Az Oroszország ellen bevezetett szankciók miatti alkatrészhiány következtében orosz sajtóhírek szerint deaktivált fékberendézesekkel repül az Aeroflot légitársaság kilenc gépe július 31-étől. Mivel az elhasználódott féktárcsákat nyugati alkatrészek hiányában nem tudják kicserélni, a légitársaság arra utasította a pilótáit, hogy a landolásokat a fékrendszer nélkül, kizárólag a hajtóművek fékezőrerejére hagyatkozva hajtsák végre. Az intézkedés a hírek szerint öt Boeing-777-es, két-két Airbus A-321-es és 320-as, valamint egy A-330-as gépet érint egyelőre.
A fékberendezés nélküli landolás egyébként bevett eljárás a pilóták számára, ha a kerekeket fékező rendszerben valamilyen meghibásodás történik, sőt az is előfordul, hogy az elhasználódott fékeket nem tudják időben cserélni, és tervezetten repülnek így - azonban ezt a nemzetközi szabályozás szerint legfelljebb tíz napig lehet megtenni.
Az ilyen landolás tehát megfelelően hosszú kifutópálya esetén nem különösebben veszélyes, ám nehezebb időjárási körülmények, például eső, oldalszél vagy fagy esetén jóval kockázatosabb, mint a hagyományos, a hajtóműveket és a fékeket is használó módszer.
Az Aeroflotnak már tavaly is komoly problémákat okozott a nyugati gyártmányú repülőgépeinek szervizelése, legalább 25 gépet minősítettek át donorrá, hogy alkatrészeiket a többi gép karbantartására használják fel. Idénre azonban részben meg tudta kerülni a korlátozásokat a cég, amely oknyomozó újságírók szerint kínai és emirátusokbéli vállalatokon, illetve orosz fedőcégeken keresztül legalább 170 millió dollár értékben importált nyugati repülőgép-alkatrészeket, például hajtóműveket is.
Úgy tűnik azonban, hogy ez a szürkeimport nem elég minden szükséglet fedezésére, így kerülhetett sor a pilótáknak szóló mostani utasítás kiadására.