1p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az alacsony energiafelhasználású aszfalt 2005 óta létezik. Lényege, hogy a hőmérséklete jóval alacsonyabb, mint a hagyományos aszfalté, ez pedig 50 százalékos energiafelhasználást és akár 60 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent a gyártásnál és a bedolgozásnál. A LEA, vagyis a Low Energy Asphalt már itthon is gyártható, de a hazai közbeszerzések egyelőre nem engedik, hogy a környezetkímélő technológiát alkalmazzák.

Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfalt előállításához 180-200 °C szükséges, amely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messzire szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad.

De már régen feltalálták a zöld aszfaltot

A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredmény: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA, vagyis a Low Energy Asphalt. Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA-t alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között gyártják. Ez 50 százalékkal kevesebb energiafelhasználással és 50-60 százalékkal kevesebb széndioxid és bitumen gőz kibocsátásával jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható.

Itt gyártják a zöld aszfaltot Magyarországon

Mi is tudnánk, de a közbeszerzés nem engedi

Itthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA-t előállítani,  azonban az átütő siker még várat magára. „Bár a LEA minden paraméterében megfelel a hazai Útügyi Műszaki Előírásban szereplő előírásoknak és előállítási költsége szinte megegyezik a hagyományos forró aszfaltéval, de a közbeszerzési eljárások műszaki specifikációja mégsem engedi, hogy ezzel a technológiával pályázzanak az útépítő vállalatok” – mondta Veress Tibor, a Magyar Aszfaltipari Egyesülés elnöke.

Veress Tibor szerint az Európa Unió irányelveivel azonosulva, munkahelyi egészségvédelmi szempontból is nagy előrelépést jelent a LEA aszfalt használata, hiszen nincs egészségkárosító hatása. „Dunaharasztiban található keverőtelepünk tavaly óta alkalmas a LEA aszfalt gyártására, viszont a közbeszerzési eljárások során mégsem pályázhatunk ezzel a technológiával, hiszen a műszaki specifikációk nem tartalmazzák a „mérsékelten meleg aszfalt” kategóriát – mondja a Duna Aszfalt  szóvivője.

Pedig a LEA használata felgyorsítaná a kátyúzási munkálatokat is, hiszen nedves időben is beépíthető az aszfalt, amely nagyobb ragasztóerővel bír a hagyományossal szemben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Németországban pezsgőt bontanak Trump húzásai miatt?
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 13:43
Nagyon olcsón vehet fel hitelt az állam, és ez jó lesz a cégeknek és a lakosságnak is?
Makro / Külgazdaság Telefonon próbáltak Trump lelkére beszélni
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 12:26
A brit miniszterelnök reménykedik egy jó megállapodásban, de a szabadkereskedelem melletti elkötelezettségét is hangoztatta a Trumppal folytatott telefonbeszélgetés során.
Makro / Külgazdaság Kapott egy komoly vállveregetést Görögország, az indoklás is érdekes
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 10:51
Felminősítést kaptak húsvétra a görögök, a következő időszakra is államháztartási többletre számítanak.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor azt ígéri, hat hónap múlva lesz eredmény: „Az, hogy közben mi történik, az nem érdekes”
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 10:16
Fél év múlvára lehet érzékelhető a tárgyalások eredménye a miniszterelnök szerint.
Makro / Külgazdaság Hiába a barátság, marad a kettős adóztatás az Egyesült Államokkal?
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 09:26
„Nem aktuális a kérdés” az amerikaiak szerint, pedig a héten fontos gesztust kapott a magyar kormány.
Makro / Külgazdaság Kerekítési hiba Németországban a BYD
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 08:31
Különlegesnek érezheti magát, aki a német utakon valódi kínai autót lát.
Makro / Külgazdaság Újabb nemzetközi szervezetet aggaszt a vámháború
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 08:07
Rossz megközelítés, és sem a kiszámítás, sem a végrehajtás módja nem megfelelő, mondja a vámokról az ENSZ Iparfejlesztési Szervezete.
Makro / Külgazdaság Matolcsy György alelnöke is távozik, de már meg is van az utódja
Privátbankár.hu | 2025. április 18. 15:23
A hatéves mandátuma végével búcsúzó Patai Mihály megüresedett helyére Kurali Zoltán került.
Makro / Külgazdaság Kormányinfó: Nagy Márton fontos bejelentést tett – jó hír jöhet május végén?
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 17:51
Lezajlott a húsvét előtti Kormányinfó, jöhet újabb árrésstop is. 
Makro / Külgazdaság Megint vágott a kamatokon az EKB
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:46
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG