Négy cég jelentkezett a GSM-R vasúti kommunikációs hálózat kiépítésére tavaly decemberben kiírt közbeszerzési felhívásra a pénteken 10 órakor lejárt határidőig - közölte a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt.
A 22,6 milliárdos projektre négyen aspirálnak
A GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) egy GSM-technológián alapuló, vasúti vezeték nélküli kommunikációs hálózat, amely lehetővé teszi a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, valamint a szabványos, hangalapú összeköttetéseket a vasúti kiszolgáló személyzetnek. |
Az eljárás jelenlegi szakaszában a jelentkezők egyelőre jogi, gazdasági, pénzügyi és műszaki alkalmasságukról nyújtanak információt. A részvételi felhívásban meghatározott szempontok alapján kiválasztott legalkalmasabbnak minősített ajánlattevők kapják meg az ajánlattételhez szükséges műszaki dokumentációt.
A közlemény szerint a NISZ Zrt. legkésőbb 60 munkanapon belül megkezdi a tárgyalásokat, amelyek befejeztével – várhatóan 2013 második negyedévének végére – a legjobb ajánlatot adó céggel szerződést köt a GSM-R rendszer megvalósítására. A projekt 22,6 milliárd forint összköltségvetésű, ennek 85 százaléka uniós forrásból érkezik, a fennmaradó 15 százalékot a költségvetés finanszírozza.
A lehetséges indulók között van a finn Nokia Siemens Networks (akivel a kormány hétfőn köt stratégiai megállapodást), az osztrák Kapsch és két kínai cég, a Huawei és a ZTE.
Csökkenhet a menetidő, biztonságosabb lesz a közlekedés
A NISZ Zrt. még 2012. december 22-én hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a GSM-R rendszer megvalósítására 905 kilométer vasúti vonalszakaszon. Az akkori közlés szerint a projekt célja az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez való csatlakozás, ezen belül is az egységes vonatbefolyásoló rendszerhez szükséges kommunikációs hálózat európai szabványoknak megfelelő magyarországi kiépítése.
Az Európai Unió jelentős támogatásokkal igyekszik ösztönözni a GSM-R kiépítését a kelet-európai országokban. Ennek segítségével bármely ország vasúti szerelvénye úgy közlekedhet a rendszer tagországainak vasúti folyosóin, hogy nem befolyásolja haladását az egyes országok szisztémáinak különbözősége: határátlépésekor nem kell megállnia, átállnia az egyes országok eltérő rendszereire, nem lesz szükséges mozdonyt vagy mozdonyvezetőt váltani, így csökken a menetidő.