York napsütése rosszkedvünk telét tündöklő nyárrá változtatta át
Londonban augusztus 6-ig látható színpadon a Shakespeare-klasszikus az Almedia Theatreben, parádés szereposztással.
A III. Richárd Shakespeare talán legösszetettebb, legkiválóbb műve, amely mind a mai napig sajnos örök érvényűnek bizonyul. S talán az egyetlen Shakespeare-mű, melyet Magyarországon sikerült igen kiváló verzióban bemutatni: a Jordán Tamás vezette Nemzeti Színház mutatta be Valló Péter rendezésében Kulka János, Udvaros Dorottya, Kaszás Attila, Blaskó Péter és Molnár Piroska főszereplésével azt a III. Richárdot, amely a magyar színháztörténelem részévé vált. A fordításról persze ne beszéljünk: többször hangoztattuk már, hogy Shakespeare-t fordítani nem lehet, hogy költőiségét, tartalmi gazdagságát, humorát a magyar nyelv technikai okoknál fogva képtelen átvenni.
A jelenleg futó Londoni produkció hasonlóan aktualizálja a darabot, ahogyan azt Valló tette.
Kedvességed leírása tovább tart, mint kedvességed maga
Az előadást az Almedia művészeti vezetője és egyben az angol színházi élet kimagasló rendezője, Rupert Goold jegyzi. Övé a koncepció, mely arcon csapja a nézőket, mely szembesít bennünket azzal a barbársággal, ami ma oly sok európai ország sajátja.
Margit Királyné szerepében – ami a legjobb női szerep a darabban – az Oscar-, Golden Globe-, Emmy-, Cannes-i fesztivál, Tony- és Laurence Olivier-díjas Vanessa Redgrave tündököl. Méltó partenerei egymásnak Ralph Fiennes-szal. Kettejük feszült küzdelme estéről estére kihívás elé állítja a két művészt, harcuk pengeéles és kegyelmet nem ismerő. Nem csupán Margit és Richárd harca ez. Két nagyvad színész küzdelme a ringben, mely olyan feszültséggel tölti el a nézőt, hogy szinte levegőt nem lehet venni.
![]() |
Fotó: Almeida Theatre / Marc Brenner |
Ralph Fiennes karrierje csúcsán van. Minden szempontból tündököl mostanában, így nem is jöhetett volna jobbkor számára Richárd, a kegyetlen trónfosztó szerepe.
Az ember szíve tele félelemmel és nem beszélhet senkivel, aki nem komoran és nem rettegve néz rá
Jegyek 10 és 60 font közötti áron kaphatóak. Elővételben szinte lehetetlen jegyet szerezni, de az előadás előtt érdemes odamenni a színházhoz - az igazgatóság mindent megtesz annak érdekében, hogy minél több embert bejuttasson a produkcióra, üres helyekre, lépcsőre állóhelyekre, akár a csillárra is... Bár ajánlónk ezúttal rövid, ez egy nagyon komoly és fontos mű, aki Londonban jár, mindenképp próbálja megnézni.
Ha nekünk nem hisz, nézze meg ezt az előzetes monológot: