1p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az alacsony energiafelhasználású aszfalt 2005 óta létezik. Lényege, hogy a hőmérséklete jóval alacsonyabb, mint a hagyományos aszfalté, ez pedig 50 százalékos energiafelhasználást és akár 60 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent a gyártásnál és a bedolgozásnál. A LEA, vagyis a Low Energy Asphalt már itthon is gyártható, de a hazai közbeszerzések egyelőre nem engedik, hogy a környezetkímélő technológiát alkalmazzák.

Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfalt előállításához 180-200 °C szükséges, amely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messzire szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad.

De már régen feltalálták a zöld aszfaltot

A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredmény: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA, vagyis a Low Energy Asphalt. Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA-t alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között gyártják. Ez 50 százalékkal kevesebb energiafelhasználással és 50-60 százalékkal kevesebb széndioxid és bitumen gőz kibocsátásával jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható.

Itt gyártják a zöld aszfaltot Magyarországon

Mi is tudnánk, de a közbeszerzés nem engedi

Itthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA-t előállítani,  azonban az átütő siker még várat magára. „Bár a LEA minden paraméterében megfelel a hazai Útügyi Műszaki Előírásban szereplő előírásoknak és előállítási költsége szinte megegyezik a hagyományos forró aszfaltéval, de a közbeszerzési eljárások műszaki specifikációja mégsem engedi, hogy ezzel a technológiával pályázzanak az útépítő vállalatok” – mondta Veress Tibor, a Magyar Aszfaltipari Egyesülés elnöke.

Veress Tibor szerint az Európa Unió irányelveivel azonosulva, munkahelyi egészségvédelmi szempontból is nagy előrelépést jelent a LEA aszfalt használata, hiszen nincs egészségkárosító hatása. „Dunaharasztiban található keverőtelepünk tavaly óta alkalmas a LEA aszfalt gyártására, viszont a közbeszerzési eljárások során mégsem pályázhatunk ezzel a technológiával, hiszen a műszaki specifikációk nem tartalmazzák a „mérsékelten meleg aszfalt” kategóriát – mondja a Duna Aszfalt  szóvivője.

Pedig a LEA használata felgyorsítaná a kátyúzási munkálatokat is, hiszen nedves időben is beépíthető az aszfalt, amely nagyobb ragasztóerővel bír a hagyományossal szemben.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Figyelmeztető: közel kétéves mélypontra zuhant a megélhetésünket jelző mutató
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 08:30
Az infláció ismételt emelkedése is vastagon belejátszott abba, hogy a KSH szerda reggel közlése szerint a májusi reálkeresetek az áprilisinál jóval alacsonyabbak lettek, 2023 novembere óta nem látott szintre.
Makro / Külgazdaság Vámháború: mi lehet augusztus 1-je után? Ma délután Klasszis Klub Live Győrffy Dórával
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 07:46
A közgazdász, egyetemi tanár, az MTA doktora 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Világszerte vizsgálják az Air India Boeingjének vesztét okozó kapcsolókat
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 13:33
Számos légitársaság ellenőrzi, hogy minden rendben van-e a Boeingek üzemanyagkapcsolóival
Makro / Külgazdaság Van itt uniós pénz: 70 milliárd kamatmentes hitelre pályázhatnak a magyar cégek
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 12:59
Módosítottak a kiíráson, új célokra is lehet igényelni a hitelprogram forrásaiból.
Makro / Külgazdaság Vágni vagy nem vágni – a Fed vezetői sem tudják
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 10:26
Erős a politikai nyomás, a Fed-et vezető testület pedig megosztott.
Makro / Külgazdaság Romániában már megtörtént az itthon is nagyon várt fordulat
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 09:28
Egy éve először mértek ilyet.
Makro / Külgazdaság Hiába tért magához a magyar autóipar, az összkép lesújtó
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 08:33
Vannak életjeleket mutató szektorok, de második ránézésre sem tudott sok biztatót mondani a KSH a magyar iparról.
Makro / Külgazdaság Itt az újabb fordulat: Trump megint meggondolta magát
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 07:53
Három hónappal a tiltás után újra szabad az út az Nvidiának.
Makro / Külgazdaság Mégis, mi folyik Kínában?
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 06:42
Nem nagyon viselte meg a gazdaságot az eddigi vámháborúzás.
Makro / Külgazdaság Trump vámjai alatt liheg az EU – már keresik a megoldást
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:09
Augusztus 1-ig halasztják a viszontvámokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG