Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
9p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nyolcórás munkaviszonyban foglalkoztatott magyarok felének a kézhez kapott jövedelme nem haladja meg a négyszázezer forintot, ráadásul a legkevesebbet keresők fizetése emelkedik a legkisebb mértékben. A valóságtól elrugaszkodó mértékű minimálbér-emelés ugyanakkor hiba lenne. Ami segíthetne, az a tudatos állami jövedelmi politika, például a személyi jövedelmek progresszív adóztatása. 

Minden hónapban, amikor a KSH közzéteszi a kereseti statisztikákat, vita kerekedik az adatok értékelése, megbízhatósága körül. Nem segít a tisztánlátásban, hogy a sok kellemetlen tényadat között a jó hírekre vadászó kormány-propagandisták a gazdaság erejének jellemzőjeként és legfőképpen a jó kormányzás bizonyítékaként idézik a folyó forintban imponálóan mutató számokat.

Trükközés a számokkal 

Ez történt most is: idén júliusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó, azaz adózás előtti átlagkeresete 693 700, a nettó átlagkereset csaknem 480 ezer forint volt. A tavaly júliusi szinthez képest a bruttó adat kilenc százalékos növekedést mutat, a nettó átlagkereset még ennél is jobban nőtt, 9,4 százalékkal, évközi adószabály-módosítás következtében, ugyanis idén július 1-től nagyobb összegű lett a családi adókedvezmény, részeként a „jó hír” kampánynak.

Ha pedig elfogadjuk a KSH által közölt fogyasztói árindexet, amely éves visszatekintésben 4,3 százalék, akkor a reálkereset 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Sajnos az árszintváltozás mérése körül rengeteg a kérdőjel, és maga a kormány gyengíti a közölt adatok megbízhatóságát trükközéssel: az árrés-szabályozás alá volt 25 higiéniai termékből 24 valahogy pont olyan, amely szerepel a KSH fogyasztói kosarában.

Így e cikkek árváltozása (emelkedése vagy ez esetben hatósági döntés szerint: csökkentése) befolyásolja a hivatalosan közzétett árindexet. Mivel ezzel praktikusan hatóságilag befolyásolt termékké váltak az érintett piperecikkek, a hitelesség kedvéért ki kellene kerülniük a statisztikai kosárból, amelybe definíció szerint reprezentatív termékek tartoznak. Lehet tippelgetni, hogy így cselekszik-e a statisztikai szolgálat.

Nem minden olyan szép, mint elsőre látszik
Nem minden olyan szép, mint elsőre látszik
Fotó: Depositphotos

Bárhogy lesz is, az árszintváltozás hivatalos statisztikai mértéke messze van attól, amit az emberek érzenek. Ez esetben nemcsak a hagyományos magyar kétkedés és pesszimizmus okolható a kétkedésért, hanem az inflációmérés számos fura vonatkozása.

Mennyi az annyi? Kiknek nő legkevésbé a bére? 

Némileg hasonló a helyzet az idézett kereseti adatokkal: az utca emberének a közzétett átlagszám gyanúsan hangzik. Persze itt is érdemes az apró betűs részeket elolvasni. A szalagcím alatt megtalálható, hogy a keresetek számtani átlagához képest most is jelentősen elmarad a medián, amely a kereseti skála középértéke, vagyis az a kereső, aki éppen középső helyzetben van az országos kereseti skálán. Ez a közepes helyzet most a bruttó keresetet tekintve 570 ezer forintot jelent. Az azért messze van a csaknem hétszázezer forintos számtani átlagtól.

A levonások és kedvezmények beszámításával kapott medián nettó kereset pedig 400 ezer alatt marad. Más szóval: a nyolcórás munkaviszonyban foglalkoztatott magyarok felének a kézhez kapott jövedelme nem haladta meg a négyszázezer forintot – ami nagyjából ezer euró…. Számukra az országos átlag nagyon messze van.

Nem biztos, hogy jó ötlet ezt a számtani átlag mutatót nagy hangon hirdetni, hiszen a nyolcórás munkát végző magyarok mintegy hetven százaléka azt hallhatja, hogy ő kevesebbet keres az átlagnál.

De az igazán jól keresők mennyivel keresnek többet? Mennyivel maradnak le a jövedelmi sor végén levők? Erre találni adatokat a KSH közleményében:

A teljes munkaidőben alkalmazásban állók keresete kvintilisenként, 2025. január-júliusban
A teljes munkaidőben alkalmazásban állók keresete kvintilisenként, 2025. január-júliusban
Fotó: KSH

A statisztika a bruttó keresetűeket öt csoportban rendezi, a kisebb keresetűektől felfelé a legtöbbet kereső felső ötödig. A keresők első egyötöde (kvintilise), vagyis az alsó húsz százalék láthatóan igen messze van a szalagcímben büszkén kiemelt számtani átlagtól, a 693 ezer forinttól: az ide tartozók átlagos bruttó keresete 295 ezer forint. És ebből még személyi jövedelmi adót vonnak.

Az oszlop fölötti pont jelzi (leolvasható a jobb oldali skálán), hogy az idei év első hét hónapjában kapott kereset mennyire nagyobb az egy évvel korábbihoz képest: ez az első kvintilis esetén 8,4 százalék. Ami nem kevés, sőt elég jól mutat – amíg meg nem nézzük, hogy mi történt ez idő alatt a többi keresővel.

A második, egy fokkal már jobban kereső húsz százalék (második kvintilis) átlagosan 414 ezer forint havi bruttó keresetre tett szert ebben az időszakban, és ez 9,2 százalékkal több, mint a 2024-es év első hét hónapjában.

Még nagyobb viszont a növekedés a sorban következő harmadik kereseti csoportban, a középen található harmadik kvintilisben: az oda tartozók kereseti átlaga 556 ezer forint (bruttóban), és ez már 9,4 százalékos emelkedés az tavalyi év hasonló időszakához képest. Nekik érezhetően jobban nőtt a keresetük, mint a balszélen található legkisebb keresetű 20 százalékba tartozóknak.

De még ennél is nagyobb ütemben, 10,2 százalékkal nőtt a negyedik kvintilisbe tartozók bruttója, amely így 743 ezer forintot tett ki. A negyedik legjobban fizetett csoportban tehát már valóban jócskán vannak olyanok, akiknek az újságban megírt számtani átlag nem hangzik valóságtól elrugaszkodottnak.

És végül a legjobban kereső, felső húsz százalékba tartozók áltagosan 1 millió 450 ezer forint bruttó jövedelmet kaptak havonta ezen időszakban, ami 8,8 százalékos növekedés az előző év azonos hónapjaihoz képest.

Mit üzennek az adatok? Tanulság, hogy a várakozásokkal szemben a legkevesebbet kereső egyötöd esetében volt a legkisebb az emelkedési ütem, minimálbér-emelés ide vagy oda. Mind a négy többi, náluk jobban kereső csoportban nagyobb százalékban nőttek a bruttó keresetek.

Kilenc százalék plusz – sok vagy kevés?  

Ami az országos keresetnövekedési átlagot illeti: túl gyors vagy nem elég gyors? A válasz nagyon függ az egyéni nézőponttól és a személyes érintettségtől. A munkaadó számára ez a kilenc százalék körüli béremelkedési ütem nagyon nagy, tekintettel arra, hogy a gazdaság alig nő.

A munkavállalók emlékeznek, hogy a rekordméretű magyar infláció 2023-ben mekkora reálkereset-esést okozott, és van honnan visszakapaszkodni. Egyébként pedig a folyó forintban nyolc-kilenc százalékos emelés a fogyasztói cikkek drágulását érezve semmiképp nem számít soknak, különösen a lakhatási költségek növekedését és az ingatlan igen gyors drágulását is ismerve.

És nemcsak a munkavállalói oldalon levő érzi kevésnek ezt az ezer eurós medián vásárlóerőt: széles üzleti kör érzékeli a fizetőképes kereslet hiányát, aminek egyik oka nyilván a gyengécske magyar bérszint, és így a mainál nagyobb keresetnövekedést örömmel venne.

Hogy sok vagy sem a mostani emelkedési ütem, annak megítéléséhez egy adalék: a 2025. nyári keresetnövekedési tempó jócskán elmarad attól, amit a megelőző időszakban láttunk.

Béralakulás a versenyszférában
Béralakulás a versenyszférában
Fotó: MNB

Az ütem immár alatta van annak, mint ahol volt 2017 után. Csakhogy 2020-ig az egész kelet-közép-európai térségre és benne a magyar gazdaságra jellemző gyors növekedési szakaszban a gazdasági szereplők meg tudták engedni a bértételek jelentősebb növekedését. Az államháztartás sem volt annyira törékeny helyzetben, mint most, így az állam mint foglalkoztató, jobban emelhetett béreket.

Választási ígérgetés  

A jelen viszonyok nagyon mások, így a további gyors ütemű keresetnövekedést illúzió lenne elvárni, és hiba lenne az kikényszeríteni a valóságtól elrugaszkodó mértékű minimálbér-emeléssel. Pedig most fennáll ez a veszély.

A választási ígérgetési kampányokba már tartósan, két évtizede, beleívódott a realitásokat felülről súroló vagy éppenséggel jóval felülmúló minimálbér-emelés, mint a kormány szociális érzékenységének megtestesítője. Ezért most sem várható, hogy a gazdasági viszonyokkal harmonizáló, nemzetgazdaságilag indokolt mértékű emelést iktatnak majd törvénybe.

No de miként sokallhatja valaki a béremelési ütemet ilyen szerény kereseti viszonyok közepette? Amikor az alsó egyötöd még 300 ezer forintot sem keres? És abból személyi jövedelemadót vonnak, majd a nettó jövedelméből erősen adóztatott fogyasztási cikkeket vesz a kiskeresetű!

Ezek jogos felvetések, és okkal merülnek fel mai vitáinkban. A jövedelmi különbségek, és pláne a vagyoniak jelentős mértékben nőttek. A kiemelkedő keresetek mellett makacsul megmaradt a tartós jövedelmi szegénység is. A munkaerőpiaci keresetek nálunk nagyon szórnak, és nincs olyan bérezési mechanizmus, amely mérsékelné a társadalmilag túlzottnak érzett, az európai normákhoz nem méltó nagy különbségeket.

Ami segíthet, az a tudatos állami jövedelmi politika. Annak részeként a személyi jövedelmek progresszív adóztatása, azon túl a családi és rászorultsági szempontokat figyelembe vevő szociális politikai eszköztár alkalmazása.

A magyar belpolitikába elég szerencsétlenül került be most az egykulcsos-többkulcsos személyi adóztatás témája. A kormánymédia politikai harci üggyé akarja tenni a progresszív adózást, ezzel próbálva beszorítani az ellenzéket a nagy adóemelő szerepbe. Holott az európai, amerikai adógyakorlat hosszú történelmi fejlődéssel jutott oda, hogy a fejlett és közepes jövedelmű országok óriási többségében az adómérték megállapításában figyelembe veszik az adóalanyok adóviselési képességét: az nyilván csekély a létfenntartási küszöb körül találhatók esetében, és sokkal nagyobb a jól keresők között.

Az IMF intelmei

Etikai elvek is szólnak a medián alatt keresők jövedelemadó-terhelésének mérséklése mellett, de fiskális politikai megfontolások is.

Zárjuk ezt a témát a Nemzetközi Valutalapnak a magyar kormánynak szóló legutóbbi ajánlásaival. A legutóbbi 4. cikkely szerinti konzultációját követőn közzétett tanácsai között megtalálható a progresszív személyi jövedelemadó.

Hasonlóképpen javasolják a zavaró ágazati adóktól való megszabadulást; a torzító hatású lakossági energiatámogatás („rezsicsökkentés”) kivezetését; az elégtelenül finanszírozott területek – az egészségügy, az alapfokú oktatás és a szociális védelem – megerősítést; az árakba, kamatokba, árrésekbe való beavatkozás megszüntetése.

Egy sor olyan javaslat, amely megfogadása esetén a gazdaság a mai lefojtott állapotából kimozdulhatnak, és az esetben az üzleti szektor képes lenne fenntartható módon emelni a bérköltségeket.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: a rendszerváltozás óta talán sosem volt ilyen mély és tartós a visszaesés
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 5. 05:44
Ahhoz képest, hogy a kormányzat a „jó hírek” kampánya keretében 2025-öt (is) a lendületes növekedés éveként emlegette, a miniszterelnök pedig egyenesen repülőrajtot ígért tavaly év végén, és azt is mondta, hogy „nagyot nézünk majd az első negyedéves adatok láttán”, a valóság igencsak másként alakul. Ez már az év elején kiderült.
Benchmark Bod Péter Ákos: Bulgária az euróövezetben – természetesen
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 29. 05:44
A közgazdasági-pénzügyi logika és az uniós szabályrendszer értelmében magától értetődik, hogy Bulgária belép az euróövezetbe, 2026-tól felváltja a levát a közös európai fizetőeszköz. Ahhoz képest azonban, hogy az euróátvétel folyamata milyen régen megkezdődött Bulgáriában, elég késői az esemény, amely az EU-tagság 19. évében következik be. Hozzánk képest persze korán.  
Benchmark Tanulságos eset: mi történt Romániával, a bezzegországgal?
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 22. 05:49
Felzárkózási bajnokból váratlanul az EU egyik fekete báránya? Nem egészen ez a történet. A román gazdasági dinamika tény, de az is tudható, hogy a gyors fogyasztásnövekedéshez évekig ikerdeficit társult, az pedig tartósan nem folytatható kombináció. Választási évben viszont nem megy a stabilizálás, utána azonban nem kerülhető el a megszorító jellegű gazdaságpolitikai fordulat. Tanulságos eset mások számára is. Bod Péter Ákos közgazdász, korábbi jegybankelnök cikke.
Benchmark Bod Péter Ákos: Kárfelmérés és kárbecslés Trump vámemeléseinek három hónapja után
Bod Péter Ákos | 2025. július 18. 05:44
Az amerikai elnök januári beiktatása után eltelt időben nem lett Ukrajnában béke, a palesztin ügy sem oldódott meg – de ezen nem csodálkozhatunk. Ám a nagy amerikai vámemelés sem a megígért módon zajlott le. Legfeljebb az első felvonást láttuk, és nem tudni, műsor-e a műsor. Kétrészes kamaradarab vagy öt felvonásos királydráma? Mintha még nem lenne megírva a szövegkönyv. Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: A csodás újraindulás még arrébb van
Bod Péter Ákos | 2025. július 10. 05:44
A friss makrogazdasági adatok után sem sokat változott az összkép: beragadt az infláció, és beragadt a gazdasági teljesítmény – írja legfrissebb elemzésében lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.
Benchmark Bod Péter Ákos: Nem kell hivatalos pénz, ha van piaci kölcsön (drágán)
Bod Péter Ákos | 2025. június 25. 05:42
A magyar államháztartás évtizedek óta mindig deficites, 2020 után azonban különösen nagy az éves hiány. Mindez pedig felveti a finanszírozhatóság kérdését, különösen úgy, hogy a magyar állam kockázati megítélése egy vagy maximum kettő lépcsővel van csak feljebb a bóvli-kategóriánál.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump kupeckedési eljárásában egyre láthatóbb a minta
Bod Péter Ákos | 2025. május 30. 05:44
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök legújabb cikkében arra keresi a választ, hogy miként reagálhat a világban zajló változásokra Európa. Bod Péter Ákos szerint Európa jól teszi, ha lehetőleg mérsékli kitettségét Amerikával szemben, de a Kínával való kapcsolatokban is javasolt a nagyfokú óvatosság, kockázatmérséklés.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump feszíti a húrt, ha elpattan, drága lesz
Bod Péter Ákos | 2025. május 16. 05:44
A legfrissebb amerikai inflációs adatok és a kínai vámtételek csökkentéséről szóló hírek átmeneti megnyugvást hoztak a pénzpiacokon, fellendítve a tőzsdei árfolyamokat is. A Fed azonban továbbra is kivár, miközben nő a politikai nyomás. Vajon meddig tartható ez az egyensúly? – teszi fel a kérdést Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank egykori elnöke, a Klasszis Média állandó szerzője.
Benchmark Bod Péter Ákos: Németország visszatér az európai porondra – milyen erőnlétben?
Bod Péter Ákos | 2025. április 25. 05:42
Vajon mit kezd a Németország előtt álló feladatokkal a május elején felálló új kormány? Ez Magyarország számára – amelynek legfőbb exportpiaca az Európai Unió legerősebb gazdasága – is fontos kérdés. A koalíciós tárgyalások viszonylag gyors lebonyolítása nyomán immár látszódnak az új irányok – írja legfrissebb cikkében a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.
Benchmark Bod Péter Ákos: Európai gazdasági és védelmi szuverenitás – esélyek a magyar gazdaságnak?
Bod Péter Ákos | 2025. április 18. 05:53
Trump győzelme, majd a vártnál, előrejelzettnél is protekcionistább, az elképzeltnél is drasztikusabb karakterű ügyintézése már a 2025. április 2-án meghirdetett vámakciója előtt kezdett megjelenni a reálfolyamatokban. Hatása bizonyos mértékben belejátszott az európai ipar, és benne a magyar feldolgozóipar év eleji gyengélkedésébe, különösen a járműgyártást érintő prognosztizálható változások miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG