7p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Öt éve, 2015-ben, a május 9-i katonai parádén mutatták be a nagyvilágnak az orosz hadsereg jövőbeni MBT-jét (Main Battle Tank, általános rendeltetésű harckocsi), a T-14 Armatát. Azóta sok minden történt a gép fejlesztése és rendszerbe állítása során. A dolgok jelenlegi állása szerint a nagyívű átfegyverzési terv komoly pénzügyi léket kapott; az Armata rendszerből még sokára lesz az orosz szárazföldi fegyveres erők alapfegyverzete. Külső szakértőnk jegyzete.
A T-14-es a moszkvai katonai díszszemlén 2017-ben. Forrás: Kreml.ru

Az „Armata” tulajdonképpen egy univerzális kialakítású páncélozott, lánctalpas alváz. Erre kerülhet különböző feladattal a fegyverzeti egység. Így lesz a T-14 esetében egy harckocsi, T-15 esetében gyalogsági nehéz páncélozott harcjármű és a T-16 változatban pedig egy páncélozott harckocsimentő jármű. Az egész koncepciót a nagyfokú rugalmasságra, az automatizáltságra és a személyzet fokozott védelmére alakították ki.

Műszaki megoldásai a világ jelenlegi élvonalába emelik a konstrukciót.  A konkurens harci gépeknél - Abrams, Leopard, Merkava, Leclerc tankoknál - jelentősen könnyebb, ezáltal gyorsabb is. A test rétegelt szendvicspáncélzat, amit aktív rendszerű felfüggesztés hordoz és egy 12 hengeres, automata váltóval szerelt turbó dízelmotor hajt, változattól függően 1350-1800 LE teljesítménnyel.

T-14 tank, a jövő robot-harckocsijainak alapja

Az Armata vázra szerelt harckocsi-torony teljes egészében automatizált.  Fő fegyvere a 125 mm sima csövű ágyú valamivel nagyobb teljesítményű, mint a NATO szabványos 120 mm-s társai. Az automata töltő berendezés tárjában 45 db lőszert tárolhat, köztük a csőből indítható irányított rakétákat is. A Leclerc hasonló megoldása 40 db lőszert tud kezelni.

A torony különlegessége, hogy páncélvédelemmel szeparált a kezelőszemélyzettől, így egy találat miatti lőszerrobbanás ellen is védelmet nyújt.  A torony vezérlése és a tornyon lévő érzékelők adatainak továbbítása, feldolgozása digitális platformokon keresztül történik, nagyrészt automatizáltan, és a parancsnok vagy a tüzér képernyőjére a kiválasztott feladatnak megfelelő csoportosításban és feldolgozottsággal kerülnek megjelenítésre.

A torony hátuljára szerelt 12,7 mm-es nehéz géppuska egy robotizált toronyban kapott helyett. A fegyver képes önálló tűzvezetésre, de vezérelheti a parancsnok vagy a tüzér is. Autonóm üzemmódban a harckocsi aktív védelmét ellátó rendszerrel is együttműködik.

A toronyba integrált és a vázra szerelt különféle optikai, rádió-elektronikai, lézer-, mágneses és radar- szenzorok érzékelő-védő kupolát alkotnak a harckocsi körül, ami így kellő biztonságot és harci lehetőséget biztosít a csatamezőn.

A harckocsit 3 fős személyzet működteti, de két fő is képes rá. A tüzér és a parancsnok munkahelyei egymással nagymértékben kompatibilisek, a vezető munkaállomása pedig képes részfeladatok átvételére szükség esetén. A vezető, a repülésben már elterjedt Fly-by-wire mintájára Drive-by-wire rendszeren keresztül irányítja a tankot. Ez lehetőséget biztosít arra, hogy a jövőben a feladat teljes egészében robotizálható vagy távvezérelhető legyen.

A jármű kommunikációs rendszere digitalizált, részben a tikosítás részben pedig az adatátvitel biztosítása végett. A harckocsi-parancsnokok beosztásuktól és feladatuktól függően digitális úton feladatot adhatnak, célokat jelölhetnek ki a beosztott harckocsik kezelői részére. Ezek az utasítások grafikus ábrázolással jelennek meg az alárendelt harckocsik kezelőinek integrált képernyőin. A rendszer természetesen tovább fejleszthető, és a funkciók delegálásával robotizálható vagy távvezérelhető.

A T-14 „kisöccsei”

A T-15 gyalogsági nehéz páncélozott jármű eddig három különböző fegyverzettel került bemutatásra. Közös bennük, hogy a futóvázra minden esetben automatizált harci modulokat építenek, amikben nincs kezelőszemélyzet.

Az alapváltozat „Bumerang” modullal készül. Ez egy 30 mm-es gépágyút, egy-egy 12,7 és 7,62 mm-es géppuskát foglal magába a hozzájuk tartozó tűzvezető és célzó rendszerekkel egyetemben. A típus ebben a felszereltségben a személyzeten felül 9 fő felfegyverzett gyalogos katonát is képes szállítani, bevetésüket támogatni.

A második variáció „Bajkál” nevű egységet hordoz. Ebben 57 mm-s gépágyú, 7,62-es géppuska és irányított páncéltörő rakéták vannak.  A harmadik „Kornet” típusú páncéltörő rakétákat tartalmaz A harci gépek alapfeladata a T-14 harcászati támogatása, illetve a közvetlen légvédelem a páncéltörő feladatú légijárművek ellen. Természetesen ezek a gépek integrálhatók a vezetési és kommunikációs rendszerbe.

A pénz közbeszól

Jurij Ivanovics Boriszov régi-új miniszterelnök-helyettes 2020 januári nyilatkozata alapján az Armata rendszer hadrendbe állítása jelentősen eltolódik. Mint sok mindennek, ennek is a pénzhiány az oka -  az Armata ugyan is a posztszovjet szárazföldi fegyverzetfejlesztés egyik legdrágább programjának bizonyult.

A 2009 óta  folyó program jelenlegi eredményeként egy  T-14  tank több mint kétszeresébe kerül az Abrams legújabb változatánál - ez olyan 16-17 millió dollárra tehető.  Nyilvánvaló, hogy az orosz haderő nem képes ilyen áron beszerezni a tervezett 2500 darabot, amiben a T-15-ösök különféle változatai még nincsnek is benne. A páncélos egységek átfegyverzéséhez összességében több mint 10000 eszközre lenne szükség.

Boriszov még hadügyminiszter-helyettesként nyilatkozta, hogy a jelenlegi orosz alap harckocsik, a T-72 és a T-90 súlyosan elavultak, és már kimerítették a bennük rejlő fejlesztési potenciált, ezért mindenképp az új Armata rendszer eszközeivel kell felszerelni az egységeket. Most, a hadiiparért is felelős miniszterelnök-helyettesként a T-72-esek és a T-90-esek további fejlesztését szorgalmazza, és az Armatákból csak a minimális mennyiséget kívánja beszerezni. Ez 100 darab lenne a 2020-21-es időszakban.

Pénzügyi számítások szerint az Armaták csak akkor lehetnek eladhatók, ha darabáruk a belső piacon 4-4,1 millió dollár környékén mozogna.  Ehhez viszont szükséges lenne egyrészt az orosz hadsereg megrendelése minimum 3000 darabra, és az export piac megnyitása is. India már érdeklődött, de az ár egyelőre eltántorította.

A fejlesztésnél is gondok adódtak: a védelmi minisztérium követelményei szerint új motorral kell ellátni az Armatát. A fejlesztésre kitűzött 2017 év végi határidő már rég letelt, de az új motor még mindig nincs kész. Jelenleg optimista becslések is 2025-27 re teszik a sorozatgyártás beindításának lehetséges időpontját. Addig folytatják a T- 90AM-ek gyártását, fejlesztését, és modernizálják a T-72-eseket.

Az Uralvagonzavod  T-72B3 modellje gyakorlatilag megegyezik a T-90 alapváltozatával.  Egyelőre ezek maradnak a csapatoknál. A fejlesztés itt sem óriási, évente néhányszáz darabos szériákról van szó.

Mit lép Európa?

A németek és a franciák közös harckocsi fejlesztésbe kezdtek a T-14 feltűnése után.  A Leopard 2A7 vázát „házasították” a Leclerc tornyával. Ez lett az EMBT, vagyis a European Main Battle Tank. Az eszközt 2018-ban mutatták be a párizsi Eurosatory kiállításon. A gépet a KMW+Nexter Defence Systems holding készítette.

Szakértők szerint az eszköz messze van a használható harci egységgel szemben támasztott követelményektől; a fejlesztés tovább folyik, várhatóan 2030 tájára kiforrott, sorozatgyártásra kész modell kerülhet ki a fejlesztőirodáktól.

Putyin tankjának a jövője tehát elég bizonytalan. Mire rendszerbe állhat, addigra vagy elavul az ötlet, vagy a világ felzárkózik, és elvesznek a forradalminak tartott fejlesztésből származó katonai előnyök.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem kapott jó hírt Emmanuel Macron, de a magyarok így is csak irigykedhetnek
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:38
Gyorsult az infláció Franciaországban, de az energiaárak például 2 százalékkal estek, az élelmiszerek ára pedig csak 0,6 százalékkal drágultak.
Makro / Külgazdaság Nem enged a szorításból Brüsszel, a magyar kormánynak napirendre kellett vennie az ellene zajló eljárást
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:24
A már megbukott német kormány „kedveskedett” még egyet a magyar vezetésnek, a magyar uniós elnökségnek kellett napirendre venni a Magyarország ellen zajló eljárást – és a bíróság sem pihen.
Makro / Külgazdaság Az új győri polgármester 750 milliós közösségi költségvetést tervez
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:11
Pintér Bence, Győr új, civil polgármestere az Mfornak adott interjúban hosszan beszélt a városvezetésben kialakult helyzetről, az általa lefektetett hétpontos lokálpatrióta minimumról és a város büdzséjéről is.
Makro / Külgazdaság Felavatták a kínai óriásberuházást, meglesz a böjtje?
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 08:06
3,5 milliárd dolláros beruházás, de nem a helyi érdekeket, hanem Kína érdekeit szolgálja? Ismerős történet egy távoli országból.
Makro / Külgazdaság Európai sztenderd szerinti vasút épül Kárpátalján és Nyugat-Ukrajnában 
Mester Nándor | 2024. november 14. 19:09
Az ukrán állami vasúttársaság uniós forrásokat is felhasznál a kötöttpályás hálózat korszerűsítéséhez. 
Makro / Külgazdaság Cipruson is magyar parkolási rendszer indult
Szakonyi Péter | 2024. november 14. 15:32
Kína és Hévíz után Cipruson is beindította parkolási rendszerét az EPS Global.  A magyar high-tech vállalkozás következő lépése Szerbia, ahol egy helyi cégen keresztül adják 40 város parkolási szoftver rendszerét.
Makro / Külgazdaság Gulyás Gergely elárulta, miért izgult jobban Trump miatt, mint a 2022-es választásokon
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 13:10
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő 10 órától ismét várta az újságírókat és a nézőket, hallgatókat. A Kormányinfót élőben közvetítettük.
Makro / Külgazdaság Ezt sem tűzi Rogán Antal a kalapjára: szeptemberben bezuhant az építőipar termelése
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 08:30
Az egy évvel korábbihoz viszonyítva 8,2, az előző hónaphoz képest 2,7 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Nézze velünk élőben a Vitézy Dáviddal való beszélgetést a Klasszis Klub Live-ban!
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 16:18
16 óra 30-tól egy órán át a Klasszis nevű YouTube-csatornán és az Mfor Facebook-oldalán nemcsak mi, hanem Önök is kérdezhetik az új Fővárosi Közgyűlés tagját.
Makro / Külgazdaság Harmadszor emelkedett idén az USA 30 éves jelzáloghiteleinek kamata
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 15:37
Az Egyesült Államokban tovább emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a november 8-án záródott héten – ismertette az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG