9p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre keresettebbek a magyar plakátok. De vajon a magyar művészet melyik korszaka a legértékesebb a műgyűjtők számára? Az art deco plakátkiállítás kapcsán szakértőkkel beszélgettünk.

A Magyar Nemzeti Galériában április óta tartó art deco plakátkiállítás kapcsán beszélgettünk Tóth Károly művészettörténésszel, közgazdásszal a Szépművészeti Múzeum – Közép-Európai Művészettörténeti Intézetének igazgatóhelyettesével és Katona Anikóval, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria kollégájával, a kiállítás kurátorával részben az art deco szerepéről a magyar műtárgypiacon és a művészeti alkotásokról, mint befektetési lehetőségről.

Tóth Károly művészettörténész. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria
Tóth Károly művészettörténész. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria

Tóth Károly elmondta, hogy bár a két világháború közötti magyar képzőművészet igen jelentős, a hazai festmény-aukciós piacon jelenleg Csontváry és Rippl-Rónai művei tartják a rekordokat, a legkeresettebbek továbbra is a századfordulós alkotások. Kijelentését jól példázza, hogy a héten rendezett jubileumi aukción a Virág Judit Galériában Rippl-Rónai József Enteriőr című festménye ért el 200 milliós leütési árat. 

A korszak keresettségének fő oka, hogy ebben az időszakban volt a magyar művészet legmagasabbra értékelve, itthon is komoly presztízst képviselt a műgyűjtés,

magyarázza Tóth Károly. Éppen emiatt az első világháború előtti alkotókra már saját korukban is nagyon jó fény vetült, a magyar állam is támogatta tevékenységüket, Benczúr Gyula Budavár visszavétele című képét például kétszázezer koronáért vásárolta meg a magyar állam, ez most sok tízmilliós összeget jelentene. Ahogy a művészettörténész fogalmaz:

„Munkácsyval ők a korszak popsztárjai voltak: akkoriban jelentős képzőművészeti kiállításokat rendeztek az országban, és a nagyközönség magasra értékelte ezeket. Fontos, jelentős tőkekoncentráció volt a nagy műgyűjtők kezében, akik külföldi képeket is tudtak és akartak vásárolni. A hazai és a nemzetközi műkincspiac között sokkal nagyobb volt az átjárás, mint mondjuk később, a két világháború között, amikor a művészek kevesebb nemzetközi lehetőséget kaptak, zártabb világban éltek.”

Tóth Károly kiemeli, hogy ennek ellenére vannak alkotók ebből az időszakból is, akiknek magas az aukciós ára: ilyen például Aba-Novák Vilmos, Egry József, Vaszary János vagy Mattis Teutsch János. Fontos ebben a korszakban, hogy a két világháború között még megvolt a megfelelő gazdasági erő a vásárlók részéről, és ekkor jelent meg az a tendencia, hogy a műgyűjtők a kortárs alkotók műveit gyűjtötték. Bár a gyűjtemények már nem voltak európai léptékűnek mondhatók , de nagyon koncentráltak a kortársakra.

„1945 után azonban fordult a kocka: értelmiségi passzióvá vált a műgyűjtés, a legértékesebb képek nagy része múzeumba került vagy külföldre”,

mondja a szakértő. A következő lépés a rendszerváltás után időszak volt, a ’90-es évek, „egy hatalmas boom”, amikor ismét elkezdték értékelni a régebbi korok művészetét.

A jelen helyzetben a századfordulós alkotók presztízse még mindig óriási, a két világháború közöttieké is jelentős, viszont a ’45 utáni művészetben nagyon nagy a szórás: vannak, akik elsüllyedtek, mások, mint Bak Imre, Keserű Ilona és Lakner László rengeteget érnek, nagyon keresettek.

De mi van a kortársakkal? 

Ami a kortársakat illeti: kevéssé ismerjük az árakat, mert velük nem az aukciók, hanem a galériák foglalkoznak, akik nem szoktak kiadni információkat az értékesítéseikről. Az aukciókon nagyon ritkák a kortárs művek, bár előfordulnak, ha már bekerülnek a másodlagos kereskedelembe, így került például a Virág Judit Galéria kortárs aukciójára Bánki Ákos egy képe, amelyet korábban már valaki megvásárolt, majd most aukcióra beadott.

Ami az art decót illeti, folytatja Tóth Károly, ez önmagában Magyarországon nem jelentős stíluskorszak, elsősorban a bútorokban és plakátokban jelent meg, amelyek mindig kevésbé keresettek, mint a festmények. Ezért lehetséges, hogy a magyar art deco árban és értékelésben kevésbé van jelen a piacon. Ahhoz képest, hogy egy jobb Vaszary-mű 20 milliótól 100 millióig terjed, egy art deco plakát maximum egy-két milliós ára nem számít relevánsnak.

Gyöngyszem a plakátkiálllításról. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Szántó András
Gyöngyszem a plakátkiálllításról. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Szántó András

Ez azt is jelenti, hogy az art deco műtárgyak gyűjtői köre sokkal limitáltabb, mint a képzőművészeti alkotásokat gyűjtőké, magyarázza Tóth Károly.

Ennek ellenére a plakátművészeten belül a magyar alkotások magasan jegyzettek, európai színvonalúak, és jobban is terjedtek akkoriban, mint a festmények, hiszen könnyebb volt őket külföldre vinni.

Katona Anikó, a kiállítás kurátora hozzáteszi, hogy a plakát mint műfaj az utóbbi 10 évben felértékelődött a műtárgypiacon. Vagyis 15 éve egy eredeti plakátnak alig volt ára, nem vették műtárgyszámba itthon, általában is inkább az antikváriusoknál jelent meg egy-egy plakát, de nem volt rájuk nagyobb kereslet. Az utóbbi 10 évben viszont új folyamatok tanúi lehetünk Magyarországon, immár rendszeresek a plakátaukciók és az árak is felfelé kúsznak. Sokat tettek a műfaj megbecsüléséért a fiatal generációs gyűjtők, főleg Badits Marcell (a "plakátfiú"), és Várkonyi Ádám (a Budapest Potter Gallery tulajdonosa). A nemzetközi piacon vannak a plakátnak gyűjtői, sőt, rajongói is, és a magyar árak mostanában kúsznak fel, főként, mert elkezdték a műveket külföldön is vásárolni. 

Katona Anikó, kurátor. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Szántó András
Katona Anikó, kurátor. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Szántó András

A magyar plakátművészet több korszakban volt világszínvonalú, magyarázza a kurátor: az 1920-as-’30-as években (azaz a két világháború között), és a ’60-as években is. Az áruk attól is függ, ki az alkotó, illetve mi a téma, a filmplakátok esetében a hirdetett film akár többet nyom a latban, mint a grafika színvonala. Vannak a gyűjtők által különösen kedvelt témák, amik erősen befolyásolják az árat: egy Balatont hirdető plakát például sokkal többet ér, mint más helyszínek idegenforgalmi plakátjai. 

Egy eredeti (vintage) magyar plakát ára az 1945 előtti korszakból a néhány százezer és a több millió forint között alakulhat. A háború utáni plakátok nagyobb példányszámban, illetve már nem litográfia, hanem ofszet technikával készültek, valamint nagyobb számban maradtak fenn, így általában az áruk is alacsonyabb. A művész nevétől, a grafika színvonalától, illetve a hirdetett témától függően az áraik néhány tízezer forinttól kezdődnek. Ám a határ itt is a csillagos ég: egy nyolcvanas évek eleji eredeti Star Wars plakát például milliós érték.

Enyhén szólva nem mindennapi. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Szántó András
Enyhén szólva nem mindennapi. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Szántó András

Katona Anikó úgy véli, „felértékelődött mostanában ez a korszak, az 1920-30-as évek. A festmény aukciókon és az iparművészetben is egyre ismertebbek az art decóhoz kötődő nevek, vagyis elfeledett életművek újrafelfedezéséről van szó.” 

A műgyűjtőkkel kapcsolatban pedig a kurátor hozzáteszi, hogy az art deco iparművészeti tárgyak nagy része van műgyűjtők tulajdonában, így sok tárgyat ők is magánszemélyektől kölcsönöztek a kiállításon.

A műtárgy mint befektetés

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi, inflációval terhelt, bizonytalan gazdasági helyzetben mennyiben lehet értékálló befektetés egy képzőművészeti alkotás vagy műtárgy, Tóth Károly azt válaszolja, hogy egy festmény általában azt a hozamszintet hozza, amit más befektetések, ezt magyar kutatók is bizonyították

Art deco plakátkiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Szántó András
Art deco plakátkiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. Fotó: Magyar Nemzeti Galéria, Szántó András

Tudni kell azonban, hogy ahhoz, hogy egy műtárgy értéket jelentsen, több közeg együttműködésére van szükség, ahogy ez például a tőzsdére is igaz: itt fontos, hogy a művészt értékelje a műkritika, a műkereskedelem, tehát az aukciósházak és a galériák, a műgyűjtői közeg és a múzeumi, tehát művészettörténeti szakma. Ez így mind persze ritkán jön össze, de az ideális, főként egy nem kanonizált, kortárs művész esetén, ez volna. Ha ez a néhány mező együtt tud működni, az legitimálja a kép vagy műalkotás értékét.

Rosszul veszi ki magát, ha például valaki giccsnek tart egy adott életművet, leértékeli, ahogy például Csontváryval történt a maga idejében és csak a ’60-as években fedezte fel a művészettörténet. A tájékozódáshoz azonban szakemberek segítségét lehet igénybe venni, múzeumokat, kiállításokat látogatni, illetve szétnézni a műtárgypiacon, galériákat látogatni, művészeti vásárokat figyelni.

Tóth Károly kifejti, hogy múzeumi szakemberként és művészettörténészként ő elsősorban azt szeretné, hogy a legjobb műalkotások a közgyűjteményben találnák meg a helyüket. Ezzel együtt, aki kortárs művészetbe fektetne, azt javasolja, hogy mindenképpen olyan műtárgyat válasszon, amivel együtt tud élni, hiszen a tárgy vagy festmény a közvetlen életterének része lesz, ez pedig egyáltalán nem elhanyagolható szempont. Fontos szem előtt tartani továbbá, hogy műtárgyakba befektetni általában hosszútávon érdemes, a megtérülésre évtizedeket is kell várni, vagyis akinek likviditási gondjai vannak, gondolkozzon más befektetési formákban. „Ma Magyarországon vannak olyan alkotók, akik megfizethetők és jó befektetésnek számítanak, de ehhez végig kell nézni a 8-10 legfontosabb kortárs művészettel foglalkozó galériát, tanulmányozni az aukciós piacot, és máris jobban látjuk majd a kortárs szcénát, illetve ajánlatos kortárs művészetet kiállító múzeumokat, kisebb galériákat, non-profit, alapítvány kiállítóhelyeket is felkeresni.”   

Változtak a trendek?

Ami a trendeket illeti, „azt látjuk, hogy a válság ellenére vannak magas aukciós árak. Arra lehetett volna számítani, hogy a koronavírus-járvány és a háború miatt visszaesik az érdeklődés, de ez most nem tapasztalható, bár nyilván ezek hatása lehet késleltetett.” Régóta tendencia, hogy a műtárgypiacot alapvetően a festmények dominálják, a grafikát kisebb léptékű műfajnak tartják, a szobrászatot kevésbé keresik, az installáció és a videóművészet pedig nehezen eladható.

Az érdekes kisebb trendek közül ki lehet emelni, hogy divatba jöttek a zománccal készült művek: a ’60-as 70-es évek magyar neoavantgárd absztrakt, színes zománcművészet-piaca felértékelődött az utóbbi években az érdeklődést felkeltő múzeumi kiállítások (Vasarely Múzeum, pécsi Modern Magyar Képtár) és az acb Galéria által szervezett kiállítások miatt.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Önnek mennyit ér a kultúra? És fizetne is érte?
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 08:55
Egyre több kulturális szolgáltató dönt úgy, hogy közösségi finanszírozás keretében próbálja megvalósítani egy-egy projektjét. Laptársunk, az Mfor azt nézte meg három példán keresztül, hogy ez a gyakorlat milyen formákban működik itthon. 
Kultúra Miben tér el egy kísérleti jelleggel létrehozott oktatási intézmény az államiaktól?
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 06:51
Interjú Halácsy Péterrel, a Budapest School egyik alapítójával.
Kultúra Hihetetlen áron kelt el egy festmény a Sotheby’s árverésén
Kenessei András | 2024. március 10. 14:38
A világ két legnagyobb árverőháza közül a Sotheby’s (a másik a Christie’s) március 6-án tartotta az évad elejének egyik legfontosabb árverését, mint hangsúlyos évnyitót.
Kultúra Párhuzamok a Kádár-kori második nyilvánosság és a mai független média között - Klasszis podcast Haraszti Miklóssal és Danyi Gáborral
Szarvas György | 2024. január 20. 18:07
A napokban jelent meg Danyi Gábor Az írógép és az utazótáska című monográfiája a magyarországi szamizdat irodalom történetéről. Bár az 1980-as években, és annak főleg a második felében már gyakorlatilag nagyüzemi módszerekkel, gyakran állami nyomdákban, feketén folyt a hazai illegális  könyvek és folyóiratok nyomtatása, a szamizdatok kiadása és annak gyökerei az 1950-es évekre nyúlnak vissza. Ennek szerteágazó történetét, illetve a nagyon is sokszínű résztvevői kört idézi meg Danyi Gábor most megjelent munkájában. A Klasszis podcast adásában vele és a szamizdat Beszélő korabeli szerkesztőjével, Haraszti Miklóssal közösen azt kutattuk, miféle hasonlóságot lehet felfedezni a kádári és a mai Magyarország nyilvánosságában.
Kultúra A nap képe: újabb elképesztő tiltás a magyar könyvesboltokban
Kormos Olga | 2024. január 17. 10:03
Az Alexandra egyik könyvesboltjában olyan tájékoztató táblát tettek ki, amely már a fóliázáson is túlmutat. 
Kultúra Matrózpulcsi 500 dollárért - itt az új, nemzeti orosz divat
Elek Lenke | 2024. január 1. 18:15
Nem járja, hogy az oroszok a hanyatló Nyugat termékeiben parádézzanak. Ezen változtatna többek közt a Nina Donis divatház is - a cári és a nyugati kulturális panelek kevergetésével.
Kultúra Willy Wonka – a nagy csokiüzlet és filmbiznisz
Elek Lenke | 2023. december 17. 18:41
Mese és csokoládé – gyerekeknek biztos recept, de már évtizedek óta tudjuk, hogy nemcsak nekik. Mintha a XXI. században menekülnének a valóság elől a felnőttek, lásd a Harry Potter őrületet, meg a különféle fantasy-k és animációk sikerét.
Kultúra A legnagyobb karácsonyi sikerre Gyurcsány Ferenc is táncolt
Elek Lenke | 2023. december 16. 18:23
Mi a töretlen siker titka, és hányféle módon hoz pénzt máig is a karácsonyi romkomok koronázatlan királya?
Kultúra A botránymúzeum: miért áll a bál a világ egyik leghíresebb intézménye körül?
Kollár Dóra | 2023. december 10. 15:08
A British Museum jelentősége nem kérdéses, ám az intézmény így is problematikus több szempontból is.  
Kultúra A kölni nemcsak szagos víz, hanem színes árverés is
Kenessei András | 2023. november 19. 18:31
A november elején, Kölnben tartott árverésen Közép- és Kelet-Európa számos országából érkezett művek vártak a licitálókra. Megnéztük, hogyan szerepeltek a magyar művészek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG