1p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az alacsony energiafelhasználású aszfalt 2005 óta létezik. Lényege, hogy a hőmérséklete jóval alacsonyabb, mint a hagyományos aszfalté, ez pedig 50 százalékos energiafelhasználást és akár 60 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent a gyártásnál és a bedolgozásnál. A LEA, vagyis a Low Energy Asphalt már itthon is gyártható, de a hazai közbeszerzések egyelőre nem engedik, hogy a környezetkímélő technológiát alkalmazzák.

Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfalt előállításához 180-200 °C szükséges, amely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messzire szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad.

De már régen feltalálták a zöld aszfaltot

A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredmény: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA, vagyis a Low Energy Asphalt. Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA-t alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között gyártják. Ez 50 százalékkal kevesebb energiafelhasználással és 50-60 százalékkal kevesebb széndioxid és bitumen gőz kibocsátásával jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható.

Itt gyártják a zöld aszfaltot Magyarországon

Mi is tudnánk, de a közbeszerzés nem engedi

Itthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA-t előállítani,  azonban az átütő siker még várat magára. „Bár a LEA minden paraméterében megfelel a hazai Útügyi Műszaki Előírásban szereplő előírásoknak és előállítási költsége szinte megegyezik a hagyományos forró aszfaltéval, de a közbeszerzési eljárások műszaki specifikációja mégsem engedi, hogy ezzel a technológiával pályázzanak az útépítő vállalatok” – mondta Veress Tibor, a Magyar Aszfaltipari Egyesülés elnöke.

Veress Tibor szerint az Európa Unió irányelveivel azonosulva, munkahelyi egészségvédelmi szempontból is nagy előrelépést jelent a LEA aszfalt használata, hiszen nincs egészségkárosító hatása. „Dunaharasztiban található keverőtelepünk tavaly óta alkalmas a LEA aszfalt gyártására, viszont a közbeszerzési eljárások során mégsem pályázhatunk ezzel a technológiával, hiszen a műszaki specifikációk nem tartalmazzák a „mérsékelten meleg aszfalt” kategóriát – mondja a Duna Aszfalt  szóvivője.

Pedig a LEA használata felgyorsítaná a kátyúzási munkálatokat is, hiszen nedves időben is beépíthető az aszfalt, amely nagyobb ragasztóerővel bír a hagyományossal szemben.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orosz gázembargó: váratlan helyről kapott hátszelet a magyar kormány
Wéber Balázs | 2025. június 4. 19:33
Brüsszel 2027 végéig minden orosz gázt kitiltana az EU-ból. Magyarország és Szlovákia már korábban jelezte ellenkezését, most pedig Franciaország és Belgium is erős kételyeket fogalmazott meg a tervvel kapcsolatban. A két nyugat-európai ország, valamint Spanyolország és Hollandia tavaly összesen több mint hatmilliárd euró értékben vásárolt orosz LNG-t.           
Makro / Külgazdaság Elon Musk szerint adósrabszolgaság vár Trump Amerikájára
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:51
Az Egyesült Államok „adósrabszolgaságba” zuhanásának lehetőségére figyelmeztetett Elon Musk milliárdos vállalkozó, az amerikai kormányzati hatékonyságéért felelős szervezet korábbi vezetője szerdán.
Makro / Külgazdaság Trump tombol: pocsék adat jött ki az amerikai gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 16:13
Több mint két éve nem nőtt ilyen alacsony tempóban az amerikai foglalkoztatottak száma.
Makro / Külgazdaság Vita támadt a Fideszen belül: levették a napirendről az „átláthatósági” törvényt
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 14:34
Ősszel újra előveszik a kérdést.
Makro / Külgazdaság Egy újabb ország előzi meg Magyarországot az euróbevezetéssel
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 13:58
Minden feltételt teljesítettek.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály egy időre visszahelyezkedett a miniszteri szerepébe
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 12:52
A Magyar Nemzeti Bank elnöke szerint a beruházási hitelezés élénkítése a következő fontos feladat, ami – tegyük hozzá – a kormány növekedési céljainak megvalósulásához járulhat hozzá.
Makro / Külgazdaság Erste: szinte biztos, hogy jó esetben is csak visszafogottan nőhet a gazdaság az idén
Herman Bernadett | 2025. június 4. 11:31
Egyre alacsonyabb gazdasági növekedésre számítanak a szakértők Magyarországon. Az Ersténél emellett növekvő munkanélküliséget, romló államháztartási egyenleget várnak az idén, bár a forint árfolyama stabil maradhat.
Makro / Külgazdaság Lepipáltak minket a csehek?
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 11:07
5,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban Csehországban. A magyar adat pénteken válik ismertté.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mennyiért tankolhatunk csütörtökön
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 09:59
Az a ritka helyzet állhat elő, hogy – hacsak a kiskereskedők másként nem gondolják – se a benzin, se a gázolaj ára nem változik.
Makro / Külgazdaság Nagyot bukott az elektromos autókat gyártó kínai cég
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 07:48
A NIO bevétele és vesztesége is nőtt az első negyedévben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG