5p

Egy palaui zászló alatt hajózó teherszállítónak sikerült eljutnia román vizekre egy új tengeri útvonalon kedd este. Ez az első gabonaszállítmány, amely kijutott egy fekete-tengeri ukrán kikötőből azóta, hogy júliusban Oroszország  lényegében blokádot hirdetett a tengeren.

Komoly lépést tett Ukrajna kedden afelé, hogy visszaállítsa tengeri gabonaexoprtját. Az esti órákban ugyanis a Resiliant Africa nevű, az ukrajnai Csornomorszk kikötőjéből indult hajó elérte a román felségvizeket, adta hírül a New York Times a tengeri forgalmat figyelő Marine Traffic oldalra hivatkozva.

Kockázatos fuvarok 

A palaui (szigetállam a Csendes-Óceán nyugati részén – szerk.) zászló alatt hajózó Resiliant Africa több mint 12 óra alatt tette meg az utat a román vizekig, mintegy 3000 tonna búzával megpakolva.

Egy új, parthoz közeli útvonalat használt, amelyen keresztül a hajók először Románia, majd Bulgária felségvizeit érhetik el – mindkét ország a NATO tagja.

Olekszandr Kubrakov ukrán infrastrukturális miniszter szerint a folyosót az Ukrán Haditengerészet hozta létre.

A hétvégén megérkezett Csornomorszkba egy másik, szintén palaui zászló alatt hajózó teherszállító, az Aroyat is. Kubrakov szerint összesen csaknem 20 ezer tonna búzát szeretnének Afrikába és Ázsiába szállítani.

A Resiliant Africa az első gabonaszállító hajó, amely kifutott egy fekete-tengeri ukrán kikötőből azóta, hogy július közepén Oroszország felmondta az úgynevezett gabonaegyezményt.

Moszkva egyúttal sorozatos légicsapásokat hajtott végre ukrán kikötők ellen, valamint potenciális katonai célpontnak nyilvánított minden oda tartó vagy onnan induló teherszállító hajót arra hivatkozva, hogy azok fegyvereket szállíthatnak. Ukrajna szerint ugyanakkor az oroszok azért akarják ellehetetleníteni az exportot, hogy kárt okozzanak az ukrán gazdaságnak.

A palaui zászló alatt hajózó Aroyat nevű teherszállító érkezik Csornomorszk kikötőjébe Dél-Ukrajnában 2023. szeptember 16-án. Fotó: EPA/IGOR TKACHENKO
A palaui zászló alatt hajózó Aroyat nevű teherszállító érkezik Csornomorszk kikötőjébe Dél-Ukrajnában 2023. szeptember 16-án. Fotó: EPA/IGOR TKACHENKO

Az egyelőre kérdéses, hogy a fuvarozó cégek merik-e majd használni az új útvonalat. Ez már csak azért is kockázatos lehet, mert a Fekete-tenger hadszíntérré vált, az ukránok és az oroszok jelentős területen támadják egymást.

Az új tengeri exportútvonal sikere attól függhet, hogy a teherfuvarozók hajlandók-e kockáztatni hajóikat, mondta Sal Gilbertie, a Teucrium nevű amerikai befektetési tanácsadó cég ügyvezetője az amerikai lapnak.

Szerinte a folyosó jó ötlet, de egyben azt is teszteli, hogy mit fognak megengedni az oroszok.

A veszélyeket jelzi az is, hogy szerda reggel robbanás történt egy teherszállító hajón a Fekete-tengeren az ukrán határ közelében. Feltételezések szerint a hajó tengeri aknára futott. A legénységet a román hatóságok evakuálták, mindenkit sikerült élve kimenteni.          

Betiltott export

A háború kitörése óta eltelt bő másfél évben mindenesetre felértékelődtek az egyéb szállítási útvonalak: Ukrajna – az Európai Unió segítségével – növelte szárazföldi és dunai exportját. Ezáltal ugyanakkor szembekerült öt uniós országgal – Magyarországgal, Szlovákiával, Lengyelországgal, Romániával és Bulgáriával –, amelyek (csupán a transzfert engedélyezve) kitiltották piacukról az ukrán búzát, kukoricát, repcét és napraforgót. Arra hivatkoztak, hogy az ukrán import lenyomja a piaci árakat, és így komoly károkat okoz gazdálkodóiknak. A tiltást az Európai Unió engedélyezte.

Az ügy azonban újabb fordulatot vett múlt hét pénteken: az Európai Bizottság ugyanis nem hosszabbította meg a behozatali tilalmat, így az péntek éjféltől érvényét vesztette. A brüsszeli testület ezt azzal indokolta, hogy a május óta bevezetett intézkedéseknek köszönhetően az érintett öt tagállamban "megszűntek a piaci torzulások".

A magyar, a lengyel és a szlovák kormány ugyanakkor közölte, hogy a brüsszeli döntés ellenére is fent fogja tartani a tilalmat. Válaszul az ukrán kormány hétfőn bepanaszolta a három országot a Kereskedelmi Világszervezetnél.

Mindez az ukrán-lengyel viszonyban is feszültségekhez vezet, pedig Lengyelország – ahol idén ősszel parlamenti választásokat tartanak – az egyik lestabilabb szövetségese Kijevnek. Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő szerint támogatásuk továbbra is töretlen, ugyanakkor a lengyel gazdákat is meg akarják védeni.

Működik a piac

Érdekesség, hogy Ukrajna – az orosz nyomás ellenére – idén júliusban és augusztusban is képes volt nagyjából annyi gabonát exportálni (mintegy ötmillió tonnát), mint amennyit tavaly ugyanebben az időszakban, amikor még életben volt a gabonaegyezmény, mondta Andrej Szizov, a SovEcon gabonapiaci tanácsadó cég vezetője az amerikai lap szerint.

Bár korábban António Guterres, az ENSZ főtitkára attól tartott, hogy a gabonaegyezmény összeomlása miatt súlyosbodik majd az éhínség Afganisztánban, Jemenben és Dél-Szudánban, a búzaellátás globális szinten stabil maradt, véli Szizov.

Szerinte ez paradox módon annak köszönhető, hogy Oroszország nagy mennyiségben exportálja saját búzáját a Fekete-tengeren keresztül, a háború elején hirtelen megugró piaci árak pedig az elmúlt hetekben szintén stabilak maradtak – azaz a globális piac gabonaegyezmény nélkül is jól működik.  

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter nagy csatára készül
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 14:48
Nagy csata várható az európai uniós energiaügyi tanács jövő heti ülésén, a kormány azonban nem fogja engedni, hogy Brüsszel a magyar családoktól szedje be az ukrajnai háború meghosszabbításának pénzügyi fedezetét – írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Makro / Külgazdaság Szintet lépett a drágulás a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 14:02
Bőven 5 százalék felett a romániai drágulás üteme.
Makro / Külgazdaság Miért emelkednek megint az árak?
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 13:31
Májusban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 4,4 százalékos fogyasztói árindex emelkedésről számolt be, ami azt jelenti, hogy a kormányzati beavatkozás ellenére újra növekvő pályára álltak az árak. Igaz, ez még „belefér” a korábbi elemzői (és GKI) várakozásokba, amelyek idénre 4,5 százalék körüli árindexet vártak. Ugyanakkor a korábbi kormányzati várakozást (3,2 százalék) jelentősen meghaladja – írta elemzésében a GKI. 
Makro / Külgazdaság Magyarország is örülhet az új német előrejelzésnek
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 12:56
A korábbinál többet várnak a gazdaságkutatók. 
Makro / Külgazdaság Bajban a magyar autógyárak, erre senki sem számított
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 10:42
Itt a bizonyítvány.
Makro / Külgazdaság Nagy fogadalmat tett a BYD és a többi kínai autómárka
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 10:28
A kínai autómárkák hajlamosak voltak árengedményeiket ráterhelni beszállítóikra, ami elérkezett arra a pontra, ahol a fojtogatás elviselhetetlenné vált. Így meg kellett ígérniük, hogy felhagynak vele.
Makro / Külgazdaság Tíz százalék alá süllyedt az orosz infláció
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 09:59
Lassul az ütem az oroszoknál. 
Makro / Külgazdaság Washington evakuációról döntött
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 08:53
Az Egyesült Államok kormánya csökkenti az ország diplomatáinak jelenlétét a Közel-Keleten, mert attól tart, hogy Izrael és Irán ellentétei olyan szintre mélyülhetnek, hogy veszélybe kerül az életük.
Makro / Külgazdaság A román határig mennének az oroszok Zelenszkij szerint
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 08:31
Oroszország felfordulást akar az ukrán vezető szerint. 
Makro / Külgazdaság Vulkánok, veszélyek és befektetések: meglepő számok jöttek az orosz piacról
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 07:56
Miért nem hagyják el az olasz cégek Oroszországot?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG