3p

A hétfőn elhunyt Silvio Berlusconi évtizedekkel megelőzte azokat a politikusokat, akik képesek úgy igazodni a választók ízléséhez, ahogy a jó kiskereskedők vásárlóik fogyasztói szokásaihoz.

Az olasz politika mindig a politikai innováció élén járt. A legjobb példa erre a fasiszta rendszer, amit aztán sokkal kíméletlenebb formában lemásoltak a németek, puhább változatban, pedig az argentinok. A 86 éves korában elhunyt Silvio Berlusconi volt miniszterelnök a megszokott politikusi viselkedést felrúgó stílusával 1994 és 2011 között tudott hatalmon maradni Olaszországban.

Silvio Berlusconi pontosan tudta, mire vágynak a fogyasztói. Fotó: Depositphotos
Silvio Berlusconi pontosan tudta, mire vágynak a fogyasztói. Fotó: Depositphotos

Donald Trump volt amerikai elnök vagy Boris Johnson volt brit miniszterelnök már csak másolták, amit ő létrehozott – véli Tobias Jones, a Foreign Policy publicistája. Berlusconi karrierjének egyik titka, hogy kiválóan tudta magát áldozatnak, mártírnak beállítani. Millió bírósági eljárás indult ellene, amik így csak erősítették befolyását.

Ez azért sikerülhetett, mert – akárcsak a jó kereskedő – pontosan tudta, mire vágynak a fogyasztói. Ez esetben arra, hogy valaki megtestesítse az olasz átlagembernek azt az érzését, hogy az olasz nemzet sokkal többet szenvedett, mint más nemzetek. Azt az érzését, hogy ma is szenved a túl magas adóktól, a bürokráciától, a szervezett bűnözéstől, az igazságszolgáltatás tehetlenkedésétől és az sok évszázadon át tartó gyarmatosítás következményeitől.

Már Trump és Johnson feltűnése előtt ráérzett arra, hogy a társdalom egy része úgy véli, félrelökték, becsapták. Főként fehér férfiakról van szó, akik úgy érezték, a feminizmus, a multikulturalizmus, a kisebbségi mozgalmak mind összeesküdtek ellene annak érdekében, hogy megfosszák korábbi társalmi pozíciójától.

Rájátszott a kisember félelmeire és előítéleteire, amivel eladta magát. Eközben annak az gazdag elitnek a tagja volt, amelyet a választók hibáztattak a bajaikért. Elsőként jött rá, hogy a modern demokráciában már nem domináns érték a keresztény moralitás, a tisztesség és a feddhetetlenség. A vulgáris beszéd több szavazatot hozhat, mint a felvilágosult párbeszéd.

Ez mintha éppen ellentéte lenne a kereskedelmi reklámoknak. Azok mindig boldog embereket mutatnak az eladni kívánt áru mellett, mert a reklámszakemberek tudják, hogy a boldogság az, amire az emberek mindenekfelett vágynak. A reklámok a pozitív vágyakra bazíroznak, míg a populista politika az emberek tehetetlen dühére.

Berlusconi abban a korszakban volt hatalmon, a mikor az internet zabolátlan világában végérvényesen összemosódtak a tények és a hamisságok. A gonzó újságírás, ami összekeveri a törekvést a valóság bemutatására a privát véleménnyel, gonzó politikát szült. Ezt aztán Johnson és Trump másolta le nem kis sikerrel.

Eladták magukat a fogyasztóközönségnek, amely pontosan arra a kiszolgálásra vágyott, amit kínáltak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Indiában évek óta nem látott alacsony szinten az infláció
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 15:48
Szeptemberben 1,54 százalékra, 2017 júniusa óta a legalacsonyabbra mérséklődött az éves infláció Indiában az előző havi 2,07 százalékról, elmaradva a 1,7 százalékos piaci előrejelzéstől, az élelmiszerárak csökkenése közepette – derült ki az indiai statisztikai és programvégrehajtási minisztérium hétfőn közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság A KGST-t kellene másolnia az Európai Uniónak?
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 15:05
Erről is szó esett a Trend FM hétfő délelőtti adásában, ahol főszerkesztőnk, Csabai Károly egyebek mellett az amerikai-kínai kereskedelmi háború legújabb szakaszáról beszélt.
Makro / Külgazdaság Az igazi háborús infláció: csökkent az árindex Ukrajnában
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 12:45
Ukrajnában 11,9 százalékra mérséklődött az éves infláció szeptemberben.
Makro / Külgazdaság Megy a pozíciócsata: óriási mozgások a világ legnagyobb elektromosautó-piacán
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 11:25
Ádáz versengés zajlik a kínai e-autó piacon.
Makro / Külgazdaság Egyre jobb adósok vagyunk? Rövidül a feketelista
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 11:00
Szeptemberben 654 ezer lakossági mulasztást tartottak nyilván a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR), ami csaknem tizedével kevesebb a múlt év véginél. Miután egy hiteladósra átlagosan 1,8 szerződés jut, nagyjából 350 ezren lehetnek a banki feketelistán. 
Makro / Külgazdaság Megy a casting: a következő Fed-elnököt vajon jobban kedveli majd Trump?
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 10:40
Már csak 5 jelölt van a Fed elnöki székére.
Makro / Külgazdaság Azért ne dobjunk el mindent, de indulhatunk tankolni
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 10:15
Árkorrekcióval indul a hét a kutakon.
Makro / Külgazdaság Az orosz infláció majdnem a duplája a magyarnak
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 09:55
A havi árindex gyorsult, az éves lassult Oroszországban.
Makro / Külgazdaság Ez gyorsan ment: Kína máris új piacokat talált az Egyesült Államok helyett
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 07:30
Nem nézi tétlenül Kína az amerikai vámokat.
Makro / Külgazdaság Varga Mihálynak igaza volt – megdöbbentő adatra bukkantunk az élelmiszerek áráról
Kollár Dóra | 2025. október 12. 18:32
Legújabb szavazásunk rendkívül elgondolkodtató eredményt hozott az infláció érzékeléséről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG