3p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Folytatódik Romániában az észak-erdélyi autópálya építésének előkészítése. Az évtized végére el is készülhet az utolsó útszakasz.

A romániai közúti infrastruktúráért felelős országos társaság (CNAIR) február 29-éig meghosszabbította a Vaskapu-Szilágynagyfalu sztrádaszakasz megépítésére kiírt tender eredményhirdetését. Eredetileg december végén kellett volna eredményt hirdetni, amit a CNAIR először január végére tolt ki.

Mikor ér Erdélybe a romának méregdrága sztrádaszakasza? Fotó: Wikipedia
Mikor ér Erdélybe a romának méregdrága sztrádaszakasza? Fotó: Wikipedia

Kiderült ugyanis, hogy a január végi határidőig sem tudnak végezni a hét ajánlat kiértékelésével. Műszaki szempontból a török Makyol-Ozaltin ajánlata volt a legjobb. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez a konzorcium fogja megkapni a megbízást, ugyanis legnagyobb súllyal az ár esik a latba. A szóbanforgó az észak-erdélyi autópálya legnehezebb szakasza, mivel a kivitelezőnek meg kell építenie egy közel 3 kilométer hosszú alagutat a Meszes-hegység alatt, amely Szilágy megye délkeleti részén húzódik, délnyugat-északkelet irányban. Ez lesz az ország leghosszabb közúti alagútja.

Ezenkívül 65 viadukt, híd és felüljáró is lesz a 41 kilométeres sztrádaszakaszon. A rengeteg drága műszaki műtárgy az oka annak, hogy ez lesz a legdrágább romániai autópálya-szakasz. A beruházás becsült értéke 7,48 milliárd lej (578 milliárd forint) plusz áfa, amit a kormány uniós forrásból akar finanszírozni. A Maszol.ro szerint a kivitelezésre heten pályáznak: a legnagyobb romániai útépítő, az UMB a boszniai EuroAsfalttal közösen, az olasz WeBuild és a már említett társuláson kívül további négy török cég (Ictas, Nurol, Mapa, Tekfen). A nyertesnek 18 hónap áll majd rendelkezésére a tervezésre, majd további hatvan a munkálatok elvégzésére.

Ez azt jelenti, hogy ha tavasszal sikerülne aláírni a szerződést, akkor ideális esetben 2025 végén hozzá lehetne kezdeni a kivitelezéshez, és 2030-ra végezni lehetne a beruházással. Valószínűleg ez lesz az észak-erdélyi autópálya utoljára elkészülő szakasza. 

Tavaly már volt előrelépés

A szóban forgó sztráda egyébként tavaly ősszel kapott egy új szakaszt, amely Berettyószéplakot köti össze Szilágynagyfaluval.

A Magyar Építők szakportál összefoglalója szerint a szakasz egyelőre nem kapcsolódik a korábban elkészült sztrádaszakaszokhoz. Ugyananakkor megkönnyíti a Gyalu-Zilah-Margitta-Székelyhíd-Debrecen közlekedési folyosón közlekedők dolgát, amely alternatívát jelent a Nagyváradot a Gyalunál kezdődő autópályával összekötő, erősen leterhelt 1-es főúthoz képest. 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor hat hónap múlvára ígér eredményt: „Az, hogy közben mi történik, az nem érdekes”
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 10:16
Fél év múlvára lehet érzékelhető a tárgyalások eredménye a miniszterelnök szerint.
Makro / Külgazdaság Hiába a barátság, marad a kettős adóztatás az Egyesült Államokkal?
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 09:26
„Nem aktuális a kérdés” az amerikaiak szerint, pedig a héten fontos gesztust kapott a magyar kormány.
Makro / Külgazdaság Kerekítési hiba Németországban a BYD
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 08:31
Különlegesnek érezheti magát, aki a német utakon valódi kínai autót lát.
Makro / Külgazdaság Újabb nemzetközi szervezetet aggaszt a vámháború
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 08:07
Rossz megközelítés, és sem a kiszámítás, sem a végrehajtás módja nem megfelelő, mondja a vámokról az ENSZ Iparfejlesztési Szervezete.
Makro / Külgazdaság Matolcsy György alelnöke is távozik, de már meg is van az utódja
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 15:23
A hatéves mandátuma végével búcsúzó Patai Mihály megüresedett helyére Kurali Zoltán került.
Makro / Külgazdaság Kormányinfó: Nagy Márton fontos bejelentést tett – jó hír jöhet május végén?
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 17:51
Lezajlott a húsvét előtti Kormányinfó, jöhet újabb árrésstop is. 
Makro / Külgazdaság Megint vágott a kamatokon az EKB
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:46
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
Makro / Külgazdaság Horváth Gábor: Szűk a mozgástér, de a magyar költségvetési politika jó irányba tart
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 08:03
A Költségvetési Tanács elnöke szerint a magyar gazdaságpolitika továbbra is stabil.
Makro / Külgazdaság Megörült az árrésstopnak? Ezt tudnia kell!
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 07:41
Bejött, de hamarosan kilőhetnek az árak.
Makro / Külgazdaság Már nem vagyunk rekorderek – de ennek most örülni kell
Csabai Károly | 2025. április 17. 06:03
A márciusi jelentős hazai inflációlassulás megtette a hatását. Szemben februárral, a múlt hónapban már nem Magyarországon volt az Európai Unió 27 tagállama közül a legmagasabb az éves fogyasztói árindex, Lengyelországban és Romániában is nagyobb volt a pénzromlás, mint nálunk – derül ki a Privátbankár Európai Inflációs Körképből. Mivel pedig a Magyar Nemzeti Bank nem változtatott az alapkamatán, a visszatekintő reálkamatok rangsorában is sikerült előrébb lépnünk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG