3p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A külföldi légitársaságokat visszatartja a gyenge kínai kereslet, a növekvő költségek és a meghosszabbodott repülési idők, amelyek az orosz légtér elkerülése miatt váltak szükségessé.

Eközben a kínai légitársaságok egyre nagyobb piaci részesedést szereznek a nemzetközi útvonalakon — összegzi a Reuters. A külföldi légitársaságok, élükön a nyugati szereplőkkel, mint a British Airways és az ausztrál Qantas Airways csökkentik szolgáltatásaikat, vagy úgy döntöttek, hogy nem indítják újra járataikat Kínába a pandémia után, míg a kínai légitársaságok bővítik tengerentúli működésüket. A Kínába és Kínából induló nemzetközi járatok aránya, amelyeket az ország légitársaságai üzemeltetnek, magasabb, mint a koronavírus járvány előtti időszakban, amikor a globális légiközlekedés nagyrészt leállt, és ez az arány egyre csak növekszik.

A British Airways csütörtökön lépett

A British Airways csütörtökön közölte, hogy október végétől egy évre leállítja London és Peking közötti járatait kereskedelmi okokból, és a múlt hónapban ugyanilyen időszakra felfüggesztette az egyik naponta kétszer közlekedő London-Hong Kong járatát is. Az ukrajnai háború 2022-es kitörése óta a kínai légitársaságok továbbra is rövidebb északi útvonalakat használnak Európába és Észak-Amerikába Oroszország hatalmas légterén keresztül.

A British Airways egy jól bejáratott globális szolgáltató
A British Airways egy jól bejáratott globális szolgáltató
Fotó: Wikipédia

Ezzel szemben az európai, amerikai és más országok légitársaságait vagy Moszkva vagy saját kormányaik kitiltották az orosz légtérből, vagy biztonsági aggályok miatt nem repülnek át rajta.

Ez tovább növelte a kínai légitársaságok költségelőnyét, és lehetővé tette számukra, hogy nagyobb részesedést szerezzenek a nemzetközi piacon, miközben a belföldi útvonalakon folyó éles verseny nyomást gyakorol a jegyárakra és a jövedelmezőségre.

A British Airways heti négy napos Peking-London járata körülbelül 2 és fél órával hosszabb időt vesz igénybe, mint a China Southern napi járata ugyanazon az útvonalon, amelyet tavaly indítottak – derül ki a Flightradar24 repüléskövető adataiból.

A kínai légitársaságok rövidebb úton érketik el Európát
A kínai légitársaságok rövidebb úton érketik el Európát
Fotó: Flightradar24

Keresik a kemény valuta bevételt

„A kínai légitársaságok általában akár 30 százalékkal alacsonyabb költségekkel működnek, mint nemzetközi riválisaik” – mondta John Grant, az OAG utazási adatszolgáltató cég vezető elemzője. „A kínai légitársaságok kétségbeesetten keresik a kemény valutákat, és széles körű terjeszkedésbe kezdtek.”

A Cirium menetrendi adatai szerint, amelyeket a Reuters elemzett, a kínai légitársaságok, beleértve a China Southernt, a China Easternt és az Air Chinát, júliusban a 2019. júliusi nemzetközi járataik számának 90 százalékát üzemeltették. Ezzel szemben a külföldi légitársaságok csak a járvány előtti járataik 60 százalékát üzemeltették, ami visszavonulást jelez.

Például Mexikó és Kína között a járvány után csak kínai légitársaságok indítanak közvetlen járatokat, mivel az Aeromexico nem indította újra a járatait a járvány után.

Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója a múlt héten elmondta, hogy a csoport ázsiai gyengesége nem a gazdasági lehetőségek hiányából fakad, hanem a „kínai légitársaságok által biztosított túlkínálatból".

A Közel-Keleten azonban, ahol Kína szorosabb kapcsolatok kiépítésén dolgozik, a dubaji Emirates teljes mértékben helyreállította kapacitását Kínába, a Kuwait Airways növelte járatainak számát, és Bahrain Gulf Air légitársasága májusban először indított járatokat két kínai városba.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hétfőtől újra szembejön a valóság a magyar kormánnyal
Privátbankár.hu | 2025. július 13. 08:34
Fontos adatok érkeznek, vajon lesz köztük derűlátásra okot adó?.
Makro / Külgazdaság Trump szombati meglepetése: 30 százalékos vámot vet ki az EU-ra és Mexikóra
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 15:45
Donald Trump amerikai elnök a saját social felületein jelentette be.
Makro / Külgazdaság Vannak, akiket gazdaggá tett volna Zelenszkij, ha rendesebben felöltözik
Litván Dániel | 2025. július 12. 14:07
Vannak akik szerint meg is tette. Öltönyt viselt vagy nem az ukrán elnök? Tudta, hogy ilyesmire is lehet ám fogadni?
Makro / Külgazdaság Oroszországban tovább romlik a rubel – csak kicsit lassabban
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 12:12
Oroszországban lassult az infláció júniusban éves és havi összevetésben a statisztikai hivatal adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Lengyelország éjjel bevetette vadászgépeit Oroszország miatt
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 10:34
Lengyelország riadót fújt vadászrepülőinek, miután éjszaka orosz drónok csapódtak be Nyugat-Ukrajnába, egészen közel a lengyel határhoz. 
Makro / Külgazdaság Padlógázt nyomtak a rekordszintű vámbevételek az amerikai költségvetésben
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 09:19
Az amerikai költségvetés 27 milliárd dollár többlettel zárta a júniust elsősorban a rekordszintű, 27,2 milliárd dollárnyi vámbevétel hatására – áll az amerikai pénzügyminisztérium jelentésében.
Makro / Külgazdaság Nem sok jót várhatunk a benzinkutakon jövő héten sem
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 08:42
Bánhatja, ha nem tankolt meg pénteken. 
Makro / Külgazdaság Trump újabb fenyegetése a magyar gazdaságnak is baj
Király Béla | 2025. július 11. 13:13
A napokban azzal fenyegetett az amerikai elnök, hogy amely államok túl jó viszonyt ápolnak a BRICS-országokkal, azok további vámokra számíthatnak. Ez újabb jele a blokkosodásnak, ami ellentmond Orbán Viktor gazdasági semlegességének.
Makro / Külgazdaság A franciák is azt élik át, mint mi, de azért van egy nagy különbség
Privátbankár.hu | 2025. július 11. 12:22
Ott is nőtt az infláció júniusban, de az így is csak 1 százalék, szemben a mi 4,6-os rátánkkal.
Makro / Külgazdaság Jól jártak Putyinék
Privátbankár.hu | 2025. július 11. 11:51
Csökkent az olajexportjuk, az árak emelkedése miatt mégis nőttek a bevételeik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG