4p

A világon egyre több jelentés azt mutatja, hogy szinte minden piacon alacsony szintre estek a finomított termékkészletek, különösen az úgynevezett közép-disztillátum (dízel, repülő üzemanyag, háztartási tüzelőolaj) termékcsalád esetében van jelentős hiány globálisan. Pletser Tamás, az Erste EMEA olaj- gázipar elemzője írásában ezt a témát járta körbe.
 

Az alábbi ábra a leginkább átlátható piac, az Egyesült Államok disztillátum készleteit mutatja az elmúlt időszakban összevetve az elmúlt öt év átlagos készletszintjével.

A disztillátum készletek alakulása az Egyesült Államokban (millió hordó). Forrás: EIA
A disztillátum készletek alakulása az Egyesült Államokban (millió hordó). Forrás: EIA

Az USA-ban a készletszint 100 millió hordó körüli szinte csökkent, ami 2005 óta a legalacsonyabb mennyiség és bőven alatta van az 5-éves sávnak. Ráadásul a legerősebb szezonális időszak előtt állunk, a július-augusztus mindig a legnagyobb keresletet képviseli az északi-félgömbön. Idén ez különösen élénk lesz, hiszen két év Covid bezárkózása után a nyugati világ utazási és fogyasztási lendülete felfelé ível.

Az áprilisi gyengülés után ráadásul Kína nyersolaj és termékkereslete is újra emelkedik, miután a hatóságok fokozatosan feloldják a sanghaji karantént. Ha a Covid nem szabadul el az ázsiai országban, akkor nehéz időszak elé nézünk – írja az elemző. Az alacsony készletszint nemcsak az Egyesült Államokat, de Európát és Ázsiát is mélyen érinti. Szingapúrban is sokéves mélypontra esett a tartalékok nagysága, míg az ARA háromszög (Amszerdam- Rotterdam-Antwerpen) készletezési díjai gyakorlatilag nullára estek, mivel nincs termék, amit a szereplők készletezni szeretnének. Az április végi adatok szerint az európai disztillátum készletek 378 millió hordót tettek ki, ami 2008 óta a legalacsonyabb szint, míg Szingapúrban mindössze 6 millió hordót raktároznak, ami 2006 óta a legkisebb mérték.

Pletser Tamás ezt a négy okot látja a helyzet kialakulása mögött:

  1. A járvány alatti két évben (2020-2021) közel 3 millió hordó/nap finomító kapacitást zártak be a világba. Ez részben a járvány miatti bizonytalanság miatt történt. A bezárás főleg Európát és az Egyesült Államokat érintette, de kisebb ázsiai egységek is kiléptek a piacról.
  2. A járvány miatt az ázsiai és közel-keleti nagyprojektek nem fejeződtek be. Olyan új óriásegységek, mint a kuvaiti Al-Zour vagy a Lagos Nigériában 2-3 éves késést szenvedtek.
  3. A kereslet a várakozásokhoz képest sokkal gyorsabban épült vissza. 2020-ban a BP szerint az olajkereslet csúcsát már korábban, 2019-ben elértük közel 100 millió hordó/nap szinten. Ezzel szemben idén várhatóan elérjük 2019-es fogyasztási szintet, a 99,4 millió hordó/nap idei várt fogyasztás alig marad el a 2019-es utolsó békeév adatától. 2023-ban pedig akár ismét rekord lehet, ha csak a FED kamatemelései be nem lassítják a világgazdaságot.
  4. A kereslet mellett az elégtelen orosz kínálat is szerepet játszik. Az Oroszország elleni szankciók miatt az ország hatalmas, 2,8 millió hordó/nap finomított termék exportja is visszaeshet. Ez főleg dízel, illetve vákuum gázolaj és fűtő olaj, melyekből elsősorban disztillátumok finomíthatók. Az orosz export nagy szerepet játszik Európa 1,5 millió hordó/nap disztillátum hiányának befoltozásában.

Elsődleges finomítói kapacitásbővítés mértéke 2021 és 2025 között földrészenként (ezer hordó/nap). Forrás: GlobalData Oil and Gas Intelligence Center
Elsődleges finomítói kapacitásbővítés mértéke 2021 és 2025 között földrészenként (ezer hordó/nap). Forrás: GlobalData Oil and Gas Intelligence Center

Kritikus nyár

A nyári néhány hónap tehát kritikus lehet. Nem véletlen, hogy a nyugati sajtóban egyre több olyan ötletet lehet találni, hogy néhány hónapra függesszük fel a piaci elosztási mechanizmust, helyette pedig fejkvóták legyenek. Ez azt jelenti, hogy mondjuk a mezőgazdaság, a szállítmányozás, illetve a közületek (mentők, tömegközlekedés, rendőrség, tűzoltóság) megkapná jóformán a teljes kért üzemanyag mennyiséget, de a magánautósok esetében szabályoznák mondjuk a havonta vehető dízel mértékét.

Ez nagyon szigorúnak látszik, de ilyen lépések nélkül elképzelhető, hogy jelentős további áremelkedés lesz, és a mostani 180 dolláros nagykereskedelmi európai dízel ár tovább nő. Ez pedig akár pánikvásárlásokat, bespájzolást okozhat, ami tovább súlyosbítaná az ellátási helyzetet. A benzin esetében szerencsére nem ennyire kritikus a helyzet, de mivel most a finomítók maximálják a disztillátum kihozatalt, és a nyár mindig erős benzinkereslettel jár, ezért a benzin esetében is a helyzet romlására lehet számítani, legalább is az elkövetkezendő hónapok során.

Pletser Tamás végül néhány olyan részvényt is felsorolt, amelyek a nyertesei ennek a folyamatnak:

  • VLO US- A Valero az USA legnagyobb finomítási vállalata
  • PSX US – Phillips 66, szintén amerikai finomító
  • MPC  US – Marathon Petroleum, az Egyesült Államok finomítási cége
  • TPRS TI – Tupras, Törökország vezető olajfinomítója
  • MOH GA – Motor Oil, Görögország független finomítói cége
  • SRS IM – Saras, egy olasz cég, akinek Szardínia szigetén van egy óriás finomítója
  • 010950 KS – SK Energy, Dél-Korea vezető finomítója és olajipari vállalata
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Magyarország egy „hanyatló unió” tagja
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:27
Többek között ezt jelentette ki a kormányfő a Magyar Nemzetnek adott ünnepi interjújában.
Makro / Külgazdaság Óriási a baj, mindkét szuperhatalom kezdi bezárni a kapuit a németek előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 16:00
Jelentősen visszaesett a német áruexport 2025-ben az Egyesült Államokba és Kínába, amit az európai értékesítés és a szolgáltatásexport ellensúlyozott – derül ki a kölni székhelyű Institut der deutschen Wirtschaft (IW) kedden publikált elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra Trump szerint megérhette ilyen sokat várni
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:30
Az Egyesült Államok gazdasága a vártnál gyorsabban nőtt a harmadik negyedévben.
Makro / Külgazdaság Még be sem lépett, máris szárnyakat adott az euróövezet Bulgáriának
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:25
Javította Bulgária minősítési országplafonját a Moody's Ratings. A nemzetközi hitelminősítő a kedden Londonban bejelentett döntést Bulgária közelgő euróövezeti csatlakozásával indokolta.
Makro / Külgazdaság 140 ezer magyar már Ausztriában dolgozik, és lesz ez még több is
Kollár Dóra | 2025. december 23. 14:44
Októberhez képest minimálisan csökkent, de egy évvel ezelőtthöz képest enyhén nőtt a nyugati szomszédunkban dolgozó honfitársaink száma a legfrissebb ausztriai munkavállalási adatok szerint. A téli szezon pedig még csak most kezdődik igazán.  
Makro / Külgazdaság Sajnos egyelőre nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 11:25
Maradnak az eddigi árak.
Makro / Külgazdaság Elpárolgott a jegybanki Pallas Athéné Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 08:23
9 millió volt a jegybanki alapítvány kasszájában.
Makro / Külgazdaság 2025 a vámok éve volt: Trump miatt új gazdasági fogalmakkal kell ismerkednünk – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 23. 05:46
Az idei év egyik legmeghatározóbb globális gazdasági kihívását a Donald Trump által elindított és kiszélesített kereskedelmi háború jelentette. Az amerikai elnök áprilisban mindenkire ráijesztett az első vámtételek meghatározásával, de a kétoldalú tárgyalások elindulásával lecsillapodtak a kedélyek. A globális kereskedelem azonban már nem lesz ugyanolyan, mint Trump előtt volt. A Klasszis Podcast vendége Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG