A lakossági energiaszolgáltatást felügyelő brit állami szervezet (Ofgem) pénteki rendelete értelmében a brit piacon tevékenykedő hat legnagyobb közműszolgáltató összesen 406 millió fonttal (több mint 150 milliárd forinttal) tartozik a lakossági és az üzleti fogyasztók által igénybe nem vett szolgáltatásokért előre (főleg átalánydíjas díjfizetés alapján) beszedett közműdíjak formájában.
A tartozás az Ofgem adatai szerint az elmúlt hat évben gyűlt fel, elsősorban olyan fogyasztókkal szemben, akik időközben átmentek más szolgáltatóhoz, de már beszedett befizetéseik régi közműszolgáltatójuk számláján maradtak.
3,5 millió háztartásnak lógnak
A felügyeleti hatóság szerint a hat nagy közműcég összesen 3,5 millió háztartásnak és 300 ezer üzleti vállalkozásnak tartozik kifizetett, de nem teljesített szolgáltatások díjával.
A brit közműszolgáltatókat az utóbbi hónapokban súlyos bírálatok érték a politika - főleg az ellenzéki Munkáspárt - részéről. A Labour szakpolitikusai rendszeresen túlszámlázással és nyerészkedéssel vádolják a szolgáltatókat, és kilátásba helyezték az állami beavatkozást a kiskereskedelmi energia-árképzésbe.
A Munkáspárt vezetője, Ed Miliband a Labour tavaly őszi éves kongresszusán bejelentette, hogy ha a párt a 2015-ben esedékes parlamenti választásokon ismét kormányra kerül, legalább 20 hónapra befagyasztja a kiskereskedelmi áram- és gázárakat, a hat legnagyobb magántulajdonú brit energiaszolgáltató cég nagykereskedelmi és lakossági szolgáltatói üzletágát szétválasztja, és tevékenységük ellenőrzésére a jelenleginél erőteljesebb felügyeleti hatóságot hoz létre.
Miliband akkori indoklása szerint az energiaszolgáltató cégek túl hosszú ideje számláznak az indokoltnál többet a felhasználóknak, és ezt azért tehetik, mert "a piac nem működik".