3p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A home office lehetőségének egyik sajátos mellékhatását tapasztalják a New York-i metró üzemeltetői. A jegyárbevétel csökkenése már a működést veszélyeztetheti. 

New York megszámlálhatatlanul sok irodájának dolgozói nem tértek vissza teljesen a koronavírus-járvány lecsengése után a home office-ból. Ennek eredményeként a város közlekedési hatósága (Metropolitan Transportation Authority, MTA) súlyos jegyárbevételt-kiesést szenved el – derül ki a CNBC riportjából.

Kiürültek a New York-i irodák, így sokkal kevesebben metróznak. Fotó: Pixabay
Kiürültek a New York-i irodák, így sokkal kevesebben metróznak. Fotó: Pixabay

Az MTA adatai szerint a metróhálózaton 2023 júniusában hétköznaponként átlagosan 3,6 millióan fizettek az utazásukért, ami több mint harmadával marad el a 2019-es napi átlag 5,5 millió utastól. Ez nem az utazók teljes száma, ugyanis az amerikai nagyvárosban is elterjedt a bliccelés.

Bár logikus arra gondolni, hogy ahol beléptetőkapuk vannak, ott nem lehet trükközni, ám ez nem így van. TikTok-videókon okítják egyes influencerek, hogyan lehet a kapuk két oldalán megtámaszkodva átugrani a forgóajtót. Ez a fiatalok szokása, az idősebbek átpasszírozzák magukat a kapukon. Tervek szerint megfigyelőrendszerrel összekötött ajtós beléptetőkapukra cserélik a régieket, de ez drága mulatság, nehezen megtérülő beruházás lesz.

Az infláció ráadásul ösztönzi a bliccelést, mert sokan úgy érzik, ha a rezsin és az élelmiszeren nem tudnak spórolni, akkor nem marad más, mint hogy kevesebbet fizessenek az utazásért. Végül nem tett jót a metró imázsának, hogy a 2019 előtti viszonylag kedvező bűnügyi statisztika romlani kezdett. Akkor évente egy-két embert öltek meg a metróban, míg 2022-ben több mint fél tucat esetet jelentettek a rendőrségnek.

Problémás a matek

Összességében hétköznapokon a korábbi utaslétszámnak csak 68 százalékát, péntekenként 37 százalékát mérik az MTA szakemberei. A képlet úgy néz ki, hogy a kevesebb jegyárbevétellel szemben ugyanazt a szolgáltatást kell nyújtani, ami rövid úton kilyukasztaná bármely cég költségvetését.

A metró két legnagyobb bevételi forrása közül az egyik az állami támogatás, amely a költségek 36 százalékát fedezi, a másik jegybevétel, amiből a kiadások 38 százalékát kellene kifizetni. Az összes kiesett bevétel 2022-ben 690 millió dollár volt, ami 37 százalékkal több a 2021-es 500 milliós hiánynál. Miután közel háromdolláros jegyárat nem lehet emelni, a szakértők a finanszírozás gyökeres átalakítása nélkül nem látnak kiutat a jelenlegi helyzetből.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Beütött a krach a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 09:59
Nem elég a szombati közel 10 forintos áremelkedés, a jövő héten további drágulásra számíthatunk.
Makro / Külgazdaság Ez a magyar kománynak is rossz hír – meggyötrik az amerikai vámok a német autógyártókat
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 17:31
Az amerikai vámok csak áprilisban mintegy 500 millió euró többletköltséget okozhattak a német autóiparnak – közölte Hildegard Müller, a német autóipari szövetség (VDA) vezetője a Funke médiacsoportnak adott interjúban.
Makro / Külgazdaság Sokakat meghökkentésre késztető üzenetet küldött Luxemburgból Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 12:54
A nemzetgazdasági miniszter szerint a pénzügyek stabil lábakon állnak, a nemzetközi bizalom töretlen, a 2026-os költségvetési hiányt 3,7 százalékon tartják.
Makro / Külgazdaság GKI: Az idei kormányzati várakozások nem állnak a realitás talaján
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 12:33
A gazdaságkutató részletes elemzést tett közzé arról, miért nem fenntartható a 2026-os költségvetés.
Makro / Külgazdaság Nem kell harakirit elkövetniük a japánoknak, de azért még nem múlt el a veszély
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 10:06
Féléves mélypontra esett a távol-keleti szigetország fogyasztóiár-indexe, de az élelmiszerek nélküli áremelkedés gyorsult.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás köszönt be a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:48
A benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal, a gázolaj ára bruttó 9 forinttal nő szombaton.
Makro / Külgazdaság Fellélegezhetnek a németek?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:18
Csökkentek az ipari termelői árak májusban.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: A gazdaság nem bírja sokáig a nyomást
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:05
A Magyar Nemzeti Bank elnöke elmondta, hogy mit gondol a friss bérstatisztikáról.
Makro / Külgazdaság „Ezeket kilakoltatnák” – Orbán Viktor az adósokról beszélt
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:37
A miniszterelnök az állami médiában fejtette ki véleményét.
Makro / Külgazdaság Levágják a svájciak aranytojást tojó tyúkját?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:22
Nagyot esett a független európai állam óraexportja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG