3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A home office lehetőségének egyik sajátos mellékhatását tapasztalják a New York-i metró üzemeltetői. A jegyárbevétel csökkenése már a működést veszélyeztetheti. 

New York megszámlálhatatlanul sok irodájának dolgozói nem tértek vissza teljesen a koronavírus-járvány lecsengése után a home office-ból. Ennek eredményeként a város közlekedési hatósága (Metropolitan Transportation Authority, MTA) súlyos jegyárbevételt-kiesést szenved el – derül ki a CNBC riportjából.

Kiürültek a New York-i irodák, így sokkal kevesebben metróznak. Fotó: Pixabay
Kiürültek a New York-i irodák, így sokkal kevesebben metróznak. Fotó: Pixabay

Az MTA adatai szerint a metróhálózaton 2023 júniusában hétköznaponként átlagosan 3,6 millióan fizettek az utazásukért, ami több mint harmadával marad el a 2019-es napi átlag 5,5 millió utastól. Ez nem az utazók teljes száma, ugyanis az amerikai nagyvárosban is elterjedt a bliccelés.

Bár logikus arra gondolni, hogy ahol beléptetőkapuk vannak, ott nem lehet trükközni, ám ez nem így van. TikTok-videókon okítják egyes influencerek, hogyan lehet a kapuk két oldalán megtámaszkodva átugrani a forgóajtót. Ez a fiatalok szokása, az idősebbek átpasszírozzák magukat a kapukon. Tervek szerint megfigyelőrendszerrel összekötött ajtós beléptetőkapukra cserélik a régieket, de ez drága mulatság, nehezen megtérülő beruházás lesz.

Az infláció ráadásul ösztönzi a bliccelést, mert sokan úgy érzik, ha a rezsin és az élelmiszeren nem tudnak spórolni, akkor nem marad más, mint hogy kevesebbet fizessenek az utazásért. Végül nem tett jót a metró imázsának, hogy a 2019 előtti viszonylag kedvező bűnügyi statisztika romlani kezdett. Akkor évente egy-két embert öltek meg a metróban, míg 2022-ben több mint fél tucat esetet jelentettek a rendőrségnek.

Problémás a matek

Összességében hétköznapokon a korábbi utaslétszámnak csak 68 százalékát, péntekenként 37 százalékát mérik az MTA szakemberei. A képlet úgy néz ki, hogy a kevesebb jegyárbevétellel szemben ugyanazt a szolgáltatást kell nyújtani, ami rövid úton kilyukasztaná bármely cég költségvetését.

A metró két legnagyobb bevételi forrása közül az egyik az állami támogatás, amely a költségek 36 százalékát fedezi, a másik jegybevétel, amiből a kiadások 38 százalékát kellene kifizetni. Az összes kiesett bevétel 2022-ben 690 millió dollár volt, ami 37 százalékkal több a 2021-es 500 milliós hiánynál. Miután közel háromdolláros jegyárat nem lehet emelni, a szakértők a finanszírozás gyökeres átalakítása nélkül nem látnak kiutat a jelenlegi helyzetből.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság NATO-csapatokat von ki Romániából Trump
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 19:55
A román védelmi minisztérium bejelentette, hogy az Egyesült Államok csökkenteni kívánja a NATO keleti szárnyán állomásozó csapatainak egy részét.
Makro / Külgazdaság Oszkó Péter tisztázta, vállalna-e szerepet egy Tisza-kormányban
Csabai Károly | 2025. október 29. 14:16
Lapcsoportunk élő adásában, a Klasszis Klub Live-ban egy nézőnk kérdezett rá a 2009-2010 közötti Bajnai-kormány pénzügyminiszterénél, mit tenne, ha a 2026-os választásokat megnyerné a Magyar Péter vezette fő ellenzéki erő és felkérnék, legyen tagja az új kabinetnek.
Makro / Külgazdaság Keményen nekiment a Molnak a Janaf
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 13:49
A horvátországi Janaf kőolajvezeték-üzemeltető vállalat cáfolta a pozsonyi Slovnaft vádjait, miszerint megszegte volna a szállítási szerződés feltételeit. A Janaf egyben felszólította a Mol-csoportot, hogy „a jóhiszeműség és tisztesség elvének megfelelően” növelje az olajvezeték operatív kapacitáskihasználását.
Makro / Külgazdaság Szokatlan időpontban dönthetnek az amerikai kamatról
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 09:26
Az óraátállítás bekavar itt is.
Makro / Külgazdaság Erre vajon mit mond Szijjártó Péter?
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 08:30
Kijöttek a friss külkereskedelmi adatok.
Makro / Külgazdaság Milliókat fizetnek az albérletekért Hollandiában, de a választási kampány a bevándorlásról szólt
Vámosi Ágoston | 2025. október 29. 05:42
Bárhogyan alakul a hollandiai parlamenti választás eredménye, nehéz lesz koalíciós kormányt alakítani. A választókat a megélhetési válság és a csillagászati albérletárak sújtják, a politikusok mégis a bevándorlást helyezték a kampány középpontjába. A szélsőjobboldali Szabadságpárt a legnépszerűbb, de más, széles választói bázissal rendelkező pártok nem akarnak velük kormányozni.
Makro / Külgazdaság Ebből mi lesz? Olajszállítmányt tartottak vissza a horvátok
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:41
90 ezer tonna kőolajat a pozsonyi Slovnaft olajfinomítótól.
Makro / Külgazdaság Rossz hír jött a tengerentúlról – még az elemzők is csodálkoznak
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:36
Októberben az elemzők által vártnál jelentősebben romlott a Conference Board gazdaságkutató intézetnek az Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Az utolsó helyen végzett Magyarország egy nagyon fontos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:14
Ráadásul a mostani eredmény rosszabb lett a tavalyinál. 
Makro / Külgazdaság Trump hátországa a szakadék szélén – egyre nagyobb a baj, és csak rosszabb lesz
Kollár Dóra | 2025. október 28. 15:17
Az amerikai kormányzati leállás elhúzódása egyre súlyosabb következményekkel jár.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG