4p
Először sikerült egy konténerhajónak Ázsiából Európába Oroszország északi partjai mentén eljutnia, és ezzel új útvonal nyílhat a globális felmelegedés hatásaként, hangzott el a Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány GeoDebates rendezvényén, ahol arról is szó volt, hogy a szárazföldi szállítás infrastrukturális fejlesztése hol lényeges.

A világkereskedelem jelenleg túlnyomórészt a tengeren zajlik, különösen, amióta az elmúlt 50 évben felfutott a konténerhajózás. A szállítmányozók keresik az optimális útvonalakat, és már régóta szeretnék a Jeges-tengert is bevonni az útvonal hálózatba, hogy északról kerülhessék meg az eurázsiai, illetve az amerikai kontinenst, de az Arktisz jégtakarója ezt korábban akadályozta.

Nyáron szabad az út

Az Északi-sark körüli jégtakaró azonban nyaranta egyre inkább visszahúzódik, így a nyári hónapokban már nincs összefüggő jég Északkelet-Szibéria partjainál, sőt, a közvetlen parti rész teljesen jégmentes, kisebb hajók már eddig is közlekedtek ott, de miután sekély a tenger, a nagyobb hajóknak a partoktól messzebb kell haladniuk. Ezeken a részeken viszont még zajló jég található esetenként nyáron is, és bár a legmodernebb konténerhajókat úgy építik, hogy kisebb jéggel megbirkózzanak, az első nagy konténerszállító áthaladása atomjégtörő kíséretében zajlott, de erre csak 3 napig volt szükség a jeges szakaszon.

A Maersk cég Venta nevű konténerszállítója augusztus 22-én indult Vlagyivosztokból, megállt Dél-Koreában, ahol árut vett fel, ezt követően áthaladt a Bering szoroson, majd Oroszország északi partjai közelében végigment az úgynevezett Északi tengeri útvonalon, megállt Bréma kikötőjében, és összesen 37 nap után megérkezett Szentpétervárra. A cég hangsúlyozta, hogy ez egyelőre csak egy próbaút volt, még nem tervezik rendszeres járatok indítását, de tanulmányozzák, hogyan kell felszerelni a hajókat és milyen infrastruktúrát kell kiépíteni ahhoz, hogy a későbbiekben erre sor kerülhessen.

A konténerszállító az atomjégtörőről fényképezve. Forrás: Roszatom

Sokat fejlődött

A tengeri szállítás óriásit fejlődött az elmúlt 60 évben, amióta megkezdődött a konténeres szállítás. Míg kezdetben legfeljebb pár száz konténer fért egy hajóra, ma már a legnagyobbak több mint 20 ezret is elszállítanak, leszorítva ezzel a szállítás költségeit, ami most a Távol-Kelet és Európa közti útvonalon konténerenként 1500-2000 dollár, míg ugyanez vasúton legalább a háromszorosa. Kétségkívül, a szállítási idő tengeri úton 40-45 nap, míg vasúton a jelenlegi infrastruktúra mellett 12-18 nap.

A tengeri szállítás helyenként olyan útvonalakon is gazdaságosabb lett, ahol korábban a szárazföldi volt az, például az Egyesült Államok nyugati és keleti partja közti utat a legrövidebb kontinentális út helyett a tengeren, hajóval a kiszélesített Panama-csatornán teszik meg a szállítmányozók. Ugyanakkor bizonyos helyeken a szárazföldi infrastruktúra hiánya akadályozza az áruforgalom bővülését: az árut a tengerpartról a kontinensek belsejébe kell szállítani, illetve onnan elhozni.

Ahol a vasút a nyerő

Míg Európában és Amerikában fejlett az infrastruktúra (bár Európában a vasút nem igazán a teherszállításra van optimalizálva a jelentősebb személyforgalom miatt), addig például Afrikában, ahol az úthálózat is viszonylag fejletlen, elsőrendűvé vált a kikötőkhöz vezető fontosabb vasúti útvonalak kiépítése. Az egyik nagy ilyen beruházás a Nairobit, Kenya fővárosát Mombasa tengeri kikötőjével összekötő vasút építése volt, a projekt 3,6 milliárd dollárba került, a személyszállítás tavaly júliusban, a teherszállítás idén január elsején indult meg rajta.

Az Addisz-Abeba és Dzsibuti közti vasút. Forrás: commons.wikimedia.org

A másik jelentős új vasútvonal az etióp fővárost, Addisz Abebát Dzsibuti kikötőjével köti össze, és ugyancsak idén januárban indult meg rajta a teherszállítás. Jelentőségét mutatja, hogy Etiópa külkereskedelmének 95 százaléka Dzsibuti kikötőjén keresztül bonyolódik.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
Makro / Külgazdaság Bármit is akar a kormány, nem vág az alapkamaton az MNB
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 18:23
Válaszolt az MNB alelnöke Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek. 
Makro / Külgazdaság Már most aggódnak, mi lesz jövőre a globális kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 17:51
A WTO főtitkára szerint a kilátások borúsak. 
Makro / Külgazdaság Lesznek meglepetések a kormány adócsomagjaiban
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 17:11
Idén ősszel a kormány rendhagyó módon két adócsomagot tervez bevezetni, amelyek jelentős változásokat hoznak a vállalkozásoknak és magánszemélyeknek. Az első csomag már társadalmi egyeztetésen van, technikai módosításokat, szigorításokat és kedvező változásokat is tartalmaz, míg a második csomagban várhatóan jelentős adócsökkentések szerepelnek. „A második csomag költségvetési hatása várhatóan sokkal nagyobb lesz, különösen, ha a szociális hozzájárulási adó csökkentése is megvalósul” – emeli ki Módos András, az EY adótanácsadási üzletágának vezetője.
Makro / Külgazdaság Nagy az egyetértés Orbán Viktor és Nagy Márton között
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 15:33
A miniszterelnök és a nemzetgazdasági miniszter szerint is itt az ideje a kamatcsökkentésnek. 
Makro / Külgazdaság Mozdul az egyik üzemanyagfajta nagykereskedelmi ára
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 14:21
Szerdától. 
Makro / Külgazdaság Elővették a radírt: a Világbank sem számított arra, amit Kína produkál
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 13:27
Felfelé módosították a kínai gazdaság idei és jövő évi növekedésével kapcsolatos előrejelzéseket.
Makro / Külgazdaság A Mol-vezér szerint skanzent csinálnak Európából a nagy elvek
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 13:02
Egy konferencián beszélt Hernádi Zsolt az orosz olajról való leválásról és Európa jövőjéről is.
Makro / Külgazdaság Megint beadta a derekát az Orbán-kormány Brüsszelnek
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 11:41
Állítólag eláll a vétójogtól a magyar kormány az orosz diplomaták ügyében.
Makro / Külgazdaság Szinte csak az államilag támogatott hitelek érdeklik az embereket
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 10:58
Többszörösére emelkedett a kereslet a jelzáloghitelek piacán, mindenki a 3 százalékos hiteleket keresi.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG