A dezinformációs kampányok óriási karriert futottak mostanában a választásokkor. Ezért a közösségi oldal új tervei alapján márciustól regisztrálnia kell majd a pártoknak, és egy adatbázis készül arról, hogy ki, miért és mennyit fizetve helyezte el a hirdetéseket a felhasználók hírfolyamában – írja a Financial Times.
Új korszak a Facebooknál?
A most bejelentett változtatások annak a Nick Cleggnek a nevéhez kötődnek, aki 2018 végén érkezett a Facebookhoz kommunikációs alelnökként, nem titkoltan azért, hogy kicsit rendbe tegye a vállalat képét. Mint mondta:
"a politikai hirdetőknek ezentúl hitelesíteniük kell majd magukat, és azt is jelölni fogjuk, hogy az adott megjelenő hirdetésért ki fizetett."
Ez élesben azt jelenti, hogy már a májusi EP-választásokra készülő pártoknak is regisztrálniuk kell a Facebookon, ez az álhírekkel előszeretettel manipuláló politikai csoportok ellen mindenképpen hasznos lesz – elég csak arra gondolni, hogy az amerikai választások alatt 2016-ban bizonyítottan orosz pénzből fizetett propagandahirdetések futottak a közösségi médiában, Trump megválasztását segítve.
Eddig hiányoztak a konkrét lépések
Brüsszelben már régóta beszélnek arról, hogy az uniós választásokat meg kell védeni a külföldi beavatkozástól, ám az álhírek megzabolázására nem igazán volt konkrét tervük. A Facebook a francia kormánnyal együttműködve dolgozik az ügyön.
Változott a hozzáállás
A volt EP-képviselő Nick Clegg egyúttal azokról a témákról is beszélt, amelyek lázban tartották a közvéleményt az elmúlt hónapokban – azaz például arról, hogy mennyit tudnak rólunk a techcégek, és hogyan tárolják ezeket az adatokat. Mint mondta, itt az ideje, hogy az olyan nagy cégek, mint a Facebook, alázatot gyakoroljanak, ugyanakkor a törvényhozóknak is fel kell készülnie a technológia okozta, társadalom előtt álló kihívásokra.