5p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarország az előkelő 10. helyen végzett.

A környezetvédők már jó pár éve a vonat mellett tették le a voksukat. De ahhoz, hogy ne repülőre szálljunk, és felejtsük otthon az autót, az is kell, hogy pontos és komfortos legyen az effajta utazás. Egy svéd turisztikai online lap a minap tette közzé a The Telegraph című brit lap európai vasúti hálózat tesztelésének eredményét. Az Európa 15 legnagyobb országának vasúti közlekedését vizsgáló listán Magyarország az előkelő 10. helyen szerepel.

Taroltak a németek
Taroltak a németek
Fotó: Depositphotos

Érdekes módon, a legtisztább, legpontosabb és csodás panorámaablakokkal bíró svájci vonatok nem szerepelnek a listán, talán mert tudták, hogy úgyis ők lennének az elsők, vagy, mert túl drágának ítélték a jegyeket. A tesztelésnél mindenütt figyelembe vették a festői kilátást, az állomások állapotát, a pontosságot, a jegyárakat, a foglalási oldalak színvonalát és az éjszakai járatok sűrűségét.

A tengerparti nyaralásra induló svédek nagy kedvence Görögország, de a The Telegraph szerint rémálom itt vonatra szállni, ezért utolsók a listán. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy rosszul karbantartottak a vonalak, ráadásul az elmúlt évek természeti katasztrófái a vasúthálózat jelentős részét tönkretették, így sok helyen pótlóbuszra kell átszállni. Ez kényelmetlen a turistáknak, akik egyébként sem igazodnak el a hektikus görögországi buszállapotokban. 

Van, ahol a retro szovjet mozdonyok vonzók

A 14. helyen Bulgária végzett. Az angol lap szerint Szófia komoly nemzetközi csomópont, és a korábbihoz képest sokat fejlődött. Azoknak ajánlják elsősorban az itteni vonatozást, akik retro élményre vágynak, és szeretnék látni a régi szovjet mozdonyokat. A kilátás persze ettől függetlenül szép. A 13. helyezett Norvégia – ez igen meglepő, hiszen gyönyörű a táj, magas a technikai színvonal, de a tesztelők szerint egy ekkora területű országhoz képest a vasúthálózat nem különösebben fejlett, a kapacitás kicsi, a jegyek drágák, és kevésnek ítélték a főváros és a repülőtér közötti járatok számát is.

A spanyol AVE (Alta Velocidad Española) és a Renfe által üzemeltetett nagysebességű vonatok komfortosan kötik össze Madridot Barcelonával, Malagával, Granadával, Sevillával, Alicantével, Murciával, Valenciával és más városokkal. Ha több luxusra vágyik valaki, utazhat a Transcantábrico szuperexpresszel is. Ugyanakkor egyes, utolsó percben megvett jegyek drágák lehetnek, az ország egyes része nincs lefedve vonathálózattal, valamint hibának tüntetik fel, hogy Európa más országaiba elég hiányos az összeköttetés.

Svédországgal igen kritikusok voltak a szakemberek, nem fértek be az első tízbe. A The Telegraph szerint igen drágák itt a jegyek. Kifogást emeltek a pontosság miatt is, és "az állami SJ vonalakon koszosnak és rozogának ítélték a vagonokat". (Nekünk legyen mondva.) De a vasúthálózat fejlett, kivételes a panoráma és nincsenek híján éjszakai, nemzetközi vonalaknak sem.

Hazánk 10. helye büszkeséggel tölthet el mindenkit, bár nem biztos, hogy a brit tesztelők minden budapesti és vidéki pályaudvart végigjártak, rápillantottak például a Kelenföldi pályaudvar régi főépületére, letekintettek az egyébként gyönyörű Nyugati pályaudvar főbejáratának lépcsőire és hátsó fertályára, és bementek a vidéki állomások mosdóiba. Ettől függetlenül, kiemelik, hogy milyen kiterjedt az országon belüli vonatozás hálózata, mennyire kiválóan lehet Budapestről utazni például Bécsbe és Münchenbe. Az is fontos, hogy kiváló az éjszakai járathálózat Berlinbe, Salzburgba, Zürichbe, Stuttgartba, Szlovákiába és Romániába. Ami a kilátást illeti, a lap úgy fogalmaz, hogy „a vonat ablakán való kitekintés helyenként örömteli lehet – például a balatoni szakaszon is”. A lap a Keleti pályaudvar fő csarnokának fotójával illusztrálta a cikket.

Bejött nekik a Keleti
Bejött nekik a Keleti
Fotó: Depositphotos

Lengyelország megelőzött bennünket - bár Litvánia után a legdrágább vonatjegyekkel rendelkezik, ugyanakkor „a vonat itt az ország dobogó szíve, és nagyszerűek a belföldi és külföldi járatok.”

Nagy-Britannia a 8. helyet érte el. Az Egyesült Királyságban drága a vonatközlekedés, ugyanakkor gyönyörű a kilátás, és nagyszerű a brit szigeteken belüli és kívüli összeköttetés.

A 7. helyen Románia végzett. Ahogy a lap kiemeli, az ország akkora, mint Nagy-Britannia, de mintegy 4800 kilométerrel több vasúti pálya van. Gyakorlatilag mindenhová el lehet jutni az országban, annak ellenére, hogy a vonatok lassúak. Budapestre és Bécsbe éjszakai vonat is jár. Az ország foglalási oldala példa lehet mindenki számára: könnyen használható, releváns információkkal és nagyon jó térképpel rendelkezik.

Ahol játszószobákat működtetnek a gyerekeknek

Az olaszokat megelőzték a finnek, bár csak 5,5 millió a lélekszámuk, és az emberek ötöde Helsinki környékén lakik, törekednek a vonatforgalom és az országon belüli kapcsolatok magas színvonalának fenntartására. A finn vonatok tiszták, tágasak, és szórakoztató játszószobákkal rendelkeznek a gyerekek számára. A foglalási oldal ultramodern, hatékony és áttekinthető. Néhány vonatra nemcsak biciklit lehet felvinni, de autót is.

Az első négy helyen Németország, Csehország, Franciaország és Ausztria végzett – mindenütt más pozitívumokat említve. Például a cseheknél a nagyszerű étkezőkocsikat, a franciáknál az immár több mint negyven éve elindult TGV hálózatot, míg Ausztriáról elsőként azt állapították meg, hogy pontos, szép, gyors és praktikus. A nemzetközi hálózat nagyon fejlett – az Eurocity vonatok Budapestre és Varsóba is gyakran közlekednek, emelte ki a szerző.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Lantos Csaba szerint nagyon megéri Putyinnal üzletelni
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 07:46
Az energiaügyi miniszter az orosz gáz áráról is beszélt.
Makro / Külgazdaság NATO 5 százalék: óriási blöff vagy sorsfordító elhatározás?
Litván Dániel | 2025. július 9. 05:41
Mindenki reszkethet majd Európától, ha a NATO-tagállamok elkezdik önteni a pénzt a védelmi képességeikre? Vagy megint csak szép szavakat hallhattunk, a valóság pedig más lesz?
Makro / Külgazdaság Ez feszes munkaerőpiac? Több mint egy évig is tarthat az álláskeresés
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 16:21
A GKI havi rendszerességű felmérései szerint a cégek foglalkoztatási hajlandósága 2025 első hónapjaiban elbizonytalanodást mutat.
Makro / Külgazdaság Összekaparta a pénzt a kormány: többlettel zárt a költségvetés
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 12:09
Számottevő többlettel zárt júniusban a központi költségvetés: ebben a hónapban 200 milliárd forint összegű osztalékbevétel érkezett a költségvetésbe, részben a Szerencsejáték Zrt-től, részben pedig a Corvinus Zrt-től. Ezen túlmenően jelentős, 100,6 milliárd forint társasági adó befizetés érkezett be a hónap végéig.
Makro / Külgazdaság Rossz hírek érkeztek az orosz gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 12:03
Az orosz költségvetés hathavi hiány a GDP 1,7 százaléka volt, elérte az éves tervezettet – áll a pénzügyminisztérium keddi jelentésében.  
Makro / Külgazdaság Bejött Trump számítása a németeknél: visszaesett az export
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 11:10
Az export és az import vártnál nagyobb csökkenése mellett májusban növekedett Németország külkereskedelmi többlete a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis kedden publikált előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Nagy Mártonék megmagyarázzák: emiatt nő megint az infláció
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 09:07
A Nemzetgazdasági Minisztérium a második hónapja ismét emelkedő éves infláció láttán azt írta: folytatódik a harc az indokolatlan áremelésekkel szemben.
Makro / Külgazdaság Bumerángot dobott el az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:30
Az adatok szerint nem hatott, hogy a március közepétől még csak az élelmiszerekre érvényes árrésstopot május végétől kiterjesztették a háztartási cikkekre is.
Makro / Külgazdaság Halmozza a devizát a kínai jegybank
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:18
Kína devizatartaléka, amely a világon a legnagyobb, júniusban további 32 milliárd dollárral, 3317 milliárd dollárra, 2015 decembere óta legmagasabb szintre emelkedett – áll a kínai központi bank jelentésében – írja az MTI.
Makro / Külgazdaság Izrael: maradt a negatív kilátás
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 06:45
Megerősítette változatlan negatív kilátással Izrael hosszú és rövid futamidejű, devizában és helyi valutában denominált szuverén kötelezettségeinek „Baa1” besorolását a Moody's Ratings – írja az MTI.  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG