A legfontosabb változás, hogy sávossá vált a jótállási idő.
Korábban egységesen 1 év volt a kötelező jótállási idő, ennél többet a gyártó adhatott ugyan, de nem lehetett rá kötelezni. Idén már a vételártól függ a jótállás időtartama:
• 10 000-100 000 forintig: 1 év
• 100 000-250 000 forintig: 2 év
• 250 000 forint felett: 3 év
Milyen termékekre is vonatkozik a jótállás?
Érdemes végigböngészni a Korm. rendelet mellékletét, mert a háztartási készülékektől (pl. hűtőszekrény, mosógép, porszívó) kezdve, az információtechnikai készülékeken (pl. laptop, nyomtató, kamera, pendrive) át a gépjárművekig nagyon széles a repertoár.
Már eddig is szerepeltek a rendeletben olyan kevésbé közismerten jótállásköteles termékek, mint pl. napszemüveg, lámpatest, memóriakártya, órák, ékszerek, bútorok, most azonban tovább bővült a védett fogyasztási cikkek köre. 2021-től a vállalkozás már köteles jótállást vállalni a 10 000 forint eladási ár feletti ablakok, ajtók, redőnyök, garázskapuk, zuhanykabinok, napkollektorok, kamerás megfigyelőrendszerek, de még csaptelepek és játék drónok vásárlása esetén is.
Miért jobb a jótállás, mint a szavatosság?
A jótállás, vagy közkeletű nevén garancia előnye az, hogy a terméket értékesítő vállalkozás köteles helytállni a hibákért, és e kötelezettsége alól csak akkor mentesülhet, ha ő bizonyítja, hogy a hiba oka a vásárlás után keletkezett. Amennyiben nem illet meg minket jótállás egy termékre, szavatossági vita esetén nekünk kell bizonyítani, ami megnehezítheti az igény érvényesítését.
Fontos leszögezni, hogy kötelező jótállás a Korm.rendelet alapján csak a fogyasztókat illeti meg és a kibővített jótállás csak az idén vásárolt termékekre vonatkozik.
Ki is az a fogyasztó?
A Ptk. szerint a fogyasztó: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy. Tehát ha pl. cég nevére kérjük a számlát, nem illet meg kötelező jótállás.
Mit tehetünk, ha elhúzódik a javítás?
A vállalkozók alapvetően javítással próbálják orvosolni a felmerülő hibákat. Nincs azonban továbbra sem maximalizálva, hogy mennyi idejük van erre. A 15 napon belüli javításra csak törekedniük kell. De mit tehetünk akkor, ha már több, mint egy hónapja várjuk, hogy elkészüljenek a javítással? Január 1-je óta ilyen esetben cserét kérhetünk, és ha erre nincs lehetőség, elállhatunk a szerződéstől, azaz visszakérhetjük a vételárat. Ez a rendelkezés remélhetőleg a gyorsítás irányába fogja terelni a javítószolgáltatásokat.
Dönthetünk persze úgy, hogy türelmesen kivárjuk a javítást, ebben az esetben azonban a jótállás időtartama meghosszabbodik a kijavítás időtartamával. További fontos változás, hogy ha a termék első alkalommal történő javítása során kiderül, hogy az nem javítható, a vásárló eltérő rendelkezése hiányában a vállalkozás köteles nyolc napon belül cserélni. Ha pedig cserére nincs lehetőség, köteles a vételárat nyolc napon belül visszafizetni.
Új szabályként tartalmazza a Korm.rendelet azt a lehetőséget is, hogy amennyiben a termék három alkalommal történő kijavítást követően ismét, negyedszer is meghibásodik, akkor a vásárló cserét kérhet, ha az nem kivitelezhető, visszakövetelheti a vételárat.Természetesen bizonyos kivételek itt is akadnak, személygépkocsikra és még néhány közlekedési eszközre nem vonatkozik minden fentebb említett rendelkezés.
Hol és kinél jelenthetünk be jótállási igényünket?
A fogyasztó a kijavítás iránti igényét már nem csak a vállalkozás székhelyén, hanem választása szerint bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. Változatlan maradt, hogy a rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható termékeket az üzemeltetés helyén kell megjavítani, vagy a vállalkozás/javítószolgálat költségére elszállítani. Végre tisztázták azt is, hogy a vállalkozás nem követelheti meg a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a visszaszolgáltatását.
Elektronikus jótállás jegy
Fontos újítás, hogy lehetőség nyílik elektronikus, e-jótállási jegy kiállítására, melyet a vállalkozás képviselője elektronikus aláírással lát el. Ehhez közvetlen meg kell küldenie a fogyasztónak a jótállási jegyet, vagy egy letöltést biztosító elérési címet kell rendelkezésre bocsátani. Utóbbi esetben a letölthetőséget, a letöltési cím elérhetőségét a jótállási idő végéig biztosítani kell.
Igényérvényesítés a veszélyhelyzet alatt
A cikk megjelenésekor a személyes megjelenést igénylő szolgáltatás céljára szolgáló helyiségek bizonyos kivételekkel kötelesek zárva tartani. Ilyen kivétel a járműszerviz szolgáltatás, a mezőgazdasági és iparigép-szerviz szolgáltatás, a háztartásigép-szerviz szolgáltatás, az épületgépészeti szolgáltatás és az informatikai, a kommunikációseszköz-javítási szolgáltatás. Ezek tehát továbbra is nyitva vannak. Fontos, hogy igényérvényesítés előtt tájékozódjunk az aktuális szabályokról és a vállalkozások, javítószolgálatok nyitvatartásáról, esetleges könnyítési lehetőségekről.