New York megszámlálhatatlanul sok irodájának dolgozói nem tértek vissza teljesen a koronavírus-járvány lecsengése után a home office-ból. Ennek eredményeként a város közlekedési hatósága (Metropolitan Transportation Authority, MTA) súlyos jegyárbevételt-kiesést szenved el – derül ki a CNBC riportjából.
Az MTA adatai szerint a metróhálózaton 2023 júniusában hétköznaponként átlagosan 3,6 millióan fizettek az utazásukért, ami több mint harmadával marad el a 2019-es napi átlag 5,5 millió utastól. Ez nem az utazók teljes száma, ugyanis az amerikai nagyvárosban is elterjedt a bliccelés.
Bár logikus arra gondolni, hogy ahol beléptetőkapuk vannak, ott nem lehet trükközni, ám ez nem így van. TikTok-videókon okítják egyes influencerek, hogyan lehet a kapuk két oldalán megtámaszkodva átugrani a forgóajtót. Ez a fiatalok szokása, az idősebbek átpasszírozzák magukat a kapukon. Tervek szerint megfigyelőrendszerrel összekötött ajtós beléptetőkapukra cserélik a régieket, de ez drága mulatság, nehezen megtérülő beruházás lesz.
Az infláció ráadásul ösztönzi a bliccelést, mert sokan úgy érzik, ha a rezsin és az élelmiszeren nem tudnak spórolni, akkor nem marad más, mint hogy kevesebbet fizessenek az utazásért. Végül nem tett jót a metró imázsának, hogy a 2019 előtti viszonylag kedvező bűnügyi statisztika romlani kezdett. Akkor évente egy-két embert öltek meg a metróban, míg 2022-ben több mint fél tucat esetet jelentettek a rendőrségnek.
Problémás a matek
Összességében hétköznapokon a korábbi utaslétszámnak csak 68 százalékát, péntekenként 37 százalékát mérik az MTA szakemberei. A képlet úgy néz ki, hogy a kevesebb jegyárbevétellel szemben ugyanazt a szolgáltatást kell nyújtani, ami rövid úton kilyukasztaná bármely cég költségvetését.
A metró két legnagyobb bevételi forrása közül az egyik az állami támogatás, amely a költségek 36 százalékát fedezi, a másik jegybevétel, amiből a kiadások 38 százalékát kellene kifizetni. Az összes kiesett bevétel 2022-ben 690 millió dollár volt, ami 37 százalékkal több a 2021-es 500 milliós hiánynál. Miután közel háromdolláros jegyárat nem lehet emelni, a szakértők a finanszírozás gyökeres átalakítása nélkül nem látnak kiutat a jelenlegi helyzetből.