4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Először sikerült egy konténerhajónak Ázsiából Európába Oroszország északi partjai mentén eljutnia, és ezzel új útvonal nyílhat a globális felmelegedés hatásaként, hangzott el a Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány GeoDebates rendezvényén, ahol arról is szó volt, hogy a szárazföldi szállítás infrastrukturális fejlesztése hol lényeges.

A világkereskedelem jelenleg túlnyomórészt a tengeren zajlik, különösen, amióta az elmúlt 50 évben felfutott a konténerhajózás. A szállítmányozók keresik az optimális útvonalakat, és már régóta szeretnék a Jeges-tengert is bevonni az útvonal hálózatba, hogy északról kerülhessék meg az eurázsiai, illetve az amerikai kontinenst, de az Arktisz jégtakarója ezt korábban akadályozta.

Nyáron szabad az út

Az Északi-sark körüli jégtakaró azonban nyaranta egyre inkább visszahúzódik, így a nyári hónapokban már nincs összefüggő jég Északkelet-Szibéria partjainál, sőt, a közvetlen parti rész teljesen jégmentes, kisebb hajók már eddig is közlekedtek ott, de miután sekély a tenger, a nagyobb hajóknak a partoktól messzebb kell haladniuk. Ezeken a részeken viszont még zajló jég található esetenként nyáron is, és bár a legmodernebb konténerhajókat úgy építik, hogy kisebb jéggel megbirkózzanak, az első nagy konténerszállító áthaladása atomjégtörő kíséretében zajlott, de erre csak 3 napig volt szükség a jeges szakaszon.

A Maersk cég Venta nevű konténerszállítója augusztus 22-én indult Vlagyivosztokból, megállt Dél-Koreában, ahol árut vett fel, ezt követően áthaladt a Bering szoroson, majd Oroszország északi partjai közelében végigment az úgynevezett Északi tengeri útvonalon, megállt Bréma kikötőjében, és összesen 37 nap után megérkezett Szentpétervárra. A cég hangsúlyozta, hogy ez egyelőre csak egy próbaút volt, még nem tervezik rendszeres járatok indítását, de tanulmányozzák, hogyan kell felszerelni a hajókat és milyen infrastruktúrát kell kiépíteni ahhoz, hogy a későbbiekben erre sor kerülhessen.

A konténerszállító az atomjégtörőről fényképezve. Forrás: Roszatom

Sokat fejlődött

A tengeri szállítás óriásit fejlődött az elmúlt 60 évben, amióta megkezdődött a konténeres szállítás. Míg kezdetben legfeljebb pár száz konténer fért egy hajóra, ma már a legnagyobbak több mint 20 ezret is elszállítanak, leszorítva ezzel a szállítás költségeit, ami most a Távol-Kelet és Európa közti útvonalon konténerenként 1500-2000 dollár, míg ugyanez vasúton legalább a háromszorosa. Kétségkívül, a szállítási idő tengeri úton 40-45 nap, míg vasúton a jelenlegi infrastruktúra mellett 12-18 nap.

A tengeri szállítás helyenként olyan útvonalakon is gazdaságosabb lett, ahol korábban a szárazföldi volt az, például az Egyesült Államok nyugati és keleti partja közti utat a legrövidebb kontinentális út helyett a tengeren, hajóval a kiszélesített Panama-csatornán teszik meg a szállítmányozók. Ugyanakkor bizonyos helyeken a szárazföldi infrastruktúra hiánya akadályozza az áruforgalom bővülését: az árut a tengerpartról a kontinensek belsejébe kell szállítani, illetve onnan elhozni.

Ahol a vasút a nyerő

Míg Európában és Amerikában fejlett az infrastruktúra (bár Európában a vasút nem igazán a teherszállításra van optimalizálva a jelentősebb személyforgalom miatt), addig például Afrikában, ahol az úthálózat is viszonylag fejletlen, elsőrendűvé vált a kikötőkhöz vezető fontosabb vasúti útvonalak kiépítése. Az egyik nagy ilyen beruházás a Nairobit, Kenya fővárosát Mombasa tengeri kikötőjével összekötő vasút építése volt, a projekt 3,6 milliárd dollárba került, a személyszállítás tavaly júliusban, a teherszállítás idén január elsején indult meg rajta.

Az Addisz-Abeba és Dzsibuti közti vasút. Forrás: commons.wikimedia.org

A másik jelentős új vasútvonal az etióp fővárost, Addisz Abebát Dzsibuti kikötőjével köti össze, és ugyancsak idén januárban indult meg rajta a teherszállítás. Jelentőségét mutatja, hogy Etiópa külkereskedelmének 95 százaléka Dzsibuti kikötőjén keresztül bonyolódik.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump végre kiterítette kártyáit – itt vannak az első konkrét lépések
Privátbankár.hu | 2024. november 26. 06:29
Donald Trump bejelentette: jelentős vámokat vet ki az Egyesült Államok három legnagyobb kereskedelmi partnerére, Kanadára, Mexikóra és Kínára.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor és Nagy Márton is irigykedve nézhet erre az adatra
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 11:24
Kilőtt a lengyel ipar.
Makro / Külgazdaság Padlógázt nyomnak kedden az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 09:58
Emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság EKB-kamatdöntés: megszólalt a francia jegybankvezér
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 08:38
Francois Villeroy szerint Trump gazdasági protekcionizmusa inflációt fog gerjeszteni a tengerentúlon.
Makro / Külgazdaság Drasztikusan csökkentették a slágergyógyszer árát, de így is van vele probléma
Buksza blog | 2024. november 24. 18:46
A dán Novo Nordisk gyógyszergyártó súlycsökkentő gyógyszere eddig legendásan drága volt, ám úgy tűnik, hogy a kínai piac megszerzése érdekében tudják sokkal olcsóbban is adni. Azért még így is nehéz rámondani, hogy olcsó.
Makro / Külgazdaság Két választása maradt Trumpnak: mindkettő rosszul néz ki
Privátbankár.hu | 2024. november 24. 18:16
Ha Donald Trump be akarja vezetni azokat az importvámokat, amelyeket a választási kampányban ígért, akkor kereskedelmi világháborút kell kirobbantania vagy a klímaválságot kell elmélyítenie.
Makro / Külgazdaság Kell két év Donald Trumpnak, hogy kiüsse az amerikai gazdaságot
Privátbankár.hu | 2024. november 24. 16:01
Miután az infláció leszállópályára került az USA-ban, amire a Fed kamatcsökkentésekkel reagált, időbe telik, mire Donald Trump megválasztott elnök gazdaságpolitikája elérheti nem kívánt hatásait.
Makro / Külgazdaság Példátlan lépés az orosz lakosságtól
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 16:12
Alaposan belehúztak az ivászatba az oroszok, avagy lehet még többet piálni. 
Makro / Külgazdaság Nekünk is fájni fog, ha válságban marad a német gazdaság
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 14:14
Nagyon nagy baj egyelőre nincs Németországban, de egyes iparágak valóban komoly problémákkal küzdenek, és ez ránk is rossz hatással van.
Makro / Külgazdaság Komoly figyelmeztetést kapott Trump, amit még ő sem hagyhat figyelmen kívül
Buksza blog | 2024. november 23. 09:34
Van valami, ami még Donald Trump megválasztott amerikai elnöknél is nagyobb hatást gyakorolhat a választók hangulatára: az átlagemberek fogyasztásának alakulása. Ezzel pedig gond lehet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG