4p

A világon egyre több jelentés azt mutatja, hogy szinte minden piacon alacsony szintre estek a finomított termékkészletek, különösen az úgynevezett közép-disztillátum (dízel, repülő üzemanyag, háztartási tüzelőolaj) termékcsalád esetében van jelentős hiány globálisan. Pletser Tamás, az Erste EMEA olaj- gázipar elemzője írásában ezt a témát járta körbe.
 

Az alábbi ábra a leginkább átlátható piac, az Egyesült Államok disztillátum készleteit mutatja az elmúlt időszakban összevetve az elmúlt öt év átlagos készletszintjével.

A disztillátum készletek alakulása az Egyesült Államokban (millió hordó). Forrás: EIA
A disztillátum készletek alakulása az Egyesült Államokban (millió hordó). Forrás: EIA

Az USA-ban a készletszint 100 millió hordó körüli szinte csökkent, ami 2005 óta a legalacsonyabb mennyiség és bőven alatta van az 5-éves sávnak. Ráadásul a legerősebb szezonális időszak előtt állunk, a július-augusztus mindig a legnagyobb keresletet képviseli az északi-félgömbön. Idén ez különösen élénk lesz, hiszen két év Covid bezárkózása után a nyugati világ utazási és fogyasztási lendülete felfelé ível.

Az áprilisi gyengülés után ráadásul Kína nyersolaj és termékkereslete is újra emelkedik, miután a hatóságok fokozatosan feloldják a sanghaji karantént. Ha a Covid nem szabadul el az ázsiai országban, akkor nehéz időszak elé nézünk – írja az elemző. Az alacsony készletszint nemcsak az Egyesült Államokat, de Európát és Ázsiát is mélyen érinti. Szingapúrban is sokéves mélypontra esett a tartalékok nagysága, míg az ARA háromszög (Amszerdam- Rotterdam-Antwerpen) készletezési díjai gyakorlatilag nullára estek, mivel nincs termék, amit a szereplők készletezni szeretnének. Az április végi adatok szerint az európai disztillátum készletek 378 millió hordót tettek ki, ami 2008 óta a legalacsonyabb szint, míg Szingapúrban mindössze 6 millió hordót raktároznak, ami 2006 óta a legkisebb mérték.

Pletser Tamás ezt a négy okot látja a helyzet kialakulása mögött:

  1. A járvány alatti két évben (2020-2021) közel 3 millió hordó/nap finomító kapacitást zártak be a világba. Ez részben a járvány miatti bizonytalanság miatt történt. A bezárás főleg Európát és az Egyesült Államokat érintette, de kisebb ázsiai egységek is kiléptek a piacról.
  2. A járvány miatt az ázsiai és közel-keleti nagyprojektek nem fejeződtek be. Olyan új óriásegységek, mint a kuvaiti Al-Zour vagy a Lagos Nigériában 2-3 éves késést szenvedtek.
  3. A kereslet a várakozásokhoz képest sokkal gyorsabban épült vissza. 2020-ban a BP szerint az olajkereslet csúcsát már korábban, 2019-ben elértük közel 100 millió hordó/nap szinten. Ezzel szemben idén várhatóan elérjük 2019-es fogyasztási szintet, a 99,4 millió hordó/nap idei várt fogyasztás alig marad el a 2019-es utolsó békeév adatától. 2023-ban pedig akár ismét rekord lehet, ha csak a FED kamatemelései be nem lassítják a világgazdaságot.
  4. A kereslet mellett az elégtelen orosz kínálat is szerepet játszik. Az Oroszország elleni szankciók miatt az ország hatalmas, 2,8 millió hordó/nap finomított termék exportja is visszaeshet. Ez főleg dízel, illetve vákuum gázolaj és fűtő olaj, melyekből elsősorban disztillátumok finomíthatók. Az orosz export nagy szerepet játszik Európa 1,5 millió hordó/nap disztillátum hiányának befoltozásában.

Elsődleges finomítói kapacitásbővítés mértéke 2021 és 2025 között földrészenként (ezer hordó/nap). Forrás: GlobalData Oil and Gas Intelligence Center
Elsődleges finomítói kapacitásbővítés mértéke 2021 és 2025 között földrészenként (ezer hordó/nap). Forrás: GlobalData Oil and Gas Intelligence Center

Kritikus nyár

A nyári néhány hónap tehát kritikus lehet. Nem véletlen, hogy a nyugati sajtóban egyre több olyan ötletet lehet találni, hogy néhány hónapra függesszük fel a piaci elosztási mechanizmust, helyette pedig fejkvóták legyenek. Ez azt jelenti, hogy mondjuk a mezőgazdaság, a szállítmányozás, illetve a közületek (mentők, tömegközlekedés, rendőrség, tűzoltóság) megkapná jóformán a teljes kért üzemanyag mennyiséget, de a magánautósok esetében szabályoznák mondjuk a havonta vehető dízel mértékét.

Ez nagyon szigorúnak látszik, de ilyen lépések nélkül elképzelhető, hogy jelentős további áremelkedés lesz, és a mostani 180 dolláros nagykereskedelmi európai dízel ár tovább nő. Ez pedig akár pánikvásárlásokat, bespájzolást okozhat, ami tovább súlyosbítaná az ellátási helyzetet. A benzin esetében szerencsére nem ennyire kritikus a helyzet, de mivel most a finomítók maximálják a disztillátum kihozatalt, és a nyár mindig erős benzinkereslettel jár, ezért a benzin esetében is a helyzet romlására lehet számítani, legalább is az elkövetkezendő hónapok során.

Pletser Tamás végül néhány olyan részvényt is felsorolt, amelyek a nyertesei ennek a folyamatnak:

  • VLO US- A Valero az USA legnagyobb finomítási vállalata
  • PSX US – Phillips 66, szintén amerikai finomító
  • MPC  US – Marathon Petroleum, az Egyesült Államok finomítási cége
  • TPRS TI – Tupras, Törökország vezető olajfinomítója
  • MOH GA – Motor Oil, Görögország független finomítói cége
  • SRS IM – Saras, egy olasz cég, akinek Szardínia szigetén van egy óriás finomítója
  • 010950 KS – SK Energy, Dél-Korea vezető finomítója és olajipari vállalata
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
Makro / Külgazdaság Mi folyik itt? Keddtől megint nagyobbat változnak az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 10:21
Megint csak az autósok egyik fele örülhet.
Makro / Külgazdaság Valamit titkol a magyar kormány az amerikai szankciókkal kapcsolatban?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:14
Továbbra sem árul el alapvető fontosságú részleteket a magyar kormány arról, hogy miként és meddig mentesültünk az amerikai szankciók alól.
Makro / Külgazdaság Egy picit fellélegezhet a kormány? Ezt látták a vállalatvezetők novemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:00
Sok mutató javult a novemberi Beszerzési Menedzser Indexben.
Makro / Külgazdaság Az export esett, az import nőtt – nem néz ki jól a magyar külkereskedelem mérlege
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 08:31
Tavalyhoz képest 178 millió euróval romlott az egyenleg.
Makro / Külgazdaság Akiknek bejött a háború: 679 milliárd dollárt kerestek tavaly
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:54
A száz legnagyobb hadiipari cégnek jó éve volt 2024-ben.
Makro / Külgazdaság Fontos döntést hoztak olajügyben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:23
Döntöttek a legnagyobb olajkitermelők: így alakítják a termelést 2026 első hónapjaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG