A megállapodást a kormány részéről Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter írta alá, míg a fuvarozókat Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete ügyvezető főtitkára, Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete elnöke, valamint Wáberer György, a Waberer’s International Zrt. elnök-vezérigazgatója és a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum elnöke képviselte.
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a megállapodás célja, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, a megtett úttal arányos díj bevezetésével párhuzamosan javítsák a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességét és biztosított legyen az e-útdíj fizetés finanszírozhatóságát lehetővé tevő, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukció.
Három kedvezmény
A megállapodás három ponton biztosít jelentős kedvezményt a fuvarozók számára: csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó (a 3,5 tonnánál nagyobb furgonok és kisteherautók nem esnek ebbe a kategóriába - a szerk.), a használatarányos e-útdíj 7,5 százalékát levonhatják a helyi iparűzési adóból, továbbá az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóhitel konstrukciót alakítanak ki.
A minisztérium közleménye szerint a megkötött stratégiai megállapodást a kormány a szakma sikerének tekinti, amely elősegíti az e-útdíj rendszerre való áttérést a fuvarozók számára. Abban is megállapodtak, hogy novemberben összegzik a tapasztalatokat és áttekintik a megkötött megállapodást, valamint az együttműködési lehetőségeket.
Harmadával nőhetnek a költségek
A fuvarozók képviselői hangoztatták, hogy a megállapodás nem kompenzálja az e-útdíj miatt megnövekedett költségeiket, csak versenyhátrányukat csökkenti a nemzetközi versenytársaikkal szemben. A szomszédos országokban ugyanis jóval alacsonyabbak a fuvarozókat terhelő adók - így nincs iparűzési adó, több illeték és más teher sem - ezért szükséges a magyar cégek kompenzálása. Azzal kezdettől egyetértettek a fuvarozók, hogy az utakat nagymértékben rongáló nehéz gépjárművek használatarányosan járuljanak hozzá az utak fenntartásához.
Wáberer György számítása szerint a használatarányos útdíj a menetköltséget - azt a költséget, amely a díjköteles útszakaszon haladó járművet terheli - 40 százalékkal növeli. A megnövelt terhet csökkenti majd kedvezményként - az utat kímélő - légrugós járművek adókedvezménye, amely 100 kilogrammonként 350 forinttal csökken. Wáberer György elmondta, hogy ez járművenként évente 100 ezer forint megtakarítás.
Jelenleg Magyarországon egy fuvarozó cégre 4,2 jármű jut, ezek többletterhe az e-útdíj miatt havi 500 ezer és 1 millió forint közé tehető - mondta Dittel Gábor. Ez a költségek 27-30 százalékos növekedése.
Az útdíj finanszírozására szolgáló kedvezményes forgóeszközhitel feltételeit most dolgozza ki a nemzetgazdasági tárca. Dittel Gábor főleg a kisebb cégeknél tartja ezt fontosnak, akiknek a már említett fél-egymilliós útdíjat azonnal ki kell fizetniük, míg a fuvardíjhoz 1-3 hónap múlva jutnak hozzá. Ezért ő kéthavi útdíj kedvezményes finanszírozását tartaná reálisnak.