5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Amint közeleg az új és cselekvőképes brit miniszterelnök hivatalba lépésének ideje, fellángolnak a viták, hogy a miniszterelnök megindíthatja-e az Európai Unióból való kiválást, vagy ezt csak a parlament teheti meg. Most visszaüt, hogy nincs írott alkotmány, így ha nincs megnyugtató megoldás, az maga az alkotmányos válság.
(MTI/EPA/Hayoung Jeon)

A brit népszavazás végeredménye, miszerint ha kis többséggel is, de az Európai Unióból való kilépésre szavaztak, meglepte a közvéleményt és a vezetőket egyaránt, de amint felocsúdtak, megindult a jogi vita arról, hogy ki indíthatja meg a folyamatot – a kormány vagy a parlament. Maga a vita abból adódik, hogy a népszavazás nem kötelező érvényű, ugyanakkor politikailag meghatározó, eredményével, bármilyen szoros is, nem szívesen mennének szembe a politikai erők, viszont sokan nem is támogatják.

300 éves rendszer

Az ilyen népszavazások ritkák az Egyesült Királyságban, mert általánosan elfogadott alapelv, hogy a szuverenitást a parlament gyakorolja. Ez persze alapvetően más parlamenti demokráciákban is így van, de a brit (korábban angol) helyzet viszonylag speciális, mivel a rendszer elképesztően régóta, 1689 óta működik így. Akkor kimondták, hogy a hatalmat kizárólag a parlament gyakorolja, vagyis minden törvényt a parlament hozhat meg, vagy törölhet el.

Ebben érdekes módon pont az 1972-es EU-csatlakozás hozott változást annyiban, hogy azóta az EU bizonyos törvényei felülírják a brit parlament által hozott törvényeket. Ez egyébként az egyik szomorúsága a kilépés-pártiaknak, 300 év alatt megszokták, hogy csak a Westminster törvénykezhet. Ugyanakkor van még egy tényező: a középkorban gyakorolt királyi hatalom, melyet átruháztak a miniszterelnökre. Ez alapján a miniszterelnök önállóan dönthet külpolitikai kérdésekben.

Eltérő vélemények

Így aztán a vita adott. A miniszterelnökség jogászai szerint egyértelműen a miniszterelnök jogköre az EU-ból való kilépés megindítása, ugyanakkor a kérdés nem ilyen egyszerű, mert a kilépéssel járó törvénymódosításokat a parlamentnek kell meghoznia. Ha ebben nincs egyetértés, nagy káosz lehet, hisz az ország ekkor elméletben úgy is elhagyhatja az Uniót, hogy annak törvényei továbbra is érvényesek, mivel a parlament nem változtatta meg azokat.

Más jogászok mindemellett azt állítják, hogy miután az Egyesült Királyság alkotmányos monarchiája a parlamenten nyugszik, ilyen horderejű kérdésben nem kerülhető meg a parlament. Hivatkoznak a Lisszaboni Szerződés 50. cikkelyére is, mely szerint egy ország kilépési döntésének összhangban kell lennie az adott ország alkotmányos előírásaival. Ez alapján szerintük a miniszterelnök önálló lépése megszegné ezt az alapelvet.

A parlament

A Bloomberg szerint van olyan szervezet, amelyik konkrét jogi lépést is ígér, ha a miniszterelnök egyedül cselekszik: bírósághoz fordulnak. Egy hosszas bírósági huzavona az ügyben elég kellemetlen lenne, hisz valószínűtlen, hogy egy ilyen súlyos kérdésben a bíróság gyorsan igennel vagy nemmel tudna felelni. Joggal merül fel a kérdés, hogy ha ennyire bizonytalan ez a kérdés, miért nem szavaztatják meg a parlamentet? Akkor nem lenne tovább vita, persze csak abban az esetben, ha a parlament megerősíti a kilépést. Ha nem, akkor a vita elvileg folytatódhat, jöhetnek a politikai csatározások, hogy akkor most mi is van a népakarattal.

A parlamentben a népszavazás előtt túlnyomó többségben voltak a bennmaradás pártiak, így nem is vitás, mi lett volna a szavazás eredménye. Ha viszont most lenne a szavazás, nehéz ügy lenne, mert a népakarat ellen sokan nem mernének szavazni, ugyanakkor sok képviselő esetleg ennek ellenére sem változtatná meg korábbi véleményét, így hosszas konzultációk nélkül az eredmény megjósolhatatlan.

Skócia

Ha mindez nem lenne elég, ott vannak még a skótok is, akik nagyon nem akarnak kilépni az EU-ból, még akkor sem, ha ezért esetleg el kell hagyniuk az Egyesült Királyságot. Ugyanakkor, amíg annak részét képezik, felmerül a kérdés, hogy a skót parlament meg tudja-e gátolni az egész brit kilépést, vagy legalábbis az azzal járó törvénymódosításokat.

Az érvényes, 1998-ban bevezetett szabályok szerint skót ügyekben a londoni parlament nem hozhat döntést a skót kormány beleegyezése nélkül, ugyanakkor egy másik értelmezés szerint a brit parlament végül mindent felülírhat. Ez persze politikailag kényes lenne, hisz a népakaratra hivatkoznának, miközben a skót népakaratot eltipornák.

Keskeny ösvény

Írott alkotmány hiányában így nincs igazi útmutatás, ezért az egész kérdést muszáj lesz gyakorlatiasan, megegyezésre törekedve kezelnie az új miniszterelnöknek. A helyzetet nehezíti, hogy a miniszterelnököt most nem a nép választja (ez egyébként igen gyakori, az elmúlt 100 évben sok ilyen ciklusok közti kormányfő csere volt), így megint legitimitási problémák lehetnek. Az új miniszterelnök persze parlamenti választásokat is kiírhat, de ezzel egyrészt újra csak az idő telne, másrészt feltehetően nem azért küzdött június 24. óta a hatalomért, hogy ezt megtegye.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ezt kéne Svájc után csinálnunk
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 16:23
Svájc ipari termelése 8,5 százalékkal, 2021 második negyedéve óta a leggyorsabb ütemben bővült az idei első negyedévben éves szinten, a negyedik negyedévben jegyzett 2,1 százalékos éves szintű növekedés után – derült ki a svájci statisztikai hivatal adataiból.
Makro / Külgazdaság Kijött az Európai Bizottság gazdasági jelentése Magyarországról
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 15:33
Megjelent az Európai Bizottság gazdasági előrejelzése, amely szerint idén 0,8, jövőre pedig 2,5 százalékkal nőhet a magyar bruttó nemzeti össztermék (GDP).
Makro / Külgazdaság GKI: továbbra is gyengélkedik az építőipar
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 14:15
Az építőipari termelés az elmúlt két évben folyamatosan csökkent, és ez a kedvezőtlen tendencia az idei első negyedévben is folytatódott. Az egyre szűkülő kereslet következtében a cégek száma is mérséklődött, miközben a termelői infláció lassulni kezdett. Az építőipari szereplők egyelőre nem látnak közeli trendfordulót, ugyanakkor az ágazat középtávú növekedési kilátásai kedvezőek.
Makro / Külgazdaság Visszacsinálják a Brexitet?
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 09:52
Először tartanak hivatalos brit-EU csúcstalálkozót a brit EU-tagság megszűnése óta.
Makro / Külgazdaság Táptalajt adnak a recessziós félelmeknek a kínaiak
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 07:53
A távol-keleti országban lassult az ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom növekedése.
Makro / Külgazdaság Hiába a kormány csodafegyvere, csak nem tudunk közelebb kerülni Európához
Csabai Károly | 2025. május 19. 05:44
Bár a hazai éves infláció áprilisban lassult, de nem olyan mértékben, mint amekkorára a március közepétől ketyegő árrésstop alapján következtetni lehetett. Ráadásul közben a többiek sem tétlenkedtek, így európai összehasonlításban egy tapodtat sem jutottunk előrébb, hajszálra ugyanannyi öreg kontinensbéli ország fogyasztóiár-indexe alacsonyabb a miéknél, mint egy hónappal korábban – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Berlin Trump jóindulatáért és a NATO túléléséért küzd
Káncz Csaba | 2025. május 18. 10:53
Az új német kormány padlógázt nyom a katonai kiadásokban, hogy a jövő havi NATO csúcstalálkozón elnyerjék Trump jóváhagyását a szervezet jövőjére nézve. Ukrajna megmutatja, hogyan lehet egy hadsereget a szinte semmiből néhány év alatt Európa legnagyobb fegyveres erejévé fejleszteni. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Orbán Viktor az átláthatósági törvényjavaslatról is – kemény fellépést ígér
Privátbankár.hu | 2025. május 18. 10:08
Ezt nem lehet megengedni, fogalmazott a miniszterelnök a külföldi támogatásokat kapó szervezetek ügyében.
Makro / Külgazdaság 50 százalékról nullára: utolsó atomerőművét is leállítja egy ország
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 11:16
Tajvan megkezdte utolsó aktív atomerőművének leállítását a Taiwan Power (Taipower) állami energiaellátó vállalat szombaton kiadott tájékoztatása szerint.
Makro / Külgazdaság Főhet Putyin feje: gyengélkedni kezdett az orosz gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 08:52
Befékezett az orosz gazdaság, és bár az infláció csökkent, még mindig 10 százalék fölött van.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG