6p
Azért igenis létezik olyan pillanat, amikor az ember tud büszke lenni pusztán arra, hogy magyar, és van olyan, amikor felnőtt emberek hacsak három órára is, de a szó szoros értelmében gondtalanok lesznek és gyermekkorukból ismert izgalmat és örömöt élhetnek át. Nánási Henrik pont olyan Varázsfuvolát hozott Budapestre, amilyet Mozart 226 éve színpadra tett.
Iko Freese / drama-berlin.de

Nagyon sok érdekes dolog történt április huszadikán az Erkel Színházban. A berlini Komische Oper vendégjátékának hála először láthatta a magyar közönség a Varázsfuvola eredeti, Mozart által színpadra álmodott verzióját, és először élhette át azt, milyen lehetett a hangulat 1791. szeptember 30-án a premieren: pezsgő. Az előadás megkövetelte az azonnali reakciókat: a fanyalgókat és a rajongókat sem engedte pihenni, agymunkát várt el minden pillanatban.

Ilyen volt 1791-ben és ilyen volt most is. A kettő között megszámlálhatatlan mennyiségű végtelenül unalmas, historizáló vagy éppen ultramodern előadást nézhettünk végig. Kinek ez, kinek az tetszett jobban, de minden bizonnyal mindenki unatkozott kicsit, és anyázta Wolfie-t, hogy vajh' miért nem lehetett ezt két órába belesűríteni. A Komische előadása azonban rámutatott arra, hogy Mozartnak igaza volt, és csupán a tehetségtelenség oltárán áldozott oly sok előadás.

Mi időben szóltunk...

Azt, hogy a Komische Oper Varázsfuvolája lenyűgöző színházi élményt nyújt, már 2015 decemberében bemutattuk cikkünkben. Arról pedig, hogy a 2017-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon is látható lesz a produkció, 2016 októberében szóltunk olvasóinknak a Nánási Henriket és munkásságát bemutató cikkünkben.

Ugyanis amennyire zseniális Nánási Henrik előadása, annyira mutat rá arra a szomorú tényre, hogy mi folyik az országunk színpadain és arra, hogy ennek igenis komoly jelentősége van. Ismét kiderült, hogy a klasszikus értelemben vett színháznak igenis van létjogosultsága és tudja végezni a dolgát: bármilyen politikai, társadalmi, gazdasági dráma közepette is képes gondtalanná, felszabadulttá tenni az embereket.

Az előadás Nánási Henrik nevéhez kötődik, az ő igazgatása alatt, saját zenei vezetésével, az ő kiállásával jöhetett létre a produkció. Ami azon kívül, hogy büszkévé tesz bennünket, felveti azt a kérdést, hogy ha ő magyar gyerekként, a magyar oktatásban tanulva és az itteni való világban felnőve képes ilyet alkotni, akkor tulajdonképpen mit csinálnak ma a magyar színházak?

Bár Nánási sikere külföldön is kimagasló, s az előadás Berlinben is extrém reakciókat vált ki, nem szabad elmennünk a tény mellett, hogy a Budapesthez hasonló nagy nyugati kulturális fővárosokban évente legalább 3-4 ilyen minőségű előadás születik, míg mi még egyet sem kaptunk, pedig nagyobb szüksége van erre az értelmiségi rétegnek, mint egy falat kenyérre.

Herr Nánási egy csodálatos karmester, puszta jelenlétével rámutatott a manapság oly gyakran unalmasnak tartott nyitány fontosságára. A nyitányok alatt a vájtfülű néző vagy gyorsan ránéz még a mobiljára, a mellette ülő fülébe súg valami teljesen lényegtelen információt, amíg végre felmegy a függöny és elkezdődik az előadás. Most azonban már a nyitány első hangjánál megállt a levegő. Nánási olyan volt, akár egy varázsló, mintha nem is a zenekart vezényelte volna, hanem a nézőkre szórta volna mágiáját. Tisztázta a játékszabályokat. Ő maga volt a zene és csak az ő akarata létezett, a nézők pedig mint a gyerekek követték akaratát. A függöny felgördülését követően az első képek láttán a nézőtér felmorajlott, mint egy óvodai előadáson - még jó hogy a „Mögötted van!“ bekiabálások elmaradtak. Az előadás hibridszerűsége egészen az utolsó pillanatig képes volt fenntartani az izgalmat, ötletességéből nem veszített, szimbólumrendszerében nem fáradt meg.

Ez a hibridszerűség az előadás nyelvezetét próbálja kifejezni. A színpad bár kétdimenziós volt, ez nem a szokásos vízszintes formában, hanem függőlegesen jelent meg. Izgalmas volt a valódi távolságok hiánya és a színpad örökkön kihasználatlan terének láthatóvá tétele. A vetítéstechnika fenomenális volt és talán most először értelmet is nyert használni ezt a színpadon. A látvány önmagában valóban olyan varázslatos volt, mint amilyen A vonat érkezése lehetett 1895-ben.

A Paminát alakító Iwona Sobotka meglepően erőteljesen énekelt, ami kifejezetten jót tett a karakterének, a Taminót alakító Adrian Strooper nagyon pontosan és megbízhatóan énekelt, színészileg brillírozott.  Olga Pudova megugrotta a színészileg hálátlan Éj Királynőjének hangi nehézségeit, és mindkét nagy áriát nagyon magas színvonalon, flegmán, mégis kedves és nevettető módon vetette a nézők elé. Tom Erik Lie és Talya Liebermann Papagenója és Papagenája is hibátlan volt, tökéletesen passzoltak a karakterükhöz, hangi adottságaik megkérdőjelezhetetlenek. Meg kell említenünk még Mirka Wagnert, Karolina Gumost és Ezgi Kutlut, a (The Triplets of Belleville ikonikus karaktereire emlékeztető, talán előttük fejet hajtó) három asszonyt, az Éj Királynőjének udvarhölgyeit. Nem csupán rezonőrként jelentek meg a darabban, hanem élő és fontos szereplőkké léptek elő és kimagaslóan énekeltek ők is.

Meg kell említenünk a gyerekeket is. A gyerekjelenség általában értelmezhetetlen emocionális válaszreakciót vált ki a színház közönségéből, ezúttal azonban jelentőséggel bíró és tiszteletet követelő karakter tudott lenni. A három gyerek a híres Tölzer Fiúkórus tagja, legalább egyikük magyar, sajnos a nevüket nem sikerült kideríteni, pedig igazán említésre méltóak volnának.

Igen szerencsésnek mondhatják magukat azok, akik láthatták az előadást. A kérdés, hogy ezek az emberek a jövőben hova fognak színházba járni, mert Magyarország a Komische Oper által teremtett igényeknek nem tud megfelelni. Tölgyessy Péter egy interjúban kifejtette, hogy az innováció hiányzik az ellenzéki pártokból ahhoz, hogy labdába rúghassanak a Fidesz mellett. A politológus feltehetően ugyanarra az innovációra utalt, amelyre a magyar színházi és operaéletnek is igen nagy szüksége volna ahhoz, hogy értelmet nyerjen létezésük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Másolni szabad, de a méretet tilos ugyanakkorára venni
Kenessei András | 2025. június 21. 14:27
Az utóbbi hetekben-hónapokban többször is ellátogattunk távoli országok érdekes árveréseire, ahol aukciós világcégek adtak többnyire jó példát arról, hogy miképp is kell bánni egy művészeti értékkel. Most azonban nem megyünk más kontinensekre, csak ide, a szomszédba. Mert érdekesség itt is van.
Kultúra Amikor egy félig érett banán többet ér, mint egy luxuslakás
László Éva Lilla | 2025. június 14. 14:09
Ki fizet egy gyereknagyságú műanyag figuráért 52 millió forintnak megfelelő összeget? Vagy egy hajtincsért közel 5,5 millió forintot? A kérdés prózai, természetesen vannak, akik kimondottan ezekre vágynak és meg is engedhetik maguknak. 
Kultúra Érdekes fejlemény: megfestették a születési és pénzarisztokráciát
Kenessei András | 2025. június 7. 18:22
A Sotheby’s New Yorkban rendezett árverést festményekből és kisplasztikákból, Mesterművek 1300-1900 címmel és ezen az aukción 138 tételt vitt kalapács alá, köztük négy (pontosabban 3+1) magyar művész egy-egy alkotását. Nézzük meg közelebbről, milyen üzleti sikert értek el nem is akármilyen magyar festők művei egy távoli ország jelentős városában.
Kultúra Időutazás – ahol Puskás Öcsi ma is labdába rúghat
Kenessei András | 2025. május 17. 10:44
Ha május, akkor indulnak a fagyosszentek és a tavaszi aukciók, ez a menetrendje az árverési naptárnak itthon már évtizedek óta. Összesen több mint kétezer tétel a felhozatal, amely kilenc árverési napon kerül kalapács alá. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat és a legérdekesebbeket.
Kultúra Egy vázáért 148 ezret is adtak – kalapács alá kerültek az üvegkincsek
Kenessei András | 2025. május 10. 17:06
Egyedülálló díszüveg-gyűjtemény került kalapács alá az antikvarium.hu online árverésén – a szecesszió és az art deco jegyében.
Kultúra Gazdaggá tenné Jennifer Lopez Kazahsztánt?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 06:27
Asztanában lép fel a sztár, a helyi vezetés szerint jókora hasznot hozhat az esemény.
Kultúra Megtalált képek – mesterművek a magyar festészetben
Kenessei András | 2025. március 3. 14:29
Egy elveszettnek hitt festészeti korszak tárul fel a Megtalált képek kiállításon. Molnos Péter kutatásai új fényt vetnek a 20. századi magyar művészetre.
Kultúra Meglepően népszerű a háborús szabotázskézikönyv
Bózsó Péter | 2025. február 15. 09:47
Amerikában a jelenleg legnépszerűbb ingyenesen letölthető könyv a Szabotázsok praktikus kézikönyve, amelyet 1944-ben írt a CIA elődje. Ez a siker nem lepi meg a hírszerzéstörténészeket, hiszen Donald Trump és Elon Musk első intézkedései ellen egyfajta ellenállás kezd formálódni.
Kultúra A legjobb befektetések nyomában
László Éva Lilla | 2025. február 6. 15:03
Elstartolt az idei Art and Antique Budapest kiállítás, amire több mint negyven klasszikus és kortárs galéria válogatta össze műalkotásainak legjavát. A rendezvény főszervezője, Tausz Ádám a megnyitó előtt a helyszínen néhány műhelytitkot is elárult.   
Kultúra A fontos épület, amelyet Szijjártó Péter is felkeresett Prágában
Privátbankár.hu | 2025. február 6. 14:34
A magyar külügyminiszter a helyi magyar közösség életében is jelentős Szent Henrik templomban járt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG