4p

A világon egyre több jelentés azt mutatja, hogy szinte minden piacon alacsony szintre estek a finomított termékkészletek, különösen az úgynevezett közép-disztillátum (dízel, repülő üzemanyag, háztartási tüzelőolaj) termékcsalád esetében van jelentős hiány globálisan. Pletser Tamás, az Erste EMEA olaj- gázipar elemzője írásában ezt a témát járta körbe.
 

Az alábbi ábra a leginkább átlátható piac, az Egyesült Államok disztillátum készleteit mutatja az elmúlt időszakban összevetve az elmúlt öt év átlagos készletszintjével.

A disztillátum készletek alakulása az Egyesült Államokban (millió hordó). Forrás: EIA
A disztillátum készletek alakulása az Egyesült Államokban (millió hordó). Forrás: EIA

Az USA-ban a készletszint 100 millió hordó körüli szinte csökkent, ami 2005 óta a legalacsonyabb mennyiség és bőven alatta van az 5-éves sávnak. Ráadásul a legerősebb szezonális időszak előtt állunk, a július-augusztus mindig a legnagyobb keresletet képviseli az északi-félgömbön. Idén ez különösen élénk lesz, hiszen két év Covid bezárkózása után a nyugati világ utazási és fogyasztási lendülete felfelé ível.

Az áprilisi gyengülés után ráadásul Kína nyersolaj és termékkereslete is újra emelkedik, miután a hatóságok fokozatosan feloldják a sanghaji karantént. Ha a Covid nem szabadul el az ázsiai országban, akkor nehéz időszak elé nézünk – írja az elemző. Az alacsony készletszint nemcsak az Egyesült Államokat, de Európát és Ázsiát is mélyen érinti. Szingapúrban is sokéves mélypontra esett a tartalékok nagysága, míg az ARA háromszög (Amszerdam- Rotterdam-Antwerpen) készletezési díjai gyakorlatilag nullára estek, mivel nincs termék, amit a szereplők készletezni szeretnének. Az április végi adatok szerint az európai disztillátum készletek 378 millió hordót tettek ki, ami 2008 óta a legalacsonyabb szint, míg Szingapúrban mindössze 6 millió hordót raktároznak, ami 2006 óta a legkisebb mérték.

Pletser Tamás ezt a négy okot látja a helyzet kialakulása mögött:

  1. A járvány alatti két évben (2020-2021) közel 3 millió hordó/nap finomító kapacitást zártak be a világba. Ez részben a járvány miatti bizonytalanság miatt történt. A bezárás főleg Európát és az Egyesült Államokat érintette, de kisebb ázsiai egységek is kiléptek a piacról.
  2. A járvány miatt az ázsiai és közel-keleti nagyprojektek nem fejeződtek be. Olyan új óriásegységek, mint a kuvaiti Al-Zour vagy a Lagos Nigériában 2-3 éves késést szenvedtek.
  3. A kereslet a várakozásokhoz képest sokkal gyorsabban épült vissza. 2020-ban a BP szerint az olajkereslet csúcsát már korábban, 2019-ben elértük közel 100 millió hordó/nap szinten. Ezzel szemben idén várhatóan elérjük 2019-es fogyasztási szintet, a 99,4 millió hordó/nap idei várt fogyasztás alig marad el a 2019-es utolsó békeév adatától. 2023-ban pedig akár ismét rekord lehet, ha csak a FED kamatemelései be nem lassítják a világgazdaságot.
  4. A kereslet mellett az elégtelen orosz kínálat is szerepet játszik. Az Oroszország elleni szankciók miatt az ország hatalmas, 2,8 millió hordó/nap finomított termék exportja is visszaeshet. Ez főleg dízel, illetve vákuum gázolaj és fűtő olaj, melyekből elsősorban disztillátumok finomíthatók. Az orosz export nagy szerepet játszik Európa 1,5 millió hordó/nap disztillátum hiányának befoltozásában.

Elsődleges finomítói kapacitásbővítés mértéke 2021 és 2025 között földrészenként (ezer hordó/nap). Forrás: GlobalData Oil and Gas Intelligence Center
Elsődleges finomítói kapacitásbővítés mértéke 2021 és 2025 között földrészenként (ezer hordó/nap). Forrás: GlobalData Oil and Gas Intelligence Center

Kritikus nyár

A nyári néhány hónap tehát kritikus lehet. Nem véletlen, hogy a nyugati sajtóban egyre több olyan ötletet lehet találni, hogy néhány hónapra függesszük fel a piaci elosztási mechanizmust, helyette pedig fejkvóták legyenek. Ez azt jelenti, hogy mondjuk a mezőgazdaság, a szállítmányozás, illetve a közületek (mentők, tömegközlekedés, rendőrség, tűzoltóság) megkapná jóformán a teljes kért üzemanyag mennyiséget, de a magánautósok esetében szabályoznák mondjuk a havonta vehető dízel mértékét.

Ez nagyon szigorúnak látszik, de ilyen lépések nélkül elképzelhető, hogy jelentős további áremelkedés lesz, és a mostani 180 dolláros nagykereskedelmi európai dízel ár tovább nő. Ez pedig akár pánikvásárlásokat, bespájzolást okozhat, ami tovább súlyosbítaná az ellátási helyzetet. A benzin esetében szerencsére nem ennyire kritikus a helyzet, de mivel most a finomítók maximálják a disztillátum kihozatalt, és a nyár mindig erős benzinkereslettel jár, ezért a benzin esetében is a helyzet romlására lehet számítani, legalább is az elkövetkezendő hónapok során.

Pletser Tamás végül néhány olyan részvényt is felsorolt, amelyek a nyertesei ennek a folyamatnak:

  • VLO US- A Valero az USA legnagyobb finomítási vállalata
  • PSX US – Phillips 66, szintén amerikai finomító
  • MPC  US – Marathon Petroleum, az Egyesült Államok finomítási cége
  • TPRS TI – Tupras, Törökország vezető olajfinomítója
  • MOH GA – Motor Oil, Görögország független finomítói cége
  • SRS IM – Saras, egy olasz cég, akinek Szardínia szigetén van egy óriás finomítója
  • 010950 KS – SK Energy, Dél-Korea vezető finomítója és olajipari vállalata
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hány órát kell dolgozni? A német kancellár ősi recepttel élénkítené a gazdaságot, de az ötlet problémás lehet
Privátbankár.hu | 2025. június 15. 14:10
A nők ingyenes munkáját figyelembe kellene venni és lapot osztani nekik. 
Makro / Külgazdaság Békesi László: Arra nincs esélye a fővárosnak, hogy a kormány által inkasszált 10 milliárdot visszakapja
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. június 15. 06:04
A volt pénzügyminiszter, közgazdász a június 11-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 77. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Lázár János jobban teszi, ha nem a román MÁV-tól kér tanácsot
Privátbankár.hu | 2025. június 14. 14:42
Míg idehaza rengeteg utasnak okoztak bosszúságot a pünkösdi késések, keleti szonszédunknál fizetésképtelenség fenyegeti az állami vasúttársaságot.
Makro / Külgazdaság Ezt aztán jól elintézték az izraeliek: lesz nemulass a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 14. 11:19
Az izraeli-iráni konfliktus hatására bekövetkezett olajdrágulás természetesen idehaza is érezteti a hatását: a jövő héten akár 15 forinttal emelkedhetnek az üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság A vámháború mélybe lökte az euróövezet iparát és külkereskedelmét áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:28
Ez megkérdőjelezve az elemzők azon nézetét, hogy a blokk jól tartja magát a gazdasági zűrzavarral szemben.
Makro / Külgazdaság Lázár János meg sem szólalt – pedig most nagyon is lett volna rá oka
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 11:58
Viszonylag hosszabb ideje tartó lejtmenet után végre kedvezőbb adatokat tett közzé a KSH az építőiparról. Az ágazati miniszter nem kommentált, az elemzők és a szakmai szervezet igen.
Makro / Külgazdaság Árrésstopot a balatoni lángosra?
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 10:18
Bod Péter Ákos azt boncolgatta, miért lett májusban megint magasabb az infláció az egy hónappal korábbinál. 
Makro / Külgazdaság Maradt az 5 százalékos ipari termelés csökkenés áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 09:02
A KSH megerősítette előzetes számait. Az egy évvel korábbihoz képest 5,0 százalékkal visszaesett, az előző hónaphoz viszonyítva 1,5 százalékkal nagyobb volt az ipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Az építőipar kissé összeszedte magát áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 08:30
Az egy évvel korábbinál 0,5 százalékkal kisebb, az előző hónaphoz képest 5,3 százalékkal nagyobb volt az építőipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Ha eltörölnénk a kamatstopot, mintegy 300 ezer család kerülne a tönk szélére
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 08:26
Ezt a péntek reggeli kossuth rádiós interjújában mondta a kormányfő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG