A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7 700 utas elszállítása érdekében. Az emberek átfoglalásokkal próbálják elérni úti céljukat, de sokan visszautaznak a városba. Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról.
A vállalat a kár minimalizálása érdekében döntött a leállás mellett. A járatok törlését hét órakor jelentették be a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren, a döntés értelmében közel 66 évnyi folyamatos működés után nem szálltak fel a Malév repülőgépek.
Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója elmondta, hogy a leállás azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek. Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak. Berényi János az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása.
Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke azt javasolja azon utasoknak, akik pénteken, vagy a következő három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz. Azok, akik a következő hónapokra vásároltak jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa később dőlhet el.
Berényi János pénteken sajtótájékoztatón hozzátette, a lízingcéggel tárgyalásokat kezdenek, és visszaadják a gépeket rövid határidőn belül. Külföldön 3 726-an vannak a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3 470-en "ragadtak". A mai járat Helsinkiből érkezett utoljára.
A Malév azt ígéri, más járatokra történő átfoglalással, vagy más közlekedési móddal segíti a jegytulajdonosokat abban, hogy eljussanak a célállomásra. Január 31-én lépett egy kormányrendelet, amely szerint azon utasok számára biztosítható a segítségnyújtás, akik érvényes menetjegyüket a Malév leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra, továbbá azoknak, akik a társaság leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszaútra érvényes járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek 2012. február 29-nél nem későbbi időpontra.
Ki fizet az utasoknak?
A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) vállalja, hogy a Malév hozzá forduló utasai jogainak érvényesítése érdekében fellép - közölte a szervezet. Először is írásban felhívja a Malév figyelmét kötelezettségei teljesítésére. A szervezet várja e-mail címére (kofe@fogyvedok.hu) a fogyasztók jegyár visszatérítésre és kártalanításra vonatkozó bejelentését.
A január 31-én kihirdetett, a Malév járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezeléséhez szükséges rendkívüli intézkedésekről szóló kormányrendelet célja, hogy segítséget nyújtson az utasoknak, azonban a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület szerint ezt korlátozottan, nem teljes mértékben a vonatkozó uniós norma figyelembevételével teszi.
A Malév a leállást követő három napon belül utazni vágyóknak kártalanítással és segítségnyújtással még rendezi a helyzetét a vonatkozó kormányrendelet értelmében, és hazahozza azon utasokat, akiknek február 29-i érvényes menetjegyük van Magyarországra. Aki azonban a leállást követő negyedik napon, vagy azt követően utazna a társasággal, illetve február 29-e után jönne haza, lehetséges, hogy csak külön jogi eljárás keretében tudja kifizetett jegyének árát visszakapni.
A kormányrendelet nem szól arról, hogy mi a helyzet a jegyárak visszatérítésével. Ha azt csak a három napon belül utazni akarókra kívánja kiterjeszteni, az a fogyasztóvédők szerint az uniós rendelettel és a hazai szabályozással is ellentétes lenne, hiszen akár a negyedik napra, akár négy hónappal későbbre szól a jegy, a kifizetés már megtörtént, ellenszolgáltatás azonban nincs és nem is lesz.