Egy korábbi találkozó képe: Hszi Csin-ping, a Kínai Népköztársaság elnöke és Orbán Viktor miniszterelnök az Országos Népi Gyűlés épületében Pekingben 2014. február 13-án. MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Burger Barna |
Orbán Viktor miniszterelnök Kínába utazik a november 5-én Sanghajban megnyíló első Kínai Nemzetközi Import Expo (CIIE) eseményeire - tájékoztatta az MTI-t szombaton Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.
Orbán Viktor hétfőn felszólal az Expo helyszínén zajló nemzetközi gazdasági és ipari fórum plenáris ülésén, majd Hszi Csin-ping kínai államfővel és a többi részt vevő ország delegációvezetőjével együtt megtekinti a kiemelt pavilonokat.
Hszi Csin-pinggel külön is tárgyal Orbán
A nap folyamán a magyar kormányfő a tervek szerint kétoldalú megbeszélést is folytat a kínai elnökkel - mondta Havasi Bertalan, hozzátéve: kedden Orbán Viktor nyitja meg a magyar országpavilont, majd a legnagyobb kínai vállalatok vezetőivel tárgyal.
A sajtófőnök tájékoztatása szerint a sanghaji expóra utazó magyar kormányzati delegáció tagja Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, valamint Nagy István agrárminiszter is.
Lenne miről beszélni
Az átlátszó.hu korábbi összeállítása szerint az elmúlt években számtalan óriási kínai-magyar projektről, vagy belengetett hitelkonstrukcióról lehetett olvasni a médiában, ám ezekből nem lett semmi. Nem megy kínai gyorsvasút a reptérre, nem épült meg a V0-ás jelzéssel elhíresült, Budapestet elkerülő vasúti körgyűrű sem. Nem jött meg a pénz a napelem-gyárra, és a szolnoki citromsavgyár sem épült még fel.
Van azért egy kínai projekt, amely ebben a pillanatban úgy tűnik, hogy akár még meg is valósulhat: a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása, ami jelenlegi számítások szerint 750 milliárd forintba kerülne, aminek nagy részét kínai hitelből fedezné a kormány. Ez lehet az első nagy kínai fejlesztés az Európai Unióban - igaz, egyes számítások szerint akár 2400 évbe is telhet, mire a beruházás megtérül. Orbán Viktor mindenesetre azt mondta, másodlagos kérdés a beruházás megtérülése, „mert az ország szempontjából az a fontos, hogy ez az útvonal Magyarországon keresztül megy”.