4p
Először sikerült egy konténerhajónak Ázsiából Európába Oroszország északi partjai mentén eljutnia, és ezzel új útvonal nyílhat a globális felmelegedés hatásaként, hangzott el a Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány GeoDebates rendezvényén, ahol arról is szó volt, hogy a szárazföldi szállítás infrastrukturális fejlesztése hol lényeges.

A világkereskedelem jelenleg túlnyomórészt a tengeren zajlik, különösen, amióta az elmúlt 50 évben felfutott a konténerhajózás. A szállítmányozók keresik az optimális útvonalakat, és már régóta szeretnék a Jeges-tengert is bevonni az útvonal hálózatba, hogy északról kerülhessék meg az eurázsiai, illetve az amerikai kontinenst, de az Arktisz jégtakarója ezt korábban akadályozta.

Nyáron szabad az út

Az Északi-sark körüli jégtakaró azonban nyaranta egyre inkább visszahúzódik, így a nyári hónapokban már nincs összefüggő jég Északkelet-Szibéria partjainál, sőt, a közvetlen parti rész teljesen jégmentes, kisebb hajók már eddig is közlekedtek ott, de miután sekély a tenger, a nagyobb hajóknak a partoktól messzebb kell haladniuk. Ezeken a részeken viszont még zajló jég található esetenként nyáron is, és bár a legmodernebb konténerhajókat úgy építik, hogy kisebb jéggel megbirkózzanak, az első nagy konténerszállító áthaladása atomjégtörő kíséretében zajlott, de erre csak 3 napig volt szükség a jeges szakaszon.

A Maersk cég Venta nevű konténerszállítója augusztus 22-én indult Vlagyivosztokból, megállt Dél-Koreában, ahol árut vett fel, ezt követően áthaladt a Bering szoroson, majd Oroszország északi partjai közelében végigment az úgynevezett Északi tengeri útvonalon, megállt Bréma kikötőjében, és összesen 37 nap után megérkezett Szentpétervárra. A cég hangsúlyozta, hogy ez egyelőre csak egy próbaút volt, még nem tervezik rendszeres járatok indítását, de tanulmányozzák, hogyan kell felszerelni a hajókat és milyen infrastruktúrát kell kiépíteni ahhoz, hogy a későbbiekben erre sor kerülhessen.

A konténerszállító az atomjégtörőről fényképezve. Forrás: Roszatom

Sokat fejlődött

A tengeri szállítás óriásit fejlődött az elmúlt 60 évben, amióta megkezdődött a konténeres szállítás. Míg kezdetben legfeljebb pár száz konténer fért egy hajóra, ma már a legnagyobbak több mint 20 ezret is elszállítanak, leszorítva ezzel a szállítás költségeit, ami most a Távol-Kelet és Európa közti útvonalon konténerenként 1500-2000 dollár, míg ugyanez vasúton legalább a háromszorosa. Kétségkívül, a szállítási idő tengeri úton 40-45 nap, míg vasúton a jelenlegi infrastruktúra mellett 12-18 nap.

A tengeri szállítás helyenként olyan útvonalakon is gazdaságosabb lett, ahol korábban a szárazföldi volt az, például az Egyesült Államok nyugati és keleti partja közti utat a legrövidebb kontinentális út helyett a tengeren, hajóval a kiszélesített Panama-csatornán teszik meg a szállítmányozók. Ugyanakkor bizonyos helyeken a szárazföldi infrastruktúra hiánya akadályozza az áruforgalom bővülését: az árut a tengerpartról a kontinensek belsejébe kell szállítani, illetve onnan elhozni.

Ahol a vasút a nyerő

Míg Európában és Amerikában fejlett az infrastruktúra (bár Európában a vasút nem igazán a teherszállításra van optimalizálva a jelentősebb személyforgalom miatt), addig például Afrikában, ahol az úthálózat is viszonylag fejletlen, elsőrendűvé vált a kikötőkhöz vezető fontosabb vasúti útvonalak kiépítése. Az egyik nagy ilyen beruházás a Nairobit, Kenya fővárosát Mombasa tengeri kikötőjével összekötő vasút építése volt, a projekt 3,6 milliárd dollárba került, a személyszállítás tavaly júliusban, a teherszállítás idén január elsején indult meg rajta.

Az Addisz-Abeba és Dzsibuti közti vasút. Forrás: commons.wikimedia.org

A másik jelentős új vasútvonal az etióp fővárost, Addisz Abebát Dzsibuti kikötőjével köti össze, és ugyancsak idén januárban indult meg rajta a teherszállítás. Jelentőségét mutatja, hogy Etiópa külkereskedelmének 95 százaléka Dzsibuti kikötőjén keresztül bonyolódik.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump elégedett lehet: az S&P nem rontott a hitelminősítésen
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 10:21
Az S&P megerősítette az Egyesült Államok „AA plusz” besorolását.
Makro / Külgazdaság Trump: jöhet a béke, hármas találkozó készül Zelenszkijjel és Putyinnal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 06:24
Elérhetővé vált egy békemegállapodás az ukrajnai háború lezárására – közölte hétfőn Donald Trump amerikai elnök európai vezetőkkel és a NATO főtitkárával tartott megbeszélésének sajtónyilvános részén.
Makro / Külgazdaság 200 forintos euró? Ilyen sajnos csak a vécében létezik, készpénzben
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 20:22
Mit üzen a szabályosan működő magyar cégeknek a Ruszwurm évtizedekig elhúzódó ügye? Erről is beszélgetett a Trend FM reggeli műsorában munkatársunk. Emellett szóba kerültek a turistákat fenyegető veszélyek és az azok elleni védekezési lehetőségek is.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton elárulta: szocho csökkentést kértek a kormánytól
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 15:41
A miniszter fontos egyeztetésen járt.
Makro / Külgazdaság Befékeztek az euróval rendelkező országok
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 12:34
Az euróövezet külkereskedelmi többlete a vártnál kisebb lett júniusban.
Makro / Külgazdaság Durván felborult az ukrán-kínai egyensúly
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 12:01
Míg az ukránok több mint 50 százalékkal kevesebbet exportáltak Kínába, addig az importjuk 25 százalékkal nőtt.
Makro / Külgazdaság Bejött a Harcosok Klubja? Közelebb került a Fidesz a Tiszához
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 11:14
Az Idea Intézet legfrissebb közvélemény-kutatása azt is kimutatta, hogy amennyiben a nyár közepén parlamenti választásokra került volna sor Magyarországon, akkor valószínűleg hárompárti parlament alakult volna, mert a két „nagy” párton kívül csak a DK érte volna el a frakcióalapításhoz szükséges 5 százalékos parlamenti küszöböt.
Makro / Külgazdaság Már Svájc se a régi?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 10:44
Csökkent a helvétek ipari termelése.
Makro / Külgazdaság Tovább csökkenhetnek az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 09:47
Már ha érvényesítik a nagykereskedők lépését.
Makro / Külgazdaság Visszaszivároghat a szankcionált külföldi energetikai multi Oroszországba
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 08:34
Egy új orosz rendelet teszi lehetővé az Exxon visszatérését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG