7p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Ukrajna orosz inváziójával hirtelen véget ért Moszkva és Washington párbeszéde az atomfegyverek korlátozásáról. Biden elnök ragaszkodása, hogy az USA katonailag fog válaszolni egy kínai támadásra Tajvan ellen, veszélyes elmozdulást jelent a másik nukleáris nagyhatalommal szemben. Káncz Csaba jegyzete.

A legmagasabb rangú amerikai tábornok múlt szombaton búcsúztatta a West Point Katonai Akadémia 2022-es végzős osztályát. Mark Milley tábornok, az amerikai vezérkari főnökök egyesített bizottságának elnöke szerint a jelenlegi szabályokon alapuló nemzetközi rendet Oroszország és Kína fenyegeti.

„Jelenleg két nukleáris hatalommal állunk szemben: Kínával és Oroszországgal, amelyek mindegyike jelentős katonai képességekkel rendelkezik, és mindkettő teljes mértékben meg akarja változtatni a jelenlegi szabályokon alapuló rendet.”

Biden elnök hétfői tokiói nyilatkozata további olajat öntött a tűzre, miszerint az Egyesült Államok katonailag válaszol Tajvan védelmére, ha Kína megtámadja. Ez egyben fontos kérdéseket vet fel Washington új stratégiai megközelítésével kapcsolatban a Kínával és Oroszországgal folytatott „nagyhatalmi verseny” kapcsán. Akár szándékos, akár nem, az a ragaszkodása, hogy az Egyesült Államok katonailag fog válaszolni minden kínai támadásra, veszélyes elmozdulást jelent egy nukleáris hatalommal szemben.

Nukleáris melldöngetés

Egyrészt Putyin elnök még az ukrajnai orosz invázió kezdete előtt nukleáris fegyverek bevetésével fenyegetőzött, ha a NATO mint szövetség vagy egyes tagállamai beavatkoznak. Hónapokkal az orosz agresszió kezdete után továbbra is fennáll a nukleáris eszkaláció veszélye. Ez hangsúlyozza azon mechanizmusok fontosságát, amelyek korlátozzák a nukleáris fegyverek szándékos vagy nem szándékos használatának kockázatát.

Joe Biden amerikai elnök. Fotó: MTI/EPA/Getty pool/Jamazaki Juicsi
Joe Biden amerikai elnök. Fotó: MTI/EPA/Getty pool/Jamazaki Juicsi

Másrészt nehéz elkerülni azt a benyomást, hogy Washington hangulata az óvatosságról a kérkedésre változott. Ez az utolsó dolog, amit a CIA igazgatója, William Burns látni akar. „Ez felelőtlenség” – mondja.

Ez különösen igaz akkor, ha az atomfegyverrel felszerelt ellenfele sűrűn és gyorsan ejti el az eszkaláló célzásokat, ahogy azt Putyin és tisztviselői egyre gyakrabban teszik. Bár Burns szerint az amerikai hírszerzés nem észlelt konkrét jeleket arra nézve, hogy Putyin taktikai nukleáris fegyvereket vetne be, ez bármelyik pillanatban megváltozhat.

A nukleáris fellépés rendkívül veszélyes lenne Putyin számára. De ha úgy gondolja, hogy a Nyugat megpróbálja tartósan meggyengíteni Oroszországot, hogy soha nem fogja feloldani a szankciókat, vagy akár rezsimjének megdöntésére törekszik (a nyugati döntéshozók többszöri tagadása ellenére), akkor hajlandó lehet a további eszkalációra. Putyin ezt úgy tekintheti, mint a hadsereg megőrzésének módját, amely mind nemzetközi befolyása, mind belbiztonságának az alapja.

Nehezített pályán

A fegyverzetellenőrzés egyik legfontosabb célja a stabilitás megteremtése közös megállapodások vagy informális megállapodások révén, hogy elkerülhető legyen a nukleáris háború. Ezt ma nehezebb elérni, mint a hidegháború idején. Ekkor a konfrontáció ellenére tárgyalások folytak a fegyverzetellenőrzésről, ami még áttörést is hozott. Ma más a helyzet: néhány nappal az ukrán invázió után az USA és Oroszország közötti stratégiai stabilitásról szóló párbeszédet felfüggesztették.

Ezt a formációt a tavaly júniusban Genfben tartott Putyin-Biden csúcstalálkozó után újították fel, hogy előkészítsék az utat a New Start megállapodást követő szerződésről szóló tárgyalások előtt. A New Start az egyetlen olyan egyezmény, amely korlátozza az Egyesült Államok és Oroszország stratégiai nukleáris fegyvereinek készleteit és szállítóeszközeit – ez 2026-ban jár le.

Oroszország és az USA nélkül nem fog működni

Az elkövetkező években aligha várható előrelépés a fegyverzet-ellenőrzés terén bilaterális vagy többoldalú szinten, sem az atomsorompó, illetve a leszerelés kérdésében. Az atomsorompó-szerződés és a legtöbb egyéb többoldalú mechanizmus, amely köré az atomsorompó- és leszerelési erőfeszítéseket szervezik, a működő amerikai-orosz kapcsolatokon alapul. Ezek gyakorlatilag teljesen leálltak.

Ezenkívül Kínát be kell vonni a fegyverzetellenőrzésbe, ha ez számít. Kína növekvő nukleáris képességei ezt sok, különösen amerikai megfigyelő szemszögéből elengedhetetlenné teszik. Eközben Peking következetesen megtagadja, hogy részt vegyen a fegyverzetellenőrzésben. Kína gyanítja, hogy a fegyverzetellenőrzés gátat szab a további növekedésnek. Emellett Peking felhívja a figyelmet arra, hogy Oroszországnak és az USA-nak még mindig sokkal nagyobb nukleáris arzenálja van.

Tekintettel a NATO határain folyó háborúra, a szövetségeseknek meg kell erősíteniük a hagyományos és a nukleáris elrettentést egyaránt. Ezt fejezi ki a júniusi madridi NATO-csúcson elfogadandó NATO stratégiai koncepció. Azok a fegyverzetellenőrzési lépések, amelyek az elrettentés hitelességének aláásásával fenyegettek, azonnal ellenvéleményt váltanak ki a NATO-n belül, és aláássák a kohézióját.

Ugyanakkor az elrettentés megerősítése a kapcsolódó fegyverzetellenőrzési mechanizmusok nélkül a stabilitás kockázatát rejti magában. Ezenkívül a nukleáris fegyverek növekvő jelentősége és az általuk jelentett kockázatok tudatosítása fokozhatja az atomellenes érzelmeket az európai közvélemény egy részében.

A teljes leszerelés iránti igény

Az elmúlt években a leszerelés terén tapasztalható előrehaladás hiánya miatti csalódás ösztönözte az atomfegyverek eltörlésére irányuló mozgalmat. Ennek középpontjában a nukleáris fegyverek tilalmáról szóló szerződés áll, amelyet 60 állam ratifikált. Az ezt támogató civil társadalmi szervezetek most Putyin nukleáris fenyegetéseit veszik fel, mint egy újabb indokot, amiért több államnak kellene aláírnia a szerződést. Éppen az orosz nukleáris fenyegetések miatt nincs értelme a NATO számára, mert aláásná a szövetség hiteles nukleáris elrettentő erejét.

Tekintettel ezekre az ellentétes tendenciákra, amelyek egyrészt az elrettentés erősítésére, másrészt a nagyobb leszerelésre irányuló felhívásokra irányulnak, kevés a tere a fegyverzetellenőrzésnek. Mindazonáltal a fegyverzetellenőrzés az atomháború megelőzésének alapvető politikai eszköze; nélkülük a világ még veszélyesebbé válna. Még ha nehéz is az új körülményekhez igazítani a fegyverzetellenőrzést, a közeljövőben továbbra is szükség van az eszkaláció enyhítésére, csakúgy, mint a kockázatcsökkentő intézkedésekre.

A hangsúly a következő elemekre helyezhető: a katonai doktrínák kölcsönös megértésének javítása, az átláthatóság növelése, a kommunikációs csatornák kialakítása válsághelyzetekben, a véletlen bevetés valószínűségét csökkentő intézkedések.

Ugyanaz a remény, mint a hidegháborúban

Az ukrajnai háború világossá teszi, hogy több fegyverzetellenőrzésre, jobb megelőzési mechanizmusokra és az eszkaláció ösztönzőinek leépítésére van szükség. Ha a fegyverzetellenőrzést többé-kevésbé halottnak nyilvánítanák, a következmények végzetesek lennének. Az atomfegyvereket előbb-utóbb bevethetik.

Az, hogy a fegyverzetszabályozás újraéleszthető-e, számos tényezőtől függ. Az ukrajnai háború kimenetele is ezek közé tartozik. Ha egyrészt az Egyesült Államok és szövetségesei, másrészt Oroszország és Kína között elhúzódó konfrontáció alakul ki, annak kicsi az esélye. Akkor már csak a remény maradna, hogy a hidegháború idején is rájönnének az emberek, hogy az atomháborúkat nem lehet megnyerni, és ezért senkinek sem érdeke.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Papíron egyre többet ér az átlagfizetés, de a lakosság ezt nem érzi
Vámosi Ágoston | 2025. október 17. 14:33
A nettó mediánkereset végre meghaladja az 1000 eurót Magyarországon, de a reálbér-növekedés a tavalyinak a felét sem teszi ki. Az elemzők egy része szeptemberben gyorsuló bérnövekedést vár a pedagógusok bérfejlesztése miatt, miközben augusztusban is az oktatásban emelkedtek a legnagyobb mértékben a keresetek.
Makro / Külgazdaság Az igazság pillanata: ezt érte el Trump a vámokkal
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 12:20
Csökkent az amerikai költségvetés hiánya a 2025-ös pénzügyi évben.
Makro / Külgazdaság Ez tényleg lesújtó lett: erőt vett magán az infláció
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 11:50
A kontinensen emelkedik az infláció, Magyarország hátulról az ötödik.
Makro / Külgazdaság Ha hétvégén elutazna, ennyiért tankolhatja meg az autót
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 11:15
A dízelnél szombattól árcsökkenés lesz.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter Washingtont és Moszkvát is hívta a budapesti csúcs miatt
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 09:00
Égnek a vonalak Budapest és Washington, illetve Budapest és Moszkva között.
Makro / Külgazdaság Lassult a fizetések növekedése, a reálkereseteké is
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 08:30
Folytatódott a bérnövekedési ütem, de a nyár végére visszavett a tempóból.
Makro / Külgazdaság Mekkora igazából az infláció? Elképesztő számokat mond be a magyar lakosság
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 07:22
25 százalék? A KSH által jelentett inflációs adat öt-hatszorosát érzi a magyar lakosság egy friss felmérés szerint.
Makro / Külgazdaság Lehangoló hírt közölhetnek Ursula von der Leyenék
Csabai Károly | 2025. október 17. 05:39
Az Európai Bizottság statisztikai hivatala, az Eurostat ma teszi közzé a szeptemberi inflációs adatokat. A legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körkép előrejelzése szerint jottányival sem sikerült előrelépnünk, a 27 uniós tagország összevetésében ugyanúgy a huszonharmadikak vagyunk, mint egy hónappal korábban. Ami azt jelenti, hogy csak négy EU-s államban magasabb a fogyasztóiár-index, mint nálunk.
Makro / Külgazdaság Óriási változás: már 2027-től nem importálhatnánk olajat és földgázt Oroszországtól?
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 18:03
Ezt célozza az Európai Parlament két szakbizottságának új javaslata.
Makro / Külgazdaság Töredékét keresték csak meg az eurót használó államok a várt összegnek
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 14:22
Egy évvel ezelőtt még sokkal nagyobb volt a külkereskedelmi többlet, most pedig a sokszorosára számítottak az elemzők.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG