Taxisok demonstrációja Budapesten, 2015. június 16-án. MTI Fotó: Szigetváry Zsolt |
Berkovics Dalma úgy vélte: az Uberre egy olyan technológiai platformként kell tekinteni, ami lehetőségeket teremt azon dolgozók számára, akik átmenetileg és rugalmas időbeosztásban szeretnének jövedelemhez jutni. Ezek az egymás mellett párhuzamosan és rugalmasan végezhető tevékenységek határozzák meg az emberek munkához való viszonyának jövőjét, ellentétben a megszokott 8 órás munkanappal. Első és legfontosabb lépés azonban a tiszta szabályok létrehozása - mondta.
Nem tudjuk kikerülni
Ma Magyarországon a nagy nemzetközi, jövedelemszerzésre irányuló "on demand" szolgáltatók közül csak az Uber és az Airbnb elérhető, de ezeknek a platformoknak a száma nőni fog a jövőben, ezért érdemes már most azt mérlegelni, miként lehet ezt a tendenciát előnyre fordítani.
Az OuiShare régiós vezetője elmondta: az okos eszközökre letölthető alkalmazások megjelenését az úgynevezett app store-ok teszik lehetővé, amelyeket azok üzemeltetői - mint az Apple és a Google - kontrollálnak, nem pedig az állam vagy az internetszolgáltatók.
Hogy egyes országokban miként tilthatták be az Uber közösségi személyszállító alkalmazást, Berkovics Dalma Spanyolország példáját említette, ahol 2014 decemberében egy bírósági döntés alapján az internetszolgáltatóknak fel kellett függeszteniük az Ubernek nyújtott szolgáltatásaikat.
Ennek eredményeként az applikáció továbbra is elérhető és letölthető maradt, azonban a szolgáltatást nem tudták igénybe venni a felhasználók az említett korlátozások miatt.
Változtatnak a franciák
Franciaországban jelenleg alig 55 ezer taxi van, ebből csak 20 ezer Párizsban. Ennek oka, hogy az állam törvényben szabályozza a kiadható, illetve megvásárolható taxiengedélyek számát, amely a második világháború óta nem növekedett. Az engedély költsége nagyon magas: városonként 140 ezer és 250 ezer euró (41 millió és 75 millió forint) között mozog. |
Közben a Franciaországban betiltott Uber közösségi személyszállító szolgáltatás a taxisok számára is meg akarja nyitni az elektronikus foglalás lehetőségét - közölte szerdán Thibaud Simphal, az amerikai cég francia leányvállalatának igazgatója. A bejelentés előzménye, hogy a francia alkotmánytanács kimondta: egy taxisofőr vezethet telefonon vagy interneten előre megrendelhető személyszállító járműveket (VTC) is. Ez utóbbiból az elmúlt évtizedben, még az Uber megjelenése előtt, több mint 10 ezer állt forgalomba Franciaországban, s a taxiknál alacsonyabb áron kínálják a szolgáltatásaikat.
"Tekintettel erre a helyzetre, mi azt szeretnék, ha az Uber megnyílna a taxisok számára, ők is használhatnák a platformot" - mondta egy párizsi sajtótájékoztatón az Uber vezetője. Ugyanakkor hozzátette, hogy a taxikat az Ubernél egy VTC-k számára fenntartott platformon lehetne csak foglalni VTC-ként, és nem taxiként.
Az Uber vezetőjének bejelentése néhány nappal azelőtt történt, hogy a taxisok országos megmozdulást rendeznek a teljes VTC ágazat ellen.
A taxisok egyik legfőbb szakszervezete szerint az Uber ismételten megpróbálja megkerülni a szabályozást azzal, hogy azt sugallja: bárkiből lehet VTC-sofőr hivatalos engedély nélkül.
Az Uber tavaly júliusban felfüggesztette a mobiltelefonos alkalmazásának működését Franciaországban, miután a taxisok, sokszor erőszakba forduló megmozdulásokat szerveztek sofőrjeik ellen országszerte.
Az alkotmánytanács szeptemberben végleg betiltotta az alkalmazást, a párizsi büntetőbíróság pedig februárban hoz ítéletet a szolgáltatás és két vezetője ügyében, akiket a taxis hivatás törvénytelen űzésében való bűnrészesség és törvénytelen adatkezelés gyanúja miatt is felelősségre vonják. Az Uber eközben az Európai Bizottságnál tett panaszt Franciaország ellen.