A világ sportszer- és ruházati piacát jelenleg a Nike uralja, a londoni olimpiára költött 100 millió eurótól azonban a német Adidas azt reméli, csökkentheti lemaradását az amerikaiak mögött. Vitathatatlanul a nyár legnagyobb sportrendezvénye az ötkarikás játékok, pedig már túl vagyunk egy foci Európa-bajnokságon is, az Adidas vezérigazgatója, Herbert Hainer szerint a játékok támogatására költött 100 millió euró így is az utolsó centig meg fog térülni a cég számára.
Versenyfutás |
Nem a reklámtáblákra megy a pénz
A magyarok 63 százaléka kedvezően ítéli meg azokat a vállalatokat, melyek kapcsolatban állnak az olimpiával, a többség úgy véli, hogy a legnagyobb mértékben az Adidas és a Coca Cola támogatja az olimpiát. Részletek >>> |
Az olimpián a stadionokban illetve az egyéb küzdőtereken kihelyezhető reklámfelületek nagyságát szigorúan szabályozzák, sokkal több a megkötés, mint például más nagy nemzetközi sporteseményeken. A négyévente megrendezésre kerülő játékokon így a legnagyobb "marketingértéket" a sportszergyártók számára az általuk szponzorált csapatok és sztárversenyzők jelentik. A legtöbb versenyző "három csíkos" szerelésben küzd az aranyért idén nyáron, de a Nike sem szerénykedhet, az amerikai válogatottak mellett olyan csillagokat tudhat maga mögött, mint például a svájci Roger Federer (aki párosban már volt olimpiai bajnok, idén pedig az egyes teniszdöntőben kapott ki Andy Murray-tól).
A két nagy mögött ott találjuk még a Pumát, mely a jamaikai sportolók főszponzora, többek között a világ leggyorsabb embere, a címét 100 méteres síkfutásban bámulatos hajrában megvédő Usain Bolt is az ő cipőikkel éri el sikereit.
Elemzők szerint az olimpia hatását minden gyártó ki tudja használni kisebb vagy nagyobb mértékben - nemcsak arról van szó, hogy a szurkolók megveszik kedvenceik mezét, sokan épp a játékok miatt döntenek úgy, hogy (újra) sportolni kezdenek.
Sarbjit Nahal, a Bank of America Merrill Lynch elemzője szerint a londoni olimpia nyertese egyértelműen az Adidas lesz, a német cég az olimpiai hivatalos szponzora is egyben. A Key Note elemzőcég szerint a teljes sportszer- és ruházatgyártó ipar 3,8%-kal tud növekedni az idén és ez elsősorban Londonnak köszönhető. A szektor az olimpia nélkül valószínűleg nem tudná tartani a 2010-2011-ben elért évi 4%-os növekedését. Az olimpiát megelőző évben a sportszergyártók bevétele világ szerte elérte a 283 milliárd eurót.
Örök riválisok harca, két fronton
A piacot egyértelműen a két óriás párharca határozza meg, az ő küzdelmük két fronton is folyik. Az Adidas a sportruházat piacán volt eddig erősebb, ebben a Nike sokat erősített, az idei első negyedévben Európában például 7%-os növekedést tudott felmutatni ebben az szegmensben, míg az Adidas csak 5%-ot. A sportszerek piacán a Nike továbbra is határozottan tartja vezető pozícióját a legtöbb piacon.
A küzdelem másik frontja egyértelműen Kína. Bár a világ legnépesebb országában a lakosság átlagosan fejenként 1,6 dollárt költ sportruházatra (szemben az amerikaiakkal, akik 16,2 dollárt) - az évi növekedés üteme azonban így is 30%. A két nagy márka az idei év első negyedében 10%-os növekedést könyvelhetett el csak Kínában, ahol szintén a Nike rendelkezik erősebb pozíciókkal, az első 3 hónapban bevételeik elérték a 546 millió eurót. A németek szintén bíznak benne, hogy hála az olimpiának, csökken közel 200 millió eurós hátrányuk.