3p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A home office lehetőségének egyik sajátos mellékhatását tapasztalják a New York-i metró üzemeltetői. A jegyárbevétel csökkenése már a működést veszélyeztetheti. 

New York megszámlálhatatlanul sok irodájának dolgozói nem tértek vissza teljesen a koronavírus-járvány lecsengése után a home office-ból. Ennek eredményeként a város közlekedési hatósága (Metropolitan Transportation Authority, MTA) súlyos jegyárbevételt-kiesést szenved el – derül ki a CNBC riportjából.

Kiürültek a New York-i irodák, így sokkal kevesebben metróznak. Fotó: Pixabay
Kiürültek a New York-i irodák, így sokkal kevesebben metróznak. Fotó: Pixabay

Az MTA adatai szerint a metróhálózaton 2023 júniusában hétköznaponként átlagosan 3,6 millióan fizettek az utazásukért, ami több mint harmadával marad el a 2019-es napi átlag 5,5 millió utastól. Ez nem az utazók teljes száma, ugyanis az amerikai nagyvárosban is elterjedt a bliccelés.

Bár logikus arra gondolni, hogy ahol beléptetőkapuk vannak, ott nem lehet trükközni, ám ez nem így van. TikTok-videókon okítják egyes influencerek, hogyan lehet a kapuk két oldalán megtámaszkodva átugrani a forgóajtót. Ez a fiatalok szokása, az idősebbek átpasszírozzák magukat a kapukon. Tervek szerint megfigyelőrendszerrel összekötött ajtós beléptetőkapukra cserélik a régieket, de ez drága mulatság, nehezen megtérülő beruházás lesz.

Az infláció ráadásul ösztönzi a bliccelést, mert sokan úgy érzik, ha a rezsin és az élelmiszeren nem tudnak spórolni, akkor nem marad más, mint hogy kevesebbet fizessenek az utazásért. Végül nem tett jót a metró imázsának, hogy a 2019 előtti viszonylag kedvező bűnügyi statisztika romlani kezdett. Akkor évente egy-két embert öltek meg a metróban, míg 2022-ben több mint fél tucat esetet jelentettek a rendőrségnek.

Problémás a matek

Összességében hétköznapokon a korábbi utaslétszámnak csak 68 százalékát, péntekenként 37 százalékát mérik az MTA szakemberei. A képlet úgy néz ki, hogy a kevesebb jegyárbevétellel szemben ugyanazt a szolgáltatást kell nyújtani, ami rövid úton kilyukasztaná bármely cég költségvetését.

A metró két legnagyobb bevételi forrása közül az egyik az állami támogatás, amely a költségek 36 százalékát fedezi, a másik jegybevétel, amiből a kiadások 38 százalékát kellene kifizetni. Az összes kiesett bevétel 2022-ben 690 millió dollár volt, ami 37 százalékkal több a 2021-es 500 milliós hiánynál. Miután közel háromdolláros jegyárat nem lehet emelni, a szakértők a finanszírozás gyökeres átalakítása nélkül nem látnak kiutat a jelenlegi helyzetből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Matolcsy György alelnöke is távozik, de már meg is van az utódja
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 15:23
A hatéves mandátuma végével búcsúzó Patai Mihály megüresedett helyére Kurali Zoltán került.
Makro / Külgazdaság Kormányinfó: Nagy Márton fontos bejelentést tett – jó hír jöhet május végén?
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 17:51
Lezajlott a húsvét előtti Kormányinfó, jöhet újabb árrésstop is. 
Makro / Külgazdaság Megint vágott a kamatokon az EKB
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:46
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
Makro / Külgazdaság Horváth Gábor: Szűk a mozgástér, de a magyar költségvetési politika jó irányba tart
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 08:03
A Költségvetési Tanács elnöke szerint a magyar gazdaságpolitika továbbra is stabil.
Makro / Külgazdaság Megörült az árrésstopnak? Ezt tudnia kell!
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 07:41
Bejött, de hamarosan kilőhetnek az árak.
Makro / Külgazdaság Már nem vagyunk rekorderek – de ennek most örülni kell
Csabai Károly | 2025. április 17. 06:03
A márciusi jelentős hazai inflációlassulás megtette a hatását. Szemben februárral, a múlt hónapban már nem Magyarországon volt az Európai Unió 27 tagállama közül a legmagasabb az éves fogyasztói árindex, Lengyelországban és Romániában is nagyobb volt a pénzromlás, mint nálunk – derül ki a Privátbankár Európai Inflációs Körképből. Mivel pedig a Magyar Nemzeti Bank nem változtatott az alapkamatán, a visszatekintő reálkamatok rangsorában is sikerült előrébb lépnünk.
Makro / Külgazdaság Vége az áresésnek, nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 10:20
Csütörtökön ezúttal nem változnak a hazai üzemanyagárak sem a benzin, sem pedig a gázolaj tekintetében.
Makro / Külgazdaság Nőni kezdett a bankok feketelistája
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 07:23
Hosszú évek óta tartó rövidülés után márciusban nőni kezdett a KHR-ben nyilvántartott lakossági mulasztások száma.
Makro / Külgazdaság Köszönjük, Trump: Magyarország lehet a vámháború egyik legnagyobb vesztese
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 16:59
Ha az autóipart nézzük. Svédország és Szlovákia mellett. 
Makro / Külgazdaság Varga Mihály kezdeményezi az MNB alapítványainak megszüntetését
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 13:37
Törvényi szinten is módosítanák a jegybank hatáskörét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG