Messze még Amerika
A Bloomberg megállapítása szerint a kínaiak sokkal kevesebbet keresnek és költenek, mint az amerikaiak. Ez teljesen logikus is, hisz vásárlóerő-paritáson is épp csak közelíti a kínai gazdaság az amerikait, és miután a kínaiak négyszer annyian vannak, a számok szerint nagyjából negyedannyi jövedelmük lehet.
A helyzet azért ennél összetettebb, de a nagyságrendet mégiscsak mutatja. Nézzük, mit jelent ez a számok szintjén. 2014-ben az átlagos kínai jövedelem éves szinten 56 ezer jüan volt, ami nagyjából 8650 dollárnak felelt meg. Ez nagyjából 2,5 millió forint, havi szinten 200 ezer, ami nagyon közel áll a hazai jövedelmekhez (240 ezer forint). Minket tehát már lényegében utolértek a kínaiak, ami azért önmagában igen szép eredmény, hisz a teljes szegénységből indultak.
Nagy különbségek
A jövedelem eloszlása nem mutat túl jól: a dolgozók vidéki fele, 387 millió ember ennek csak negyedét, 2 ezer dollárt keres évente. A Goldman Sachs szerint az átlagos kínai fogyasztó 7 dollárt költ egy nap. Ennek fele élelemre és ruházkodásra megy, 10 százaléka szabadidős tevékenységekre. Egy amerikai napi 97 dollárt költ (elsőre hihetetlennek tűnő adat), ennek 17 százaléka jut szabadidős tevékenységre.
A középosztálynak tekinthető réteg 20 százalékot tesz ki Kínában, éves jövedelmük kb. 12 ezer dollárnak megfelelő jüan. A gazdagnak tekinthetők egy elenyésző hányad, viszont a népesség nagy száma miatt ez világviszonylatban sok embert jelent, immár Peking a legtöbb milliárdos városa.
A kínai családok kicsik: átlagosan 3 emberből állnak, míg 1950-ben ez a szám még 5 volt. 1979-től az állami családtervezési program családonként 1-re korlátozta a gyerekszámot, ezt a közelmúltban oldották fel, miután a népességnövekedés üteme lelassult, sőt a népesség lassan tetőzni fog.
Az interneten tarolnak
A kínaiak 4 százalékának van útlevele, ugyanez a szám Amerikában 35 százalék, viszont ez a 4 százalék 200 milliárd dollárt költ külföldön. A Goldman Sachs várakozása szerint 10 év múlva már 12 százaléknak lesz útlevele, így a kiutazó turizmus heves növekedése várható. Tegyük hozzá, hatalmas országról van szó, így ott a bel-, és külföldi turizmus fogalma kicsit más, mint nálunk.
Az internetezésben és az internetes vásárlásban meglehetősen aktívak a kínaiak. Az online költekezés 672 milliárd dollár értékben a teljes költés 16 százalékát adja, ennek fele ráadásul mobilon zajlik. 2013-ban Kína adta a világ teljes online költekezésének 35 százalékát, a becslések szerint pár éven belül többet fognak vásárolni a neten, mint a világ többi része együttvéve.