Ez lehet az egyik titka a világszerte december közepén bemutatott újabb Willy Wonka filmnek. A karácsony ideális időpont ehhez, hiszen az édes csokoládéhegyek, a családi kötelékek, az érzelem tömény formában mutatkoznak, Roald Dahl magyar nyelven Karcsi és a csokoládégyár címen megjelent regényének legfrissebb feldolgozásában. Az elmúlt hetek Tokiótól Párizsig a produkció beharangozásával teltek.
Az első filmváltozatot 1971-ben mutatták be, de hát akkor még sehol nem volt CGI, ma meg minden megtörténhet, csak digitalizáció kérdése az egész. Annak idején maga az író írta a film forgatókönyvét, a főszerepet Gene Wilder játszotta.
A csokoládé garantálja a sikert?
Ma biztos, hogy nem aratna nagy sikert ez a változat, és nemcsak az CGI technika hiánya miatt – Wilder egyszerűen nem illik bele a mai férfiideálba. Második nekifutásra Johnny Depp bújt bele Wonka szerepébe - 34 év múlva - és élete egyik legnagyobb sikerét aratta vele. Ez az ikonikus édesség, mint téma, egyébként is bejött neki: a Csokoládé című francia filmmel lett hasonlóképp aratott.
De azóta eltelt húsz év, Depp sem a régi, a fiatal generáció pedig másra vágyik – nem annyira csokira, mint igazán látványos, a színek kavalkádjában játszó, multiplexes, furcsa hanghatásokkal operáló, székhez szögező show-ra.
Egy loknis mesefigura
A mostani változat premierje – rendező Paul King – ismét csak felhasználja Dahl regényét, a forgatókönyvet újra írták mindegyik változatban.
A bemutatótól a forgalmazók óriási bevételt remélnek, a csokigyárak meg a kereslet hatalmas felfutását.
A sztár kétségkívül a főszereplő Timothée Chalamet, egy élő, loknis hajú, vékonyka mesefigura, aki egymaga személyesíti meg egy fiatal férfi és egy játékos hős figuráját, a maga androgén külsejével, sajátos játékfelfogásával. King produkciója musical jellegű, a dalokat a főszereplő színész maga énekli.
A bemutató előtt, szokás szerint, elkezdett dübörögni a marketing kampány: a világvárosok premierjére, ahogy az lenni szokott, maga a főszereplő is ellátogatott, különleges designruhákban, az egyik egy nőies frakkra emlékeztet, a másik meg egy gyöngyözött pezsgőszínű selyemtop.
Sztárparádé, rózsaszínben
A film uralkodó színe a rózsa és málna – ilyen árnyalatú bársonyöltönyben osztogatja a visító rajongóknak Chalamet az autogramokat, a türelmetlen testőrök unszolása ellenére. Mellette a vörös szőnyegen többnyire Hugh Grant mosolyog, kissé kényszeredetten – érthető, most nem elsősorban érte rajonganak, de azért az ő híveinek száma sem csökkent. A kisebb szerepekben Olivia Colmant és Rowan Atkinsont láthatjuk.
De mi a titka Willy Wonkának és a regényíró Roald Dahlnak? Mint tudjuk, a fantasy klasszikus mestere egy meseötletből is nagyot tudott alkotni. Annyit elárul a Wikipédia is, hogy Charlie Bucket, egy szegény újságosfiú az iskolából hazafelé tartva figyeli, ahogy a gyerekek meglátogatnak egy édességboltot, majd elhalad Willy Wonka csokoládégyára mellett. Itt egy titokzatos bádogos elmondja William Allingham A tündérek című versének első sorait: senki sem megy be, és senki sem jön ki.
Kik gyártották a csokoládét?
Charlie hazasiet özvegy édesanyjához, és ágyhoz kötött nagyszüleihez. Aznap este elmondja nagyapjának, hogy mit mondott a bádogos, aki erre elárulja, hogy Wonka évekkel korábban bezáratta a gyárat, mert más édességgyártók, köztük legnagyobb riválisa, Arthur Slugworth kémeket küldött, hogy ellopják a receptjeit.
Wonka a gyárat három év múlva újra indította, és folytatta az ipart. De a gyárkapuk zárva maradtak, az eredeti munkások nem tértek vissza a munkahelyükre, így mindenki azon tűnődött, hogy ki végzi most a régi munkájukat. Hogy miként és kik folytatták, az már derüljön ki a filmvászonról.
Az elrejtett aranyjegyek
Wonka a nagy nyilvánosság előtt bejelenti, hogy öt aranyjegyet rejtett el a csokoládészeletekbe. Aki megtalál egyet, az gyárlátogatást nyer, és élete végéig annyi csokit ehet, amennyit akar.
A vége persze happy end: Wonka elmondja Charlie-nak, hogy azért hozta létre a versenyt, hogy találjon valakit, aki elég méltó arra, hogy átvegye a gyár irányítását, és amikor nyugdíjba vonul, Charlie-nak és családjának adja azt.
A forgatókönyvírók mindhárom filmváltozatban mást és mást emeltek ki.
Lesz-e Wonka csoki?
Kérdés, hogy hányan lesznek kíváncsiak a Nyugaton és Ázsiában különösen erősen reklámozott mesefilmre, és hogy mennyire használják ki a lehetőséget a csokoládégyártók. Az igazi az lenne, ha már a vetítések előtt és után árulnák a Wonka-szeleteket, és akár el is rejthetnek benne valami apró nyereményt. Nem tudni, eszébe jutott-e valamelyik édességgyártónak ez az ötlet, és ha igen, meg tudott-e állapodni a filmgyártó céggel.
Azt senki nem tudja pontosan megmondani, hogy hoz-e akkora bevételt a legújabb változat, mint a Johnny Depp-féle, amely 18 éve kasszasiker volt – a 150 millió dolláros költségvetésű film 475 millió dolláros bevételt produkált. Ez Deppen, a filmtrükkökön, jelmezeken és maszkokon kívül a különleges tehetségű gyerek főszereplőnek is köszönhető volt.
A mai, sztárokkal teletűzdelt remake arathat óriási sikert, de ekkora arányú nyereséget nem fog hozni. Tizennyolc évvel ezelőtt ugyanis még moziba jártak az emberek, és nem streamingeltek otthon, ezer más filmet és sorozatot. Közben felmentek a mozijegy árak is, főleg a multiplexekben, márpedig ez a fajta Wonka-film állítólag csak ezekben a mozikban hatásos igazán.
Animációban is visszatér majd
Mindenesetre a marketing és pr ma sokkal nagyobb költségvetéssel dolgozik, mint akkor. Kérdés, elég lesz-e arra, hogy a nézők megtekintsék – moziban és nem valamikor, mondjuk a Netflixen – ezt az édes, habkönnyű semmiséget. Karácsonyi családi programnak viszont ideálisnak ígérkezik.
Azt hinnénk, hogy már minden bőrt lehúztak a témáról, de nem: amint arról több orgánum hírt adott, a Netflix két animációs sorozaton is dolgozik, amelyek Charlie és a csokigyár világában játszódnak.