Fotó: depositphoto.com |
Szabadnapot kaphatnak az alkalmazottak
Jeff Bezos, az Amazon vezérigazgatója, aki a társaság seattle-i központja előtt komoly tiltakozásra számíthat, csütörtökön bejelentette a cég új éghajlat-célkitűzéseit: a társaság 2040-re el kívánja érni a nettó nulla kibocsátást, és 2030-tól már csak száz százalékban megújuló energiát használna fel. Ezek a vállalások azonban csupán célkitűzések, az Amazon nevében ugyanis Jeff Bezos arra már nem volt hajlandó, hogy a követelések teljesítését írásba is adja - írja internetes kiadásában a Financial Times.
A kívánalmak között egyébként szerepelt még az is, hogy az Amazon minél hamarabb hagyjon föl az olaj- és gázipari társaságokkal a fosszilis tüzelőanyag-kitermelés terén folytatott együttműködéssel, illetve ne támogassa adományokkal azokat a csoportokat és egyéneket, akik tagadják az ember által okozta éghajlatváltozás tényét. Más cégek ennél sokkal tovább mentek.
Olyan márkák, mint a Patagonia, vagy éppen a Ben & Jerry’s pénteken az összes üzletüket be szándékoznak zárni, hogy alkalmazottaik részt vehessenek a pénteki rendezvényen, mely a legóvatosabb becslések szerint is milliókat fog vonzani világméretekben. A demonstrációt az ENSZ éghajlatváltozással foglalkozó jövő heti csúcsa elé időzítették a szervezők; a cégek pedig azzal a dilemmával szembesülnek majd, hogy adjanak e kimenőt azoknak az alkalmazottaiknak, akik vélhetően majd saját cégük ellen fognak – igaz klímaügyben – tüntetni.
100 reklámügynökség is csatlakozik
Különösen a technológiai cégek kényszerülnek szembenézni ezzel a kihívással, mivel a Google, a Microsoft, a Facebook és az Amazon alkalmazottai körében igen komoly aktivitás tapasztalható ezen a téren. A Google csütörtök este jelentette be, hogy végrehajtotta a történelem talán legnagyobb volumenű vállalati vásárlását megújuló energiából. Ez több mint 40 százalékkal fogja megnövelni a cég megújulóenergia-portfólióját.
A megmozdulás szervezői azért kívánják a nagy cégek munkavállalóit bevonni a tiltakozásba, mert így gondolják elérni egyik legfőbb célkitűzésüket, azt, hogy a globális vállalatok minél hamarabb szüntessék meg az éghajlatváltozást tagadó lobbisták és politikusok finanszírozását.
A jövő héten az ENSZ New York-i csúcstalálkozóján több mint 60 ország vezetője körvonalazza majd az új éghajlati vállalásokat. A párizsi klímamegállapodás részeként az aláírók kötelezettséget vállaltak arra, hogy a globális felmelegedést jóval 2 Celsius-fok alá tartják - ezt az ígéretet az éghajlatváltozás legszélsőségesebb következményeinek elkerülése érdekében tették.
Több mint 100 reklámügynökség, köztük a Saatchi & Saatchi, valamint az Ogilvy az alkalmazottaknak szabadnapot biztosított a pénteki klímasztrájk idejére, és hasonló döntést hozott New York város az állami fenntartású iskolák esetében, ott a diákok hagyhatják ki ezt a napot.
Ezen a héten több vállalat sietett bejelenteni, hogy a jövőben gyártott termékeik nagy részét már a környezetbarát technológiával és alapanyagokból állítják majd elő. Az Apple például új iPhone-ját részben újrahasznosított anyagokból fogja gyártani, míg az OVO energiaügyi cég és a Nestlé azon legújabb vállalkozások közé tartozik majd, amely 2030-ra, illetve 2050-re elköteleződtek a nettó nulla kibocsátás mellett.