Még decembert írtunk, amikor az Egyesült Államok volt elnöke, Donald Trump egy kétes érdekeltségekben utazó milliárdos magánrepülőjén érkezett a floridai Naples városába, ahol egy karácsonyi dekorban fürdő hangárban várták lelkes támogatói - írja a New York Times. Ez önmagában még aligha lenne hírértékű, csakhogy a minden szempontból az Amerikában oly tipikus kampányrendezvényekre hasonlító esemény résztvevői súlyos pénzeket, 10-30 ezer dollárt fizettek azért, hogy együtt bulizzanak és fényképezkedhessenek Donald Trump oldalán. Ja, a lényeget majdnem elfelejtettük: az ebből származó bevétel nem politikai célokra ment, hanem jó eséllyel legalább részben az ex-elnök zsebébe – bár az is igaz, hogy a jótékonykodás is felmerült a befolyó összegből.
Amióta nem a Fehér Házban tölti mindennapjait, Donald Trump igen aktívvá vált, hogyha hasonló projektekről van szó: egyre inkább a mesterévé válik annak, hogy hogyan váltsa a politikai hírnevet és a dedikált rajongói tábort pénzzé. Turnézott együtt a Fox volt műsorvezetőjével, Bill O’Reilly-vel, itt a VIP, backstage bejárásra is feljogosító jegyek 7500 dollárba kerültek, kiadott egy könyvet, amelyért több milliós előleget zsebelt be, valamint a Trump webshopot egy hatalmas MAGA üzletággá alakította, amely a 2020-as választási kampányát támogatóknak is kiküldött reklámanyagokat.
A webshop most egyebek mellett az ikonikus ’Make America Great Again’ szlogennel ellátott sapkákat árulja (darabját 50 dollárért), több változatban is, de a volt elnök könyvei is elérhetőek, hogyha esetlegesen erre vágyna a vásárló. A márkaépítésnek emellett vannak jelentősebb állomásai, mint az egyelőre elég megkérdőjelezhetően üzembiztos saját közösségi média oldal, a Truth Social, amely már az Apple alkalmazásboltjában elérhető.
Akadnak azonban olyan projektek is, amelyek sokkal inkább a „Trump-életérzés” átadásáról szólnak, ilyen például a Trump Tower felhőkarcolóban felújított luxusbár, ahol akár 45 dolláros koktélokat szürcsölgetve üldögélhetnek a látogatók a bársonyszékekben, az ex-elnök portréival körülvéve.
Vissza a gyökerekhez
Aligha meglepetés, hogy Trump elődjeihez képest is kiemelkedő sikerrel menedzseli az elnöki „nyugdíjas éveket”. A hírnév felhasználásának az üzletemberből politikussá avanzsált Donald mindig is mestere volt, elég csak visszagondolni arra, mikor az Egyesült Államokban óriási sikert arató „The Apprentice” tévéműsor keretében keresett magának új gyakornokot (250 ezer dolláros fizetéssel), egyszer és mindenkorra bebiztosítva magának a celebstátuszt is az üzleti sikerek mellett.
A népszerűség, amit keménykezű, határozott üzletemberként megszerzett a sorozattal, segítségére volt politikai karrierje kezdetén, most azonban a helyzet pont az ellenkező – Donald Trump a kampánycélokra súlyos, több százmilliós összegeket adó elnöki rajongótáborára támaszkodik az új biznisz kiépítésében.
Önmagában az, hogy egy volt amerikai elnök üzletiesebbe utakra lép, nem újdonság: Barack és Michelle Obama például 65 millió dollárt kaszált egy közös könyvvel, míg Bill és Hillary Clinton különböző beszédeivel több mint 150 millió dollárt haknizott össze 2015-ig.
Elmosódott határok
Olyan mértékben és lendülettel, mint Donald Trump, azonban semelyik volt elnök nem ugrott fejest újra az üzleti életbe, ráadásul Trump eltökéltnek látszik abban is, hogy összemossa ezt a világot a politikai karrierjével is. Ezzel együtt nem árt megjegyezni, hogy a Trump Operation cégcsoport által lebonyolított ingatlanüzletekhez képest a MAGA-bizniszből befolyó összegek elhanyagolhatók – legalábbis Eric Trump, a volt elnök fia, és a cég alelnöke erről számolt be egy interjúban.
Úgy tűnik tehát, hogy nehéz elválasztani, hogy hol húzódik meg az üzleti érdekek és a politikai karrier közti határ Donald Trump mindennapjaiban, és ez korábban nem látott etikai kérdéseket is felvet Lawrence M. Noble, a szövetségi választási bizottság volt tanácsadója szerint.
A „hogyan csinálhatnék ebből pénzt?”-kérdés mindig faktornak tűnik, hogyha Trumpról van szó
- fogalmazott a szakember, és erre akadnak is példák. A 2022-es kampányeseménynek tűnő rendezvényeken a Donald Trumphoz köthető politikai szervezet által vásárolt tévéken hirdették a 75 dolláros Trump-képeskönyvet, valamint a könyv megjelenéséről a korábban politikai támogatást adó szavazók is reklámüzeneteket kaptak, míg az elnökség utáni mindennapokat bonyolító iroda egy a Trump Organization által hirdetett ingatlant kínálgatott.
Most még nem gond, de mit hoz a jövő?
Önmagában az, hogy Trump pénzt csinál az elnöksége utóéletéből még nem akkora probléma, hiszen jelenleg nem tölt be semmilyen politikai pozíciót az Egyesült Államokban, ugyanakkor azt nem szabad elfelejteni, hogy még hivatalban lévő elnökként is voltak hasonló húzásai, ez pedig aggodalomra adott okot, hiszen részben megvásárolhatóvá tette a politikai befolyást a legnagyobb cégek lobbistái számára.
Ami biztos: jelenleg Donald Trump üzletélésének csak nagyon kevés hivatalos fékje van, viszont ha 2024-ben ismét ringbe száll az elnökségért (márpedig erre igen jó az esély, különösen úgy, hogy a republikánusok képtelen kiállítani egy épkézláb jelöltet), akkor a most lebonyolított botrányos ügyletek újból nagyító alá kerülhetnek majd.