és a tanulmányaikban is megállják a helyüket (77%).