Az olcsóbb üzemanyag miatt Szlovákiából egyre többen járnak át tankolni a szomszédos országokba, elsősorban Magyarországra és Lengyelországba – írja a hvg.hu az Új Szóra hivatkozva.
Szlovákiában ugyanis az elmúlt időszakban látványosan megugrottak az üzemanyagárak. A gázolaj literjének az átlagára az elmúlt napokban 1,43, a 95-ös benziné 1,53 euró körül mozgott. A határ menti régiókban élők egyre sűrűbben járnak át tankolni a szomszédos országokba.
Lengyelországban például a benzin literjéért átlagosan 1,15, a gázolajért 1,16 eurót kérnek, így már egy 45 literes üzemanyagtartály feltöltésével is 18 eurót nyerhetünk egy tankoláson, ha ezt egy lengyel töltőállomáson ejtjük meg. Hasonló a helyzet Magyarországgal kapcsolatban is. Ott a 95-ös benzin literenkénti árplafonját 480 forintnál húzták meg, ami nagyjából 1,36 eurónak felel meg.
Sokan azonban nem érik be azzal, hogy teletankolják az autójuk üzemanyagtartályát – írja a lap – hanem utánfutóval, több hordó üzemanyagot visznek el egyszerre. Ennek kapcsán megszólalt a helyi adóhivatal is, mondván üzemanyagkannában legfeljebb 10 liternyi üzemanyagot lehet behozni az országba adómentesen egy másik uniós tagországból, különben tetemes bírságot kaphatnak.
A benzinturizmus hatásairól laptársunk, az Mfor.hu itt írt.
Mindeközben a Pulzus Kutató Kft. felméréséből pedig az derül ki, hogy a magyarok többsége egyetért azzal, hogy a kormánynak tennie kell a magas üzemanyagárak ellen, de túlnyomó részük nem az árak maximalizálásával érné el ezt - számol be a Napi.hu a reprezentatív vizsgálat eredményeiről annak kapcsán, hogy február 15-én, vagyis jövő kedden a 95-ös benzin és a nem prémium gázolaj árát 480 forintban maximáló rendelet hatályát veszti és a kormánynak döntenie kell, hogy hosszabbít vagy hagyja, hogy az árakat ismét a Brent és a forint árfolyama, illetve a piac határozza meg.
- a válaszadók 63 százaléka is úgy véli, hogy adócsökkentéssel kellene enyhíteni az autósok terheit, nem pedig a vállalkozásokra terhelni azt
- 26 százalék hosszabbítana további 3 hónapra, 14 százalék pedig egy eddig nem tárgyalt megoldást preferálna: azt, hogy a rászorulók kapjanak valamilyen kedvezményes üzemanyag-kupont. Ez érintheti például azokat az embereket, ahol nem jó a tömegközlekedés és autó nélkül nehezen jutnának el munkába.
- mindössze 8 százalék nem hosszabbítana, 11 százalék pedig nem tudja a megoldást.
- az érettségivel rendelkezők körében kedveltebb az adócsökkentés
- a 18-39 évesek érezhetően nagyobb arányban szeretnének hosszabbítást és kevesebben adócsökkentést.