3p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ugyan híres női pilóták már a repülés több mint 100 évvel ezelőtti kezdeti időszakában is voltak, a polgári légiközlekedésben a repülőgépvezetés teljesen férfiszakma lett. Most azonban elérte a változás ezt a szakmát is: tárt karokkal várják a hölgyeket a légitársaságok. Sok pilótára lesz szükség, az önvezető utasszállítók kora pedig még várat magára.

A légiközlekedés egy korábbi szakaszában, amikor a repülőgépek vezetéséhez még komoly fizikai erő is kellett, érthető volt, hogy kiváló egészségi állapotú és állóképességű férfiakat kerestek pilótának. A mai utasszállítókon azonban minden gépesített, a gép vezetőjének nem kell izompacsirtának lennie, ellenben a pilóták iránti igény gyorsan növekszik, hisz a légiforgalom hatalmasra nőtt, és a növekedés a következő évtizedekben is jelentős lesz.

635 ezer remek állás

Idén a IATA adatai szerint várhatóan 6 százalékkal növekszik az utasszám, összesen 4,59 milliárdra, 2037-ben pedig a számítások szerint 8,2 milliárd alkalommal fogunk repülni (sokan persze egyszer sem, mások akár naponta is). A növekedés különösen Kínában, Indiában és Indonéziában lesz jelentős. A Boeing becslése szerint ekkora növekedés mellett 635 ezerrel több pilótára lesz szükség mint most, pedig már most is kevés a pilóta.

Nos, logikus ezek után, hogy nők is nagy számban jelentkezzenek erre a pályára, miközben most még csak 5 százalék az arányuk, 20 éve pedig még különlegességnek számított egy-egy női pilóta. Az amerikai légitársaságok a 70-es évek közepén kezdtek női pilótákat alkalmazni, azonban arányuk még most is csak 4 százalék körül van, miközben érdekes módon a legnagyobb indiai légitársaságoknál 10 százalék feletti az arány. Ugyancsak 10 százalék feletti az arány a Quantasnál, az Iceland Airnél és a South African Expressnél.

Combos tandíj

A világ egyik legnagyobb, 40 légitársaságnak dolgozó pilótaképző cége, az L3 a BBC-nek azt nyilatkozta, hogy olyan csoportokat is szeretnének megcélozni, ahol eddig a fiatalokban fel sem merült, hogy pilóták lehetnek: ennek keretében iskolákba és állásbörzékre is elmennek népszerűsíteni a szakmát. Külön ösztöndíjat hoztak létre, hogy női jelöltek képzését támogassák, jelenleg 10 hölgy veszi ezt igénybe évente egy olyan képzésen, melynek önköltségi ára csekély 100 ezer font (35 millió forint).

A légitársaságok eddig többnyire elvárták a pilótajelöltektől, hogy maguk fizessék ezt a combos összeget, vegyenek fel rá hitelt, mondván, állásuk később garantált és jövedelmükből könnyen visszafizethető a tandíj. Vannak olyan légitársaságok is, mint az Air France, akik fizetik a pilótaképzést, nyilván ez elkötelezettséget jelent a társaság iránt egy darabig, igaz, hogy a nagy nemzeti légitársaságok rendszerint stabil, nyugodt munkahelyek.

Elkötelezettek

A légitársaságok közül a BBC kiemeli az EasyJetet, amely minél több női pilótát szeretne felvenni, céljuk, hogy a felvett új pilóták 20 százaléka nő legyen. Jelenleg 4000 pilótájuk között mindössze 215 hölgy van, ami 5,4 százalékos arány. A Virgin Australia pedig egyenesen azt a célt tűzte ki, hogy a felvett gyakorló pilóták fele nő legyen. Közölték, hogy az utolsó felvételkor a 16 főből 9 hölgy volt.

A női pilótáknak már nemzetközi szövetsége is van, a szervezet képviselője egyik fő céljukat említette: a repülővezetői munka összeegyeztethető legyen az anyasággal, eddig ugyanis sok nő egyszerűen feladta a szakmát, hogy gyermekével foglalkozhasson. Az EasyJet ezzel kapcsolatban arról nyilatkozott, hogy rugalmasabb munkabeosztást állítanak össze, ami jobban lehetővé teszi a munka és a családi élet összeegyeztetését.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Karrier Itt a valódi adat a bérekről: ennyit keres egy munkás Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 06:40
A fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére 2270 forint volt idén a második negyedévben, ami 7,9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakában mért 2104 forinthoz képest – közölte a Trenkwalder és a Moore Hungary kedden az MTI-vel.
Karrier Fejcsere az Airbus-nál – itt a kinevezés
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 14:07
Új üzletági vezérigazgató érkezik.
Karrier Warren Buffett újabb félelmetes összeget adományozott el
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 10:12
Folytatta a korábbi adományozásokat.
Karrier Közel 600 ezres fizetéssel kecsegtet az Aldi
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 15:57
A diszkontlánc készül a nyárra.
Karrier Csúnyán beégeti magát, aki összeszűri a levet Elon Muskkal?
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 13:51
Egy új felmérés egyebek mellett erre az eredményre jutott.
Karrier Varga Judit ezen a listán már nem szerepel
Privátbankár.hu | 2025. február 11. 07:40
A képviselőnők vagyoni helyzete összességében azonban javult.
Karrier Meghalt Jacob Rotschild
Privátbankár.hu | 2024. február 26. 16:32
Elhunyt Lord Jacob Rotschild brit nagybefektető, a Rothschild bankárdinasztia tagja. Halálát hétfőn jelentette be a család.
Karrier Munkatársakat keresünk!
Privátbankár.hu | 2023. december 1. 13:50
Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk!
Karrier Orbán Viktor már csak a harmadik: hátrébb csúszott egy fontos listán
Privátbankár.hu | 2023. november 29. 18:13
A Politico idén is rangsorolta Európa legmeghatározóbb embereit.
Karrier Lesújtó véleménnyel vannak a főnökök a beosztottakról, de a másik oldalnak is van véleménye
Privátbankár.hu | 2023. november 16. 19:04
Egészen másként látják a munkahelyi képzéseket a beosztottak és a vezetők egy új amerikai felmérés szerint. Az előbbiek elvárják a munkahelyüktől, hogy ezekkel támogassa a karrierjüket, miközben az utóbbiak legyintenek a dologra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG