A Napi Gazdaság cikke szerint a magyar cégek így tarthatatlan árversenyre kényszerülnek. A körhintacsalás néven ismert áfatrükközés is teljes hazai szektorokat lehetetlenít el.
Lehet 19 százalékkal kevesebb? Tak!
Nehéz elcsípni a trükközőketEgy lengyel társaság a magyar ügyfeleit jogszerűen csak 35 ezer eurós, jó 10 millió forintos magyaroktól elért árbevételig szolgálhatná ki, utána be kellene jelentkeznie a NAV-nál. De a gyakorlat az, hogy a cégek a limit felett sem jelentkeznek be a magyarországi áfa hatálya alá, vagyis nem a magyar költségvetésbe fizetik a forgalmi adót. A távolsági értékesítés (distance sales) problematikája ismert, uniós áfadirektíva is kezeli. Csakhogy az áfa-különbségből adódó előny jelentős, ami csalásra csábítja a cégeket. A NAV dolgát nehezíti, hogy a másik ország gyakorlatilag ellenérdekelt: örülnek, ha az elektronikus kereskedő minden adóbefizetése az ő költségvetésüket gazdagítja. A megoldás a futárcégeknél van? >> |
Józsa Zoltán, az állateledel-eladással foglalkozó Tápfutár Webáruház Zrt. vezetője a la nak elmondta, hogy másfél-két éve szembesültek először azzal, hogy megjelentek Magyarországon olyan külföldön bejegyzett cégek, amelyek az áfa országonként eltérő mértékét szabálytalanul kihasználva kerülnek előnyös helyzetbe a hazai e-kereskedőkkel szemben.
Lengyelországban például 19 százalékkal alacsonyabb áfát fizetnek a kereskedők, ha ottani számlát állítanak ki a Magyarországon eladott termékekről is, ennyivel olcsóbban tudják itt árusítani. Márpedig ez már egy 10-15 ezres kosárérték mellett is vonzó az átlagos vásárló számára, főképp az igen árérzékeny online kereskedelemben - mondta Józsa. Szerinte ezek a cégek olyan árversenybe kényszerítik a tisztességesen működő webáruházakat, amelybe azok már csak a nyereséges működés kockáztatásával képesek belemenni.
Keserédes áfa: minden második kiló cukorral csalnak
A cukoriparban 2009 óta emelkedett meg az áfacsalások száma annak következtében, hogy 10-ről 25 százalékra emelkedett a cukor áfája - tudta meg a lap a Magyar Cukor Zrt.-től. A cég szerint a helyzet mára odáig fajult, hogy a piacra kerülő összes cukor több mint fele "áfacsalt"; a vállalkozás emiatt évi 1-2 milliárd forint árveszteséget kénytelen elkönyvelni - ez pedig már a működőképességet is veszélyezteti.
A be nem jelentett áfával elérhető költségelőnyt lehetetlen hosszú távon kigazdálkodni, így az árversennyel nem győzhető le - véli a Magyar Cukor Zrt. -, tartós és megnyugtató megoldást csak a jelentős, 10 százalék alatti kulcsot eredményező áfacsökkentés hozhatna. Ha ez nem valósul meg, az ellenőrzések hatékonyságának növelésétől remélhető a csalás visszaszorítása.