Az előfizetéses dobozokkal nem csak magunkat lephetjük meg a döntés nyomasztó terhe nélkül, de remek karácsonyi ajándék is lehet, ha például a kozmetikumokra gondolunk. Az is előfordulhat emellett, hogy ott állunk a munka kellős közepén, se időnk, se energiánk a bevásárlásra, de mégis úgy főznénk valamit egy jó vacsorát.
Új iparág születik
Erre kínálnak megoldást az úgynevezett subscription boxok, amelyek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a világon. A recept rendkívül egyszerű: válassz egy témát, és célozd meg a rajongókat a szerinted legérdekesebb, leghasznosabb termékekkel, amelyeket te állítasz össze nekik. A vásárlók egy bizonyos havi/heti díjért cserébe az ajtóban kapják meg a megpakolt dobozokat, így ki sem kell tenniük a lábukat otthonról.
Nem számít, hogy a sminket, az állatokat, ételeket, vagy éppen a fegyvereket szereted. Mindenre találhatsz már egy gusztusosan előre elkészített csomagot.
Egy teljesen új kereskedelmi modell, amelynek egyik legnépszerűbb képviselője a 2010-ben indított Birchbox: a cég szépségipari termékekre specializálódott, férfiak és nők számára összeállított csomagokat egyaránt kínálnak, amelyekben az arcápolóktól kezdve a parfümön át a sminkig mindenféle terméket megtalál az előfizető.
Miért venne bárki ilyesmit?
A kozmetikumokról aztán szépen lassan átgyűrűzött négy év alatt más iparágakba is, meghatározó üzleti modellé nőve ki magát. Ahogy azt a Forbes által megkérdezett elemzők is elmondják, a titok nyitja valószínűleg a fogyasztói szokások átalakulása mögött van: akkorára nőtt ma a termékkínálat, hogy a vásárlóknak szükségük van az úgynevezett "kurátorra", aki előszűri a termékeket, hogy hozzájuk már csak a legrelevánsabb, legjobb minőségű áru kerüljön. Kicsit olyan, mint a hírfogyasztás: mindenkinek vannak preferált lapjai és szerzői, és csak ritkán olvasunk olyat, ami nem illik a preferenciáink közé.
Ez teremt lehetőséget arra, hogy akár sikeres szakértőktől kapjunk havonta csomagokat: ruha kell? Nem probléma, egy stylist készít összeállításokat. Más időszakban az étkezésünkre figyelnénk? Ugyan, majd a dietetikusok megteszik és küldik a beállításaink alapján összeállított menüket, ahogy azt teszi itthon a KitchenBox is.
Sírig tartó márkahűség?
A csomag jópofa ötletnek tűnik, de az igazi érdekesség az, hogy ez a kereskedelmi modell szorosabb köteléket tud kialakítani a termék és a vásárlók között, hónapról hónapra visszacsábítva őket a vásárlásra.
Természetesen az egyik legjelentősebb faktor ebben a meglepetés ereje: idézzük fel, hogy teltek a szenteste előtti napok gyerekkorunkban, amikor tűkön ülve vártuk az ajándékbontás estéjét. Az előfizetéses box-szolgáltatások pont ezt az élményt adják vissza, nem csak az év egy bizonyos időszakában, hanem folyamatosan: mire elhasználjuk az aktuális doboz tartalmát, már izgulhatunk is a következő miatt. Sokak éppen emiatt tartják meg az előfizetésüket, még akkor is, ha többször voltak elégedetlenek a tartalommal.
A hűség másik oka a kiválasztottság érzése: az a tudat, hogy mások saját kezűleg választják ki csak nekünk, egy szűk körnek a lehető legjobb minőségű termékeket, növeli az önbecsülést.
Itthon is jönnek havonta
Magyarországot sem kerülte el az új modell, kezdenek ébredezni a vállalkozók, más pedig már profi brandet épített fel. A Privátbankár.hu három olyan alapítóval beszélgetett, akik kipróbálták ezt az újfajta kereskedést és bejött nekik: a szépségápolást nagyban űző Pixibox, a házi kedvencek kedvében járó Goodiebox és az esti vacsorát teljes élménnyé alakító KitchenBox eddig sikerrel vett minden akadályt, az előfizetők és vásárlók száma pedig nő.
Persze itthon teljesen más okok miatt fizethetnek elő a magyarok - erről is beszélgettünk velük a találkozások során. Ahogy arról is, miért éri meg ez a multiknak és ki tud becsomagolni 400 dobozt három éjszaka alatt?