4p

De egyre aggasztóbb a forgalom csökkenése és az alkatrészhiány.

Kezd összeállni a kép az orosz légitársaságok tavalyi üzletmenetéről. Elég siralmasnak tűnik, ugyanis 10-20 százalékkal csökkent az utasok száma és egyre több gond van a géppark üzemeltetésével. A vállalatok többségénél Airbus és Boeing gépek repülnek, méghozzá lízingelt formában, s ez anyagilag is megterhelő.

A nyugati repülőtereken nem fogadják az Aeroflot gépeit. Fotó: luchtvaarnieuws.nl
A nyugati repülőtereken nem fogadják az Aeroflot gépeit. Fotó: luchtvaarnieuws.nl

Az orosz kormány már tavaly nyáron érzékelte, hogy az ukrajnai támadás miatt hozott szankciók elkezdtek hatni. Az orosz invázió kezdete után két nappal az EU-ban elrendelték, hogy nem engednek be a nyugati légtérbe orosz légitársaságokat, felszólították a lízingcégeket, hogy vonják ki repülőgépeiket az orosz piacról, továbbá leállították az alkatrész utánpótlást. Májusban az EU kissé enyhített és megengedte a lízingcégeknek, hogy érvényben tartsák a 2022. február 26. előtt kötött szerződéseket. 

Az akadályokat úgy igyekeztek kikerülni az orosz vállalatok, hogy elkezdték növelni a járatok számát a Moszkvával nem ellenkező egykori szovjet tagköztársaságokba, a Közel-Keletre és egyes ázsiai országokba, valamint ázsiai partner légitársaságoknál alkatrészekért kuncsorogtak. Mindegyik próbálkozás halovány lett, a pénzügyi gondok közben csak nőttek.

A lízing-konstrukció pontos adatai nem ismertek, az orosz sajtó is csak becsült számokról írt, azok is csak 2018-ra vonatkozóak. Ezek szerint az Aeroflotnak akkor a 336 gépéből 43 volt lízingben, az S7 cégnek és az Uralszkije Avialinyii-nek egy sem, viszont a UTair 66 darabos gépparkjából csak egy nem volt lízingben. A teljes orosz légiforgalomban 2022-ben összesen 1127 polgári repülőgép vett részt. 

Megoldják hazaiból?

A lízing-ügy leginkább az Aeroflotot érinti, ezért a kormány az állami jóléti alapból orosz gyártmányú járművek beszerzéséhez/lízingjéhez fog hozzájárulni: 2023 és 2025 között közel 175 milliárd rubelt ad 34 darab Szuhoj Superjet 100-as, 18 darab MC21-es és 11 darab Tu-2014-es repülőgép finanszírozásához. Rendkívül kedvező, mindössze 1,5 százalékos kamatot számítanak fel, és itt már nincs elvárt utasszám. 

Az Aeroflot egyébként december legvégén kiköltekezhette magát: megvásárolta az ír lízingcégtől az addig lízingben használt 10 darab Boeing 777-300ER típusú, hosszútávú járatokhoz használt repülőgépet. A vételárról nem közöltek részleteket, de több száz millió dollárról lehet szó, viszont elmondták, hogy idén más légi cégeknél folytatni akarják ezt a gyakorlatot. Szakértők szerint ez tulajdonképpen előremenekülés, egyrészt kicsit enyhíthet az alkatrészhiányon, másrészt jelzi, hogy milyen irányt vehet a külpiacok keresése.

Vlagyimir Putyin nyomására az orosz vezetés elfogadott egy középtávú állami szubvenciós programot. Ennek az első részét, mintegy 25,3 milliárd rubelt már idén megkapnak a cégek, de csak a 2022. november és 2023. március közötti belföldi forgalomban keletkezett működési veszteség ellentételezéshez lehet igénybe venni, fizetésemelésre vagy fejlesztésekre nem. Előírták, hogy el kell érni a megelőző évek azonos hónapjaiban (2021 november-2022 március) mért utasszámnak legalább a 90 százalékát.

A magánkézben lévő légitársaságok tulajdonosai közül a Red Wings-éi léptek legutóbb, még tavaly december végén: összesen 2,7 milliárd rubelnyi tőkét adtak „a pénzügyi-gazdasági állapot javítására”. A tranzakcióról az orosz jegybank számolt be elég szűkszavúan. A tőkejuttatás még 2022 elején felmerült, akkor 4,8 milliárd rubeles tőkeinjekciót terveztek, de 2022 nyarán kiderült, hogy a 2021-es év még jól sikerült, nyereséges lett a légitársaság, így végül most csak a 2022-es évet könnyítették meg. A légi cég főtulajdonosa – több áttételen keresztül - a Rosztyeh nevű vállalkozás. 

A Covid előtti három évben folyamatosan nyereséges volt a légitársaság, tavaly 1,9 milliárd rubeles veszteséget könyvelt el. Idén január közepén több új járatot jelentett be, többek között Mahacskalából Tel Avivba is visz majd utasokat hetente egyszer.

Kínai buszokat lízingel az Aeroexpress

A jobb kiszolgálást megcélozva februártól 10 darab Yutong típusú kínai távolsági buszt lízingel az Aeroxpress nevű orosz busztársaság. A három éves szerződés értelmében Moszkva belvárosa és a három nagy moszkvai repülőtér között fognak közlekedni. Évekkel ezelőtt az orosz cég csak vonatokat használt erre a célra. Később orosz gyártmányú buszokat is bevetett, ezekkel tavaly 9,5 millió utast szállított.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Így zárta a részvényjegyzést az MBH, a következő cél a blue chipek mezőnye – interjú
PR | 2025. december 13. 12:05
December 12-ig tartott az igénylési időszak az MBH Bank részvénytranzakciójában, a program zárása pedig a napokban várható. Az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója és egyben az MBH Bank ügyvezető igazgatója elmondta, hogy teljesült az a várakozása, hogy minél több lakossági befektető jegyezze le a papírjaikat, hiszen a lakossági igénylést napokkal a tervezett határidő előtt, a kiemelkedő érdeklődés miatt leállította a bank. Brezina Szabolcs a lapunknak adott interjúban arról is beszélt, hogy tovább növelnék a közkézhányadot, az első számú cél pedig, hogy a BUX indexbe kerülve betörjenek a hazai blue chipek közé.
Vállalat Trump tombolni fog: hatalmasat késik a repülője
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:55
A Boeingnél készülő két új Air Force One elnöki repülőgép közül az első csak 2028 közepén állhat szolgálatba, ami újabb egyéves késedelmet jelent az eddigi ütemtervhez képest az amerikai légierő (U.S. Air Force) közleménye szerint.
Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
Vállalat A Teslának az „olcsósítás” sem segített
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:20
Amerikai eladásai közel négyéves mélypontra estek novemberben az olcsóbb verziók bevezetése ellenére.
Vállalat NATO-kompatibilis drónfejlesztés indulhat: Magyarország regionális központtá válhat
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 17:03
Stratégiai partnerségre lép a 4iG SDT és az Aeronautics.
Vállalat A 4iG teljesen megszerzi az ACE Network céget
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:41
A 4iG bejelentette, hogy leányvállalata, a 4iG Informatikai Zrt. részvény adásvételi szerződést írt alá az ACE Network további 30 százalékos részvénycsomagjának megszerzésére.
Vállalat A Generali Biztosító a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének stratégiai partnerévé vált
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:14
Stratégiai megállapodást kötött a piac egyik meghatározó szereplője, a Generali Biztosító és a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) a hazai biztosítási szektor jövőjét meghatározó képzési program támogatására.
Vállalat A 4iG újabb nagy bevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 19:12
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) adásvételi megállapodást kötött az EQUILOR Alapkezelő Zrt.-vel az általa kezelt Central European Opportunity Magántőkealap tulajdonában lévő a FaceKom Kft. (FaceKom) 100 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról.
Vállalat A 4iG 90 százalékos üzletrészt vásárol
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 16:01
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) 90 százalékos üzletrészt vásárol az IoT adatkommunikációs technológiákra specializálódott Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.-ben (Mobil Adat).
Vállalat A 4iG eladja földfelszíni műsorszóró és infrastruktúra társaságát
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 09:53
A 4iG Távközlési Holding Zrt. értékesíti az országos lefedettségű országos műsorszóró infrastruktúrát tulajdonló és üzemeltető 4iG Műsorszóró Infrastruktúra Kft. 100 százalékos üzletrészét. A vevő a Pro-M Professzionális Mobil és Hálózati Szolgáltató Zrt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG