5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre súlyosabb a helyzet Srí Lankában, és egyelőre nem igazán látszik a valódi megoldás a problémára. Bár törekvések a jó irányba vannak, mindez azon a tényen nem változtat, hogy az országnak két hetet kell vegetálnia most úgy, hogy gyakorlatilag elfogyott a szigeten a benzin.

Srí Lankán sokkal nagyobb a baj a gáz-, a víz- és az áramellátásban jelentkező nehézségeknél, a gazdaságunk teljesen összeomlott

- ezt Ranil Vikremeszinge miniszterelnök – aki egyébként a pénzügyminiszteri tisztséget is betölti - még június 22-én mondta, ám jól érzékelteti a Srí Lankán kialakult válság súlyosságát, hogy az azóta eltelt hetekben a helyzet nem javult, sőt, csak tovább romlott.

Ahogy az az elmúlt hetekben ismertté vált, a 22 millió lakosú szigetország az Egyesült Királyságtól való 1948-as függetlenné válása óta a legsúlyosabb gazdasági válsággal néz szembe, mivel nincs elegendő devizája az alapvető termékek importjának kifizetéséhez. Az akut élelmiszer- és gyógyszerhiány mellett az elszálló üzemanyagárak is óriási mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a megélhetési költségek rekordmagasságba emelkedtek az országban, ahol a lakosság jelentős részének mindennapi megélhetése a gépjárművektől függ – írja a BBC.

Megkongatták a vészharangot

Mindezek tükrében nem meglepő, hogy múlt héten Srí Lanka felfüggesztette a benzin és a gázolaj értékesítését a nem létfontosságú járművek számára két hétre, jelenleg egyebek mellett csak a tömegközlekedési eszközök és az élelmiszerszállító kamionok tankolhatnak, mivel az ország nem tudja finanszírozni az üzemanyagok importját. A készletek azonban úgy tűnik, hogy így is kifogytak.

Várakozók egy bezárt benzinkútnál Srí Lankán. Fotó: EPA/CHAMILA KARUNARATHNE
Várakozók egy bezárt benzinkútnál Srí Lankán. Fotó: EPA/CHAMILA KARUNARATHNE

Kancsana Wijeszekera energiaügyi miniszter vészjósló figyelmeztetést adott ki az ország üzemanyag-készleteivel kapcsolatban, úgy fogalmazott, hogy

az országnak csak kevesebb mint egy napra elegendő benzinje maradt a jelenlegi fogyasztás mellett.

Wijeszekera újságíróknak elmondta, hogy az országban 12 774 tonna gázolaj és 4 061 tonna benzin maradt a tartalékban. Az enyhülés pedig igen messze van, hiszen a következő benzinszállítmány csak július 22. és 23. közt várható.

A miniszter elmondta azt is, hogy az ország központi bankja csak 125 millió dollárt tud biztosítani az üzemanyag-vásárlásra, ami jóval kevesebb, mint a tervezett szállítmányokért fizetendő 587 millió dollár. Srí Lanka 800 millió dollárral tartozik hét beszállítónak az év eleji vásárlásokért.

Mégis mi történt Srí Lanka gazdaságával?

Azt a tényt nehéz vitatni, hogy az ország devizatartalékai gyakorlatilag kifogytak, így májusban története során először nem tudta teljesíteni külföldi adósságának törlesztését. A BBC cikkében arról ír, hogy ezért a kudarcért a kormány a Covid-járványt okolja, amely Srí Lanka egyik legnagyobb devizabevételét, a turizmust sújtotta, valamint egy 2019-es merényletsorozatot. Szakértők szerint azonban sokkal inkább az elbaltázott gazdaságpolitika lehet a hibás.

A polgárháború végén, 2009-ben Srí Lanka úgy döntött, hogy inkább a hazai piac ellátására összpontosít, ahelyett, hogy megpróbálna betörni a globális piacra, így a szigetország exportból származó bevétele alacsony maradt, miközben az import egyenlege folyamatosan nőtt. Ez ma már olyan mértékű, hogy Srí Lanka évente 3 milliárd dollárral többet importál, mint amennyit exportál, és emiatt egészen egyszerűen kifogyott a devizából. 2019 végén Srí Lanka 7,6 milliárd dollár devizatartalékkal rendelkezett. Ez 2020 márciusára 1,93 milliárd dollárra csökkent, és nemrég a kormány közölte, hogy már csak 50 millió dollár maradt, azaz jól látszik, hogy a szigetország milyen gyorsan élte fel devizatartalékát.

Egymásnak adják a kilincset a küldöttségek

Vikremeszinge némileg elkésettnek tekinthető éleslátással jól összefoglalta a helyzetet, mikor a törvényhozás előtt úgy fogalmazott, hogy „nem egyszerű feladat talpra állítani egy országot, amelynek teljesen összeomlott a gazdasága”. Próbálkozások a helyreállításra azért akadnak, az elmúlt hetekben indiai, amerikai delegáció, valamint a Nemzetközi Valutaalap képviselői is megfordultak Srí Lanka fővárosában, Colombóban. Bár úgy tűnik, hogy időközben elkezdtek befolyni a segélyek egyes országoktól, a bajba kerültek számára talán a legjobb hír az, hogy múlt csütörtökön a Nemzetközi Valutaalap egy újabb tárgyalási fordulót zárt le Srí Lankával egy 3 milliárd dolláros (2,5 milliárd font) mentőcsomagról. Bár megállapodás még nem született, de talán közelebb a megoldás, mint korábban.

Segíthet-e Putyin olaja Srí Lankán?

Azóta, hogy Oroszország az ukrajnai háború miatt bevezetett szankciók miatt nyugaton páriává vált, és más piacokon sokszor olcsóbban kínálgatja olaját, érdekesebb a kérdés, van-e orosz olaj Srí Lankán? A válasz: szinte biztos, hogy igen. Egyrészt egyes értesülések szerint június elején Srí Lanka 90 ezer tonnás orosz nyersolajszállítmányt vásárolt egyetlen finomítójának újraindításához, amelyet az ország vezetése akkor nem kívánt kommentálni. Másrészt Ranil Vikremeszinge miniszterelnök az AP hírügynökségnek adott interjújában még júniusban úgy fogalmazott, Srí Lanka kénytelen lehet még több olajat vásárolni Oroszországtól.

Tegnap Susil Premajayantha oktatási miniszter a Foreign Brief hírei szerint Moszkvába érkezett azért, hogy olajügyekről tárgyaljon. A dátumok egybeesését elnézve pedig akár az sem elképzelhetetlen, hogy a július 22-23-ra tervezett üzemanyagszállítmány orosz felségjellel érkezik majd meg Srí Lankára, hiszen a súlyos fizetési gondokkal küzdő ország aligha engedheti meg magának, hogy túlzottan válogasson az eladó kilétét illetően.

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Véget érni látszik a Dacia szárnyalása?
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 15:22
A romániai autóipar erőteljesen beletaposott a fékbe. Mindkét ottani márka termelése csökkent.
Makro / Külgazdaság A béna kacsa esete a mestertervvel: van visszaút Oroszországba?
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 13:28
Donald Trump amerikai elnök állítólag azt a „rafinált” tervet eszelte ki, hogy „reciprok Nixonként” lehámozza Oroszországot Kínáról. Ennek az lehet az alapja, hogy fogalma sincs a lehetőségekről.
Makro / Külgazdaság Megjött a reakció Donald Trump újabb Európa-ellenes dührohamára
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 12:39
Az EU nem megy bele a sárdobálásba. 
Makro / Külgazdaság Örülhetnek a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 10:55
Mit érdemes tudni az üzemanyagárakról? 
Makro / Külgazdaság Hamarosan karnyújtásnyira kerülhetünk Belgrádtól
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 16:16
Az idei év végére elkészül a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal modernizálása, a két ország fővárosa így gyakorlatilag karnyújtásra kerül egymástól – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Belgrádban.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mi a legnagyobb természeti veszély az európai gazdaság számára
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 15:46
A felszíni vízhiány jelenti a legjelentősebb természeti kockázatot az európai gazdaság számára – közölte az Európai Központi Bank (EKB) és az Oxfordi Egyetem kutatását ismertetve a Luxembourg Times című, angol nyelvű luxemburgi hírportál pénteken.
Makro / Külgazdaság 2027-re ígéri az új kőolajvezetéket Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 15:31
A tárcavezető arról számolt be, hogy Európa rendkívül összetett kihívásokkal néz szembe, és ezek közül az egyik az energiaválság, amely az Oroszországgal szembeni szankciók és Ukrajna számlájára írható.
Makro / Külgazdaság 4iG: Technológiai együttműködés Kazahsztánnal
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 11:24
A kazah fél megerősítette elkötelezettségét.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy mennyibe fog kerülni egy liter dízel
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 10:42
Szombaton a benzin nagykereskedelmi ára ezúttal sem változik.
Makro / Külgazdaság „Hihetőbb a 382 ezer” – Bod Péter Ákos szerint félrevezető a béradat
Privátbankár.hu | 2025. május 23. 09:10
A minimálbér-emelés belengetése szembemegy a gazdasági realitásokkal.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG