Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfalt előállításához 180-200 °C szükséges, amely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messzire szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad.
De már régen feltalálták a zöld aszfaltot
A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredmény: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA, vagyis a Low Energy Asphalt. Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA-t alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között gyártják. Ez 50 százalékkal kevesebb energiafelhasználással és 50-60 százalékkal kevesebb széndioxid és bitumen gőz kibocsátásával jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható.
Itt gyártják a zöld aszfaltot Magyarországon |
Mi is tudnánk, de a közbeszerzés nem engedi
Itthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA-t előállítani, azonban az átütő siker még várat magára. „Bár a LEA minden paraméterében megfelel a hazai Útügyi Műszaki Előírásban szereplő előírásoknak és előállítási költsége szinte megegyezik a hagyományos forró aszfaltéval, de a közbeszerzési eljárások műszaki specifikációja mégsem engedi, hogy ezzel a technológiával pályázzanak az útépítő vállalatok” – mondta Veress Tibor, a Magyar Aszfaltipari Egyesülés elnöke.
Veress Tibor szerint az Európa Unió irányelveivel azonosulva, munkahelyi egészségvédelmi szempontból is nagy előrelépést jelent a LEA aszfalt használata, hiszen nincs egészségkárosító hatása. „Dunaharasztiban található keverőtelepünk tavaly óta alkalmas a LEA aszfalt gyártására, viszont a közbeszerzési eljárások során mégsem pályázhatunk ezzel a technológiával, hiszen a műszaki specifikációk nem tartalmazzák a „mérsékelten meleg aszfalt” kategóriát – mondja a Duna Aszfalt szóvivője.
Pedig a LEA használata felgyorsítaná a kátyúzási munkálatokat is, hiszen nedves időben is beépíthető az aszfalt, amely nagyobb ragasztóerővel bír a hagyományossal szemben.