5p

Az emberi erőforrások minisztere szerint nincs értelme vitázni a szociális dolgozók béréről. Pedig a számok épp az ellenkezőjét támasztják alá: a területen dolgozók fizetése arcpirítóan alacsony.

Újra fókuszba került a szociális dolgozók fizetése az elmúlt időszakban. Egyrészt köszönhető ez annak, hogy a szociális szféra dolgozói kimaradnak az egészségügyben adott egyszeri bruttó 500 ezer forintos pluszjuttatásból. Másrészt Kásler Miklós emberi erőforrások minisztere nyilatkozott hétfőn a témában. A saját Facebook-oldalán közzétett Miniszteri Percek videósorozat újabb epizódjában úgy fogalmazott az Index cikke szerint:

Nyilvánvaló, senki nem gondolja azt, hogy a jelenlegi fizetések elérnék az optimálisat, de azt tudom mondani, hogy az utóbbi időszakban, öt éven keresztül minden évben valamilyen címen, valamilyen jogon az itt dolgozók fizetése emelkedett, és elérte a 2010-es fizetések 114 százalékát.

Fotó: MTI
Fotó: MTI

A történet előzménye, hogy a minisztert az LMP-s Ungár Péter hívta vitára a témában, de a tárcavezető "politikai jellegű akciónak" minősítette a felkérést. Azt sugallva, hogy a szociális területen dolgozók béréről szóló vita céltalan.

Pedig a miniszter sugallatával ellentétben több szempontból sem lehet céltalannak nevezni a szociális területen mára kialakult bérviszonyokat. Erre kiválóan rávilágítanak az elérhető statisztikák is.

Jelenleg, 2020-ban az első negyedévi adat alapján a szociális ellátás területén a rendszeres, bruttó átlagbér 186 798 forint volt, ami 48 (!) százalékkal alacsonyabb az országos átlagnál (358 363 forint). Ezzel Magyarországon ez a leginkább alulfizetett szféra, olyannyira, hogy a második legalacsonyabb átlagot regisztráló szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás területén jellemző fizetésnél is 29 százalékkal kevesebb a szociális ellátásban elérhető fizetés a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint.

Az, hogy a szféra átlagbére nemzetgazdasági összevetésben leszakadt a többi területhez képest, nyilvánvalóan nem most alakult ki, hanem egy hosszú folyamat eredménye. Olyannyira, hogy ez egyértelműen megmutatkozik, ha a KSH adataira támaszkodva megnézzük, milyen változások történtek néhány kulcsfontosságú, állami szférában 2010 óta. Legyűjtöttük az országos átlagbér mellett

  • a közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás,
  • az oktatás,
  • a humán egészségügyi ellátás,
  • a szociális ellátás ágazatában regisztrált átlagos bruttó béreket
  • és mindehhez hozzávettük a parlamenti képviselők alapbérének változását is.

Utóbbit részben azért, mert 2018-ban pont arra hivatkozva döntött a kormány a képviselői fizetések emelése mellett, mert az addig eltelt években a közszféra más területein már megtörténtek a bérrendezések, így eljött az ideje annak, hogy a parlamenti fizetések is növekedjenek.

A legfrissebb, 2020 első negyedévi adatokat a 2010-es állapottal összevetve az látszik, hogy a szociális ellátás volt az a terület, ahol a legkisebb mértékben, 77 százalékkal emelkedtek a fizetések. Mindeközben az országos átlag emelkedése 91 százalékos volt. Kásler Miklós cikkünk elején idézett mondatában ugyan 114 százalékot említett a növekedés mértékeként, ám a KSH adatai ezt nem igazolják vissza, hiszen akár a prémiumok nélküli, akár az azokkal növelt bruttó bért hasonlítjuk össze, ettől elmaradó emelkedést kapunk eredményként.

A szociális területhez hasonlóan a legalacsonyabb mértékű bérnövekedés történt az oktatás területén 78 százalékos, a közigazgatás, védelem és kötelező társadalom-biztosítás ágazatában pedig 86 százalékos.

A vizsgált nemzetgazdasági ágak közül az egészségügyben végrehajtott bérrendezés látványos hatással járt, mivel 2010-hez képest itt már 125 százalékkal magasabb az átlagos fizetés, ám ezt bőven túlszárnyalja a képviselői alapbér emelkedése. Az országgyűlési patkóban helyet foglaló honatyák és -anyák alapjárandósága ugyanis 4 lépcsőben 376 (!) százalékkal emelkedett 2010-hez képest.

Vagyis bár a közszféra egyéb területén végrehajtott bérendezésre még ha azt is mondjuk, hogy megállja a helyét, a képviselői keresetek emelése és bérrendezése ennél sokkal jobban sikerült. Ráadásul mindezt úgy sikerült abszolválni, hogy

  • először 2014-ben nőtt a bér 231 900 forintról 747 878-ra,
  • majd 2018-ban 891 ezerre,
  • 2019-ben 981 600 forintra,
  • idén márciustól pedig 1 103 400 forintra.

Így ma már az országos átlag háromszorosa a képviselői alapbér, miközben a szociális ellátásban dolgozók annak alig több mint a feléért, 52 százalékért dolgoznak.

Országhatárainkon kívülre tekintve az bizonyos, hogy a képviselői béreket az elmúlt évek emeléseivel sikerült felzárkóztatni a nemzetközi szinthez. A szociális ellátás területén dolgozók bérét illetően azonban talán nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, Magyarországon e terület alkalmazottai kirívóan alacsony keresettel rendelkeznek. És nem is kell túlságosan messze menni ahhoz, hogy ezt az állítást alátámasszák az adatok. A fizetéseket összehasonlító oldalak adatai szerint például Szlovákiában és Csehországban is az országos átlagos bruttó bér nagyjából 90 százalékával egyenlő fizetésben reménykedhetnek a terület dolgozói.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem csökkent az euróövezet külkereskedelmi többlete
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 13:41
Októberben éves szinten nőtt, havi összevetésben stagnált az euróövezet külkereskedelmi többlete az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat kedden közzétett első becslése alapján.
Makro / Külgazdaság Mi történt az euróövezeti gazdasággal decemberben?
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 12:13
Decemberben már sorban a hetedik hónapban nőtt az euróövezeti szolgáltatóipar teljesítménye.
Makro / Külgazdaság A kormány szerint a fogyasztás jövőre is a magyar gazdaság hajtóereje lehet
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 11:47
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ) kedden Budapesten a digitális kereskedelmi és tranzakciós ökoszisztéma fejlesztéséről.
Makro / Külgazdaság Hirtelen sokkal olcsóbb lesz a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 11:16
Jelentősen csökkennek szerdától az üzemanyag nagykereskedelmi árak.
Makro / Külgazdaság Egyre jobban szorul a hurok Ursula von der Leyenék terve körül – de csak színház lenne az egész?
Litván Dániel | 2025. december 16. 09:49
Két nappal az uniós csúcs előtt feloldhatatlannak látszik a patthelyzet az Ukrajnának a lefoglalt orosz vagyonból nyújtott uniós hitel ügyében. De csak játszanak az idegekkel az uniós vezetők?
Makro / Külgazdaság Több nagy bejelentésre is készül a 4iG Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 09:27
Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke.
Makro / Külgazdaság Akkumulátorpályázat: nem csak a nyertesek fognak jól járni
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 19:32
A jövő év elején 100 milliárdos keretösszeggel hirdet a kormány energiatárolók létesítését segítő lakossági pályázatot. A Trend FM reggeli műsorában az energiatárolási kérdések voltak napirenden.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen hír érkezett a német gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 18:48
Nőttek a nagykereskedelmi árak.
Makro / Külgazdaság Újabb pofont kever le Oroszországnak Európa
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 15:15
Itt van a szankciók újabb köre.
Makro / Külgazdaság India győzött, Japán vesztett: így teljesítettek a legnagyobb gazdaságok
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 12:25
Vegyesen szerepeltek a G20 országok gazdaságai 2025 harmadik negyedévében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG