A légiközlekedés egy korábbi szakaszában, amikor a repülőgépek vezetéséhez még komoly fizikai erő is kellett, érthető volt, hogy kiváló egészségi állapotú és állóképességű férfiakat kerestek pilótának. A mai utasszállítókon azonban minden gépesített, a gép vezetőjének nem kell izompacsirtának lennie, ellenben a pilóták iránti igény gyorsan növekszik, hisz a légiforgalom hatalmasra nőtt, és a növekedés a következő évtizedekben is jelentős lesz.
635 ezer remek állás
Idén a IATA adatai szerint várhatóan 6 százalékkal növekszik az utasszám, összesen 4,59 milliárdra, 2037-ben pedig a számítások szerint 8,2 milliárd alkalommal fogunk repülni (sokan persze egyszer sem, mások akár naponta is). A növekedés különösen Kínában, Indiában és Indonéziában lesz jelentős. A Boeing becslése szerint ekkora növekedés mellett 635 ezerrel több pilótára lesz szükség mint most, pedig már most is kevés a pilóta.
Nos, logikus ezek után, hogy nők is nagy számban jelentkezzenek erre a pályára, miközben most még csak 5 százalék az arányuk, 20 éve pedig még különlegességnek számított egy-egy női pilóta. Az amerikai légitársaságok a 70-es évek közepén kezdtek női pilótákat alkalmazni, azonban arányuk még most is csak 4 százalék körül van, miközben érdekes módon a legnagyobb indiai légitársaságoknál 10 százalék feletti az arány. Ugyancsak 10 százalék feletti az arány a Quantasnál, az Iceland Airnél és a South African Expressnél.
Combos tandíj
A világ egyik legnagyobb, 40 légitársaságnak dolgozó pilótaképző cége, az L3 a BBC-nek azt nyilatkozta, hogy olyan csoportokat is szeretnének megcélozni, ahol eddig a fiatalokban fel sem merült, hogy pilóták lehetnek: ennek keretében iskolákba és állásbörzékre is elmennek népszerűsíteni a szakmát. Külön ösztöndíjat hoztak létre, hogy női jelöltek képzését támogassák, jelenleg 10 hölgy veszi ezt igénybe évente egy olyan képzésen, melynek önköltségi ára csekély 100 ezer font (35 millió forint).
A légitársaságok eddig többnyire elvárták a pilótajelöltektől, hogy maguk fizessék ezt a combos összeget, vegyenek fel rá hitelt, mondván, állásuk később garantált és jövedelmükből könnyen visszafizethető a tandíj. Vannak olyan légitársaságok is, mint az Air France, akik fizetik a pilótaképzést, nyilván ez elkötelezettséget jelent a társaság iránt egy darabig, igaz, hogy a nagy nemzeti légitársaságok rendszerint stabil, nyugodt munkahelyek.
Elkötelezettek
A légitársaságok közül a BBC kiemeli az EasyJetet, amely minél több női pilótát szeretne felvenni, céljuk, hogy a felvett új pilóták 20 százaléka nő legyen. Jelenleg 4000 pilótájuk között mindössze 215 hölgy van, ami 5,4 százalékos arány. A Virgin Australia pedig egyenesen azt a célt tűzte ki, hogy a felvett gyakorló pilóták fele nő legyen. Közölték, hogy az utolsó felvételkor a 16 főből 9 hölgy volt.
A női pilótáknak már nemzetközi szövetsége is van, a szervezet képviselője egyik fő céljukat említette: a repülővezetői munka összeegyeztethető legyen az anyasággal, eddig ugyanis sok nő egyszerűen feladta a szakmát, hogy gyermekével foglalkozhasson. Az EasyJet ezzel kapcsolatban arról nyilatkozott, hogy rugalmasabb munkabeosztást állítanak össze, ami jobban lehetővé teszi a munka és a családi élet összeegyeztetését.