Ajánlásokat, kéréseket, valamint utasításokat fogalmazott meg Kásler Miklós az emberi erőforrások minisztere az iskolák vezetőinek küldött április 16-i levelében. A a Telex birtokába jutott levélben többek kötzött olyanok, olvashatók, hogy az óvodákban el kell kerülni a csoportok összevonását, az iskolákban nem lehet keverni a jelenléti és az online oktatást, az iskolák kapnak fertőtlenítőszert és érintésmentes hőmérőket, az igazgatók pedig a gyerekek hiányzásaival kapcsolatban a kellő rugalmassággal járjanak el.
A levél a következő fontosabb megállapításokat tartalmazza:
Óvodák – Az óvodákban elrendelt rendkívüli szünet április 19-ével megszűnik, ettől a naptól kezdve tehát az óvodai nevelés ismét jelenléti formában zajlik. A minisztérium azt kéri: a csoportokat ne vonják össze akkor sem, ha esetleg eleinte alacsonyabb még a jelenlévő gyermekek létszáma. A gyerekekkel lehetőség szerint saját óvópedagógusaik foglalkozzanak, hogy elkerüljék a gyerekek keveredését.
Alsó tagozat – Április 19-től az általános iskola 1-4. évfolyamai rendes munkarendben működnek, és jelenléti oktatás folytatnak.
Felső tagozat – Május 10-ig az általános iskolák 5-8. évfolyamai továbbra is tantermen kívüli digitális munkarendben tanulnak. Ha a szülők igénylik a gyermekek felügyeletét, akkor ezt május 10-ig továbbra is meg kell szervezni az iskolában a veszélyhelyzet ideje alatt, és az étkezést is biztosítani kell.
Óvintézkedések az iskolában – Az iskolákban továbbra is mérni kell a gyerekek testhőmérsékletét, viselni kell a maszkot, használni a kézfertőtlenítőket, és rendszeresen szellőztetni kell. Az iskolák kapnak fertőtlenítőszereket, és ahol igénylik, vagy ahol elromlottak az eszközök, oda a KELLO Könyvtárellátó Nonprofit Kft. küld új digitális érintésmentes hőmérőket.
Hiányzások – A miniszteri levél azt írja: „a gyermekek, tanulók hiányzásával kapcsolatban kérjük, hogy kellő rugalmassággal, mindemellett a hatályos jogszabályok és a kiadott intézkedési tervben foglaltak figyelembevételével járjanak el” az iskolaigazgatók. Az intézményvezetőnek alapos indokkal lehetősége van a tanulói távolmaradást igazoltnak tekinteni. A tanév előtt kiadott intézkedési terv is rögzíti, hogy veszélyeztetett tanuló esetén szülői kérelemre igazgatói döntés alapján lehetőség van arra, hogy az illető otthonról kapcsolódjon be az oktatásban.
Nem lehet hibrid oktatást folytatni – A miniszteri levél szerint „jelenléti és digitális oktatás párhuzamosan nem folytatható”. Azoknak a diákoknak, akik igazoltan otthon maradnak, el kell juttatni a tananyagot. „Ez nem zárja ki ugyanakkor annak lehetőségét, hogy az intézmény – amennyiben erre lehetőség van – biztosítsa a jelenléti oktatásba való online bekapcsolódás lehetőségét egy tanuló számára.” – áll a levélben
Osztályozó vizsga – Kásler Miklós emellett felhívja az igazgatók figyelmét arra, hogy az igazolt és igazolatlan hiányzásokra vonatkozó szabály változatlanul érvényes. 250 óránál több hiányzás esetén, amennyiben a tanuló teljesítménye a tanítási év folyamán érdemjeggyel nem volt értékelhető, osztályozó vizsgát kell tenni. „Kérem az érintett szülőket is tájékoztassák arról, hogy az osztályozó vizsga egy lehetőség, amivel eredményesen a kellő tudás birtokában tudják lezárni a gyermekeik a tanévet, ennek szükségességét pedig a pedagógusok és az intézmény tudja reálisan megítélni, ezért bízzanak az ő döntésükben.”
Iskolák, osztályok bezárása fertőzések esetén – Ha hétfőtől valamelyik iskolában igazoltan megjelenik a Covid-19-fertőzés, a miniszteri levél szerint „az illetékes népegészségügyi szervvel egyeztetve” az óvodákban és általános iskola alsó tagozatán az Oktatási Hivatal rendkívüli szünetet rendelhet el, az operatív törzs pedig tantermen kívüli digitális munkarend elrendeléséről dönthet.
A TASZ állásfoglalásában összefoglalja, hogy az iskolák felelős újranyitásához mely szempontokat kellene figyelembe venni, és ezek alapján milyen feltételek mentén hozható meg felelősen az iskolanyitásról szóló döntés.
A jogvédő szervezet kiindulópontja kettős: egyrészt ha egy eredmény elérhető jogkorlátozás nélkül vagy enyhébb jogkorlátozással is, akkor az állam nem választhatja a nagyobb jogkorlátozást. Másrészt a védelmi intézkedéseknek, így az iskolák újranyitásáról szóló kormányzati döntéseknek tudományos módszerekre és eredményekre támaszkodva, adatok minél alaposabb gyűjtésén és elemzésén alapulva, transzparens módon kellene megszületniük.
Mint írják,egyik alapvetésüknek sem látjuk nyomát a kormányzati döntéshozatalban.
Ahogy azt sem, hogy a megfelelő döntések meghozatala csak az érintettek – pedagógusok, szülők, tanulók és az egészségügyi ellátók képviselőnek – bevonásával képzelhető csak el.
A TASZ leszögezi, hogy az állam kötelezettsége az élet és egészség védelme. Ennek tükrében fel kell mérni, hogy az iskolák nyitása általánosságban mekkora kockázatot jelenthet a koronavírus-fertőzés további terjedése szempontjából, illetve különösen az, hogy a fertőzés mennyire veszélyes azok számára, akik az iskolával közvetlen vagy közvetett kapcsolatban állnak.
A szervezet véleménye szerint a nyitásról való döntés során a járványügyi szempontok mellett más fontos tényezőket is mérlegelni kell. Az állam kötelezettsége ugyanis az is, hogy biztosítsa a gyermekekről való megfelelő testi, szellemi erkölcsi fejlődéshez szükséges gondoskodást, továbbá az oktatáshoz való jog keretei között az oktatást-nevelést.
Az előzőektől függetlenül is a TASZ elengedhetetlennek tartja a tanulók, a szülők és a pedagógusok pontos informálását a rájuk jelenleg érvényes jogszabályi előírásokról. Hivatalos tájékoztatás hiányában jelenleg is számos félinformáció van forgalomban, amelyek pontos megválaszolása a kormány feladata lenne.