6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azért igenis létezik olyan pillanat, amikor az ember tud büszke lenni pusztán arra, hogy magyar, és van olyan, amikor felnőtt emberek hacsak három órára is, de a szó szoros értelmében gondtalanok lesznek és gyermekkorukból ismert izgalmat és örömöt élhetnek át. Nánási Henrik pont olyan Varázsfuvolát hozott Budapestre, amilyet Mozart 226 éve színpadra tett.
Iko Freese / drama-berlin.de

Nagyon sok érdekes dolog történt április huszadikán az Erkel Színházban. A berlini Komische Oper vendégjátékának hála először láthatta a magyar közönség a Varázsfuvola eredeti, Mozart által színpadra álmodott verzióját, és először élhette át azt, milyen lehetett a hangulat 1791. szeptember 30-án a premieren: pezsgő. Az előadás megkövetelte az azonnali reakciókat: a fanyalgókat és a rajongókat sem engedte pihenni, agymunkát várt el minden pillanatban.

Ilyen volt 1791-ben és ilyen volt most is. A kettő között megszámlálhatatlan mennyiségű végtelenül unalmas, historizáló vagy éppen ultramodern előadást nézhettünk végig. Kinek ez, kinek az tetszett jobban, de minden bizonnyal mindenki unatkozott kicsit, és anyázta Wolfie-t, hogy vajh' miért nem lehetett ezt két órába belesűríteni. A Komische előadása azonban rámutatott arra, hogy Mozartnak igaza volt, és csupán a tehetségtelenség oltárán áldozott oly sok előadás.

Mi időben szóltunk...

Azt, hogy a Komische Oper Varázsfuvolája lenyűgöző színházi élményt nyújt, már 2015 decemberében bemutattuk cikkünkben. Arról pedig, hogy a 2017-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon is látható lesz a produkció, 2016 októberében szóltunk olvasóinknak a Nánási Henriket és munkásságát bemutató cikkünkben.

Ugyanis amennyire zseniális Nánási Henrik előadása, annyira mutat rá arra a szomorú tényre, hogy mi folyik az országunk színpadain és arra, hogy ennek igenis komoly jelentősége van. Ismét kiderült, hogy a klasszikus értelemben vett színháznak igenis van létjogosultsága és tudja végezni a dolgát: bármilyen politikai, társadalmi, gazdasági dráma közepette is képes gondtalanná, felszabadulttá tenni az embereket.

Az előadás Nánási Henrik nevéhez kötődik, az ő igazgatása alatt, saját zenei vezetésével, az ő kiállásával jöhetett létre a produkció. Ami azon kívül, hogy büszkévé tesz bennünket, felveti azt a kérdést, hogy ha ő magyar gyerekként, a magyar oktatásban tanulva és az itteni való világban felnőve képes ilyet alkotni, akkor tulajdonképpen mit csinálnak ma a magyar színházak?

Bár Nánási sikere külföldön is kimagasló, s az előadás Berlinben is extrém reakciókat vált ki, nem szabad elmennünk a tény mellett, hogy a Budapesthez hasonló nagy nyugati kulturális fővárosokban évente legalább 3-4 ilyen minőségű előadás születik, míg mi még egyet sem kaptunk, pedig nagyobb szüksége van erre az értelmiségi rétegnek, mint egy falat kenyérre.

Herr Nánási egy csodálatos karmester, puszta jelenlétével rámutatott a manapság oly gyakran unalmasnak tartott nyitány fontosságára. A nyitányok alatt a vájtfülű néző vagy gyorsan ránéz még a mobiljára, a mellette ülő fülébe súg valami teljesen lényegtelen információt, amíg végre felmegy a függöny és elkezdődik az előadás. Most azonban már a nyitány első hangjánál megállt a levegő. Nánási olyan volt, akár egy varázsló, mintha nem is a zenekart vezényelte volna, hanem a nézőkre szórta volna mágiáját. Tisztázta a játékszabályokat. Ő maga volt a zene és csak az ő akarata létezett, a nézők pedig mint a gyerekek követték akaratát. A függöny felgördülését követően az első képek láttán a nézőtér felmorajlott, mint egy óvodai előadáson - még jó hogy a „Mögötted van!“ bekiabálások elmaradtak. Az előadás hibridszerűsége egészen az utolsó pillanatig képes volt fenntartani az izgalmat, ötletességéből nem veszített, szimbólumrendszerében nem fáradt meg.

Ez a hibridszerűség az előadás nyelvezetét próbálja kifejezni. A színpad bár kétdimenziós volt, ez nem a szokásos vízszintes formában, hanem függőlegesen jelent meg. Izgalmas volt a valódi távolságok hiánya és a színpad örökkön kihasználatlan terének láthatóvá tétele. A vetítéstechnika fenomenális volt és talán most először értelmet is nyert használni ezt a színpadon. A látvány önmagában valóban olyan varázslatos volt, mint amilyen A vonat érkezése lehetett 1895-ben.

A Paminát alakító Iwona Sobotka meglepően erőteljesen énekelt, ami kifejezetten jót tett a karakterének, a Taminót alakító Adrian Strooper nagyon pontosan és megbízhatóan énekelt, színészileg brillírozott.  Olga Pudova megugrotta a színészileg hálátlan Éj Királynőjének hangi nehézségeit, és mindkét nagy áriát nagyon magas színvonalon, flegmán, mégis kedves és nevettető módon vetette a nézők elé. Tom Erik Lie és Talya Liebermann Papagenója és Papagenája is hibátlan volt, tökéletesen passzoltak a karakterükhöz, hangi adottságaik megkérdőjelezhetetlenek. Meg kell említenünk még Mirka Wagnert, Karolina Gumost és Ezgi Kutlut, a (The Triplets of Belleville ikonikus karaktereire emlékeztető, talán előttük fejet hajtó) három asszonyt, az Éj Királynőjének udvarhölgyeit. Nem csupán rezonőrként jelentek meg a darabban, hanem élő és fontos szereplőkké léptek elő és kimagaslóan énekeltek ők is.

Meg kell említenünk a gyerekeket is. A gyerekjelenség általában értelmezhetetlen emocionális válaszreakciót vált ki a színház közönségéből, ezúttal azonban jelentőséggel bíró és tiszteletet követelő karakter tudott lenni. A három gyerek a híres Tölzer Fiúkórus tagja, legalább egyikük magyar, sajnos a nevüket nem sikerült kideríteni, pedig igazán említésre méltóak volnának.

Igen szerencsésnek mondhatják magukat azok, akik láthatták az előadást. A kérdés, hogy ezek az emberek a jövőben hova fognak színházba járni, mert Magyarország a Komische Oper által teremtett igényeknek nem tud megfelelni. Tölgyessy Péter egy interjúban kifejtette, hogy az innováció hiányzik az ellenzéki pártokból ahhoz, hogy labdába rúghassanak a Fidesz mellett. A politológus feltehetően ugyanarra az innovációra utalt, amelyre a magyar színházi és operaéletnek is igen nagy szüksége volna ahhoz, hogy értelmet nyerjen létezésük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Danny vagyok, hajóval jöttem Magyarországról – ilyen egy élő legenda a filmvásznon!
Elek Lenke | 2024. november 17. 17:47
Bob Dylan az elmúlt években leginkább arról híresült el, hogy az irodalmi Nobel-díj   stockholmi átadójára se ment el, hanem maga helyett mást küldött. De ki is ez a különc énekes, aki politikai-társadalmi kérdésekben oly sokszor – és legtöbbször zavarba ejtően – hallatta a hangját? És mit tudunk meg róla a decemberben bemutatandó filmből, amely Sehol se otthon címmel kerül majd a magyar mozikba?
Kultúra Megfejtették a 27-esek Klubjának misztikus titkát?
Kormos Olga | 2024. november 9. 14:49
Nyáron került a mozikba az Amy Winehouse életét bemutató film, amitől újra erőre kapott az a gondolat, miszerint a világ legfényesebb csillagai 27 évesen kihunynak. Az úgynevezett 27-es Klub fél évszázada foglalkoztatja a közvélemény fantáziáját. Amy mellett tagjai között olyan legendás zenészeket találunk, mint Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morisson és Kurt Cobain.
Kultúra Ismét Halloweenről posztolt a szigetszentmiklósi református óvoda
Privátbankár.hu | 2024. október 30. 17:15
A múlt heti Halloweent démoni ünnepként leíró posztot tett ki a szigetszentmiklósi Hajnalcsillag Református Óvoda. Bár a bejegyzés azóta eltűnt, ma újabb posztot tettek ki ezzel kapcsolatban. 
Kultúra Dél-koreai író kapta az irodalmi Nobel-díjat
Privátbankár.hu | 2024. október 10. 13:27
Intenzív, költői prózájáért.
Kultúra Nem a kétezer forintos sétálójegy a legnagyobb probléma az Operaházban
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 19. 15:49
Az Operaház szerint van létjogosultsága a múlt héten tesztelt, kétezer forintos sétálójegynek, ezért a jövőben is terveznek vele. A jegy végleges bevezetéséről kérdeztük az intézményt, a körülményekről pedig az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnökét. 
Kultúra Egy rejtély vár megfejtésre a BÁV legújabb kiállításán
Kenessei András | 2024. szeptember 14. 14:12
Csütörtöktől október 5-éig tekinthető meg Vinkler László (1912-1980) festő- és grafikusművész kiállítása a BÁV Szent István körúti kiállítótermének emeleti részén. 
Kultúra Miért ugrik a világ J. K. Rowling minden transzneműekkel foglalkozó megnyilvánulására? 
László Éva Lilla | 2024. szeptember 8. 15:31
J. K. Rowling sikerkönyvszerző nemcsak kultikus Harry Potter-sorozatával írta be magát be a köztudatba, hanem kíméletlenül őszinte, egyesek szerint bántó megnyilvánulásaival is, amelyek egyebek mellett a transzneműek társadalmi megítélésére vonatkoznak.
Kultúra Nyerj páros belépőt - 2 perc, és mehetsz a Budapest Borfesztiválra!
Privátbankár.hu | 2024. augusztus 21. 06:40
Szánj ránk 2 percet és nyerj páros belépőt a 33. Budapest Borfesztiválra!
Kultúra Pofátlan csaló akarta elárvereztetni Elvis Presley birtokát
Privátbankár.hu | 2024. augusztus 17. 14:24
Elvis Presley családja elleni csalás miatt tartóztattak le egy nőt pénteken a hatóságok, aki a néhai énekes sztár családi birtokára, Gracelandre akart kényszer-árverést elrendeltetni.
Kultúra A kafferliliomnak már annyi! Felkészül a Hitler-bogár és a Mussolini-lepke?
Bózsó Péter | 2024. augusztus 11. 14:58
A botanikusok nemzetközi konferenciáján több száz kaffer nevet tartalmazó növény elnevezését változtatták meg.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG