6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Azért igenis létezik olyan pillanat, amikor az ember tud büszke lenni pusztán arra, hogy magyar, és van olyan, amikor felnőtt emberek hacsak három órára is, de a szó szoros értelmében gondtalanok lesznek és gyermekkorukból ismert izgalmat és örömöt élhetnek át. Nánási Henrik pont olyan Varázsfuvolát hozott Budapestre, amilyet Mozart 226 éve színpadra tett.
Iko Freese / drama-berlin.de

Nagyon sok érdekes dolog történt április huszadikán az Erkel Színházban. A berlini Komische Oper vendégjátékának hála először láthatta a magyar közönség a Varázsfuvola eredeti, Mozart által színpadra álmodott verzióját, és először élhette át azt, milyen lehetett a hangulat 1791. szeptember 30-án a premieren: pezsgő. Az előadás megkövetelte az azonnali reakciókat: a fanyalgókat és a rajongókat sem engedte pihenni, agymunkát várt el minden pillanatban.

Ilyen volt 1791-ben és ilyen volt most is. A kettő között megszámlálhatatlan mennyiségű végtelenül unalmas, historizáló vagy éppen ultramodern előadást nézhettünk végig. Kinek ez, kinek az tetszett jobban, de minden bizonnyal mindenki unatkozott kicsit, és anyázta Wolfie-t, hogy vajh' miért nem lehetett ezt két órába belesűríteni. A Komische előadása azonban rámutatott arra, hogy Mozartnak igaza volt, és csupán a tehetségtelenség oltárán áldozott oly sok előadás.

Mi időben szóltunk...

Azt, hogy a Komische Oper Varázsfuvolája lenyűgöző színházi élményt nyújt, már 2015 decemberében bemutattuk cikkünkben. Arról pedig, hogy a 2017-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon is látható lesz a produkció, 2016 októberében szóltunk olvasóinknak a Nánási Henriket és munkásságát bemutató cikkünkben.

Ugyanis amennyire zseniális Nánási Henrik előadása, annyira mutat rá arra a szomorú tényre, hogy mi folyik az országunk színpadain és arra, hogy ennek igenis komoly jelentősége van. Ismét kiderült, hogy a klasszikus értelemben vett színháznak igenis van létjogosultsága és tudja végezni a dolgát: bármilyen politikai, társadalmi, gazdasági dráma közepette is képes gondtalanná, felszabadulttá tenni az embereket.

Az előadás Nánási Henrik nevéhez kötődik, az ő igazgatása alatt, saját zenei vezetésével, az ő kiállásával jöhetett létre a produkció. Ami azon kívül, hogy büszkévé tesz bennünket, felveti azt a kérdést, hogy ha ő magyar gyerekként, a magyar oktatásban tanulva és az itteni való világban felnőve képes ilyet alkotni, akkor tulajdonképpen mit csinálnak ma a magyar színházak?

Bár Nánási sikere külföldön is kimagasló, s az előadás Berlinben is extrém reakciókat vált ki, nem szabad elmennünk a tény mellett, hogy a Budapesthez hasonló nagy nyugati kulturális fővárosokban évente legalább 3-4 ilyen minőségű előadás születik, míg mi még egyet sem kaptunk, pedig nagyobb szüksége van erre az értelmiségi rétegnek, mint egy falat kenyérre.

Herr Nánási egy csodálatos karmester, puszta jelenlétével rámutatott a manapság oly gyakran unalmasnak tartott nyitány fontosságára. A nyitányok alatt a vájtfülű néző vagy gyorsan ránéz még a mobiljára, a mellette ülő fülébe súg valami teljesen lényegtelen információt, amíg végre felmegy a függöny és elkezdődik az előadás. Most azonban már a nyitány első hangjánál megállt a levegő. Nánási olyan volt, akár egy varázsló, mintha nem is a zenekart vezényelte volna, hanem a nézőkre szórta volna mágiáját. Tisztázta a játékszabályokat. Ő maga volt a zene és csak az ő akarata létezett, a nézők pedig mint a gyerekek követték akaratát. A függöny felgördülését követően az első képek láttán a nézőtér felmorajlott, mint egy óvodai előadáson - még jó hogy a „Mögötted van!“ bekiabálások elmaradtak. Az előadás hibridszerűsége egészen az utolsó pillanatig képes volt fenntartani az izgalmat, ötletességéből nem veszített, szimbólumrendszerében nem fáradt meg.

Ez a hibridszerűség az előadás nyelvezetét próbálja kifejezni. A színpad bár kétdimenziós volt, ez nem a szokásos vízszintes formában, hanem függőlegesen jelent meg. Izgalmas volt a valódi távolságok hiánya és a színpad örökkön kihasználatlan terének láthatóvá tétele. A vetítéstechnika fenomenális volt és talán most először értelmet is nyert használni ezt a színpadon. A látvány önmagában valóban olyan varázslatos volt, mint amilyen A vonat érkezése lehetett 1895-ben.

A Paminát alakító Iwona Sobotka meglepően erőteljesen énekelt, ami kifejezetten jót tett a karakterének, a Taminót alakító Adrian Strooper nagyon pontosan és megbízhatóan énekelt, színészileg brillírozott.  Olga Pudova megugrotta a színészileg hálátlan Éj Királynőjének hangi nehézségeit, és mindkét nagy áriát nagyon magas színvonalon, flegmán, mégis kedves és nevettető módon vetette a nézők elé. Tom Erik Lie és Talya Liebermann Papagenója és Papagenája is hibátlan volt, tökéletesen passzoltak a karakterükhöz, hangi adottságaik megkérdőjelezhetetlenek. Meg kell említenünk még Mirka Wagnert, Karolina Gumost és Ezgi Kutlut, a (The Triplets of Belleville ikonikus karaktereire emlékeztető, talán előttük fejet hajtó) három asszonyt, az Éj Királynőjének udvarhölgyeit. Nem csupán rezonőrként jelentek meg a darabban, hanem élő és fontos szereplőkké léptek elő és kimagaslóan énekeltek ők is.

Meg kell említenünk a gyerekeket is. A gyerekjelenség általában értelmezhetetlen emocionális válaszreakciót vált ki a színház közönségéből, ezúttal azonban jelentőséggel bíró és tiszteletet követelő karakter tudott lenni. A három gyerek a híres Tölzer Fiúkórus tagja, legalább egyikük magyar, sajnos a nevüket nem sikerült kideríteni, pedig igazán említésre méltóak volnának.

Igen szerencsésnek mondhatják magukat azok, akik láthatták az előadást. A kérdés, hogy ezek az emberek a jövőben hova fognak színházba járni, mert Magyarország a Komische Oper által teremtett igényeknek nem tud megfelelni. Tölgyessy Péter egy interjúban kifejtette, hogy az innováció hiányzik az ellenzéki pártokból ahhoz, hogy labdába rúghassanak a Fidesz mellett. A politológus feltehetően ugyanarra az innovációra utalt, amelyre a magyar színházi és operaéletnek is igen nagy szüksége volna ahhoz, hogy értelmet nyerjen létezésük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Jön a digitális Auschwitz – kik szabadították fel valójában a haláltábort?
Elek Lenke | 2025. október 12. 14:38
Ki szabadította fel Auschwitzot? Mi történt ott egyáltalán? Bár fotók és filmek fennmaradtak erről a szörnyű népirtásról, a túlélők száma egyre kevesebb. Hogy lehet minden tényt megőrizni az utókornak, és az őrzés mikéntje mennyiben tükrözi egy adott korszak álláspontját?
Kultúra Először üzent a friss irodalmi Nobel-díjas Krasznahorkai László
Imre Lőrinc | 2025. október 11. 14:12
Krasznahorkai László közösségi oldalán reagált a kitüntetésre.
Kultúra „A cenzúra nyomása fokozódott” – többezer tiltott könyvet száműztek az amerikai iskolákból
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 14:59
Idén is elkészült a PEN America jelentése, ami az amerikai iskolákban leggyakrabban betiltott könyvek listáját is tartalmazza. 
Kultúra Most mindent felfed Angela Merkel? Ezért utazott Budapestre a volt német kancellár
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 11:40
Angela Merkel saját könyve bemutatójára érkezett Budapestre. 
Kultúra Elhunyt Robert Redford, a magával ragadó hollywoodi színészikon
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 14:45
A híres művész és a Sundance fesztivál alapítója 89 éves korában távozott.
Kultúra Kis városi oázisok hódítanak Bécsben
Bózsó Péter | 2025. augusztus 17. 15:16
Bécsben egyre népszerűbbek a Grätzloasen néven ismert, önkéntesek által épített apró „aszfaltoázisok” – fa teraszburkolattal, virágládákkal és ülőhelyekkel kialakított mini parkok, amelyek az utcák szélén hoznak zöldet és közösségi életet a város vérkeringésébe.
Kultúra Dínócsontváz és marsi meteorit – elképesztő összegekért keltek el a különleges leletek
Kenessei András | 2025. július 27. 17:24
Avagy: mennyit ér egy régi kavics? Mondjuk egy kicsit nagyobb méretű kavics, és ezért a szokásosnál egy kicsit nehezebb kavics. Meg, mondjuk, egy messzebbről érkezett kavics. Nem a szomszéd faluból, vagy a szomszéd országból, annál is messzebbről, de még a szomszéd kontinensnél is messzebbről. Nos? Kinek mennyit érhet? Mindez kiderülhetett idén júliusban, azon a New York-i árverésen, amelyet a Sotheby’s rendezett.
Kultúra Tovább erősödik a filmcenzúra Oroszországban: hajótöréshez hasonló katasztrófát emlegetnek
Elek Lenke | 2025. július 13. 17:38
Az orosz Állami Duma első olvasatban elfogadta a „hagyományos értékeket lejárató filmek” forgalmazási engedélyének megtagadásáról szóló törvényjavaslatot, bár a vita során nem volt egységes a képviselők álláspontja.
Kultúra Egy oltárkép is hazatalált, léptek az olasz hatóságok
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 15:46
Az ellopott műkincsek visszakerültek.
Kultúra A háborús propaganda alapelvei – mit ismerjünk fel?
Bózsó Péter | 2025. július 5. 16:59
Anne Morelli belga történész A háborús propaganda alapelvei (Principes élémentaires de propagande de guerre) című, 2001-ben megjelent monográfiájában nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy tíz pontban rendszerezze a modern háborús propaganda működésének szabályait.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG