A gyorséttermektől kezdve az autógyártókig minden Kínában tevékenykedő külföldi vállalat szenved a valaha megállíthatatlanul fejlődő ország gazdaságának elhúzódó gyengélkedése miatt – írta a Reuters helyzetjelentésében. Az ingatlanpiac évek óta tartó válsága és a foglalkoztatás bizonytalansága a határokon átívelően is érezhető.
A pekingi kormány gazdaságösztönző lépései egyelőre nem tudták felpörgetni a fogyasztást. A lakáshiteleik törlesztésével küszködő fogyasztók aligha fognak többet költeni mostanában. „Kína nehéz piac manapság, és nyilvánvaló, hogy a jelenlegi állapot fenntarthatatlan, mivel túlságosan sok a veszteséges vállalat” – mondta július utolsó hetében Mary Barra a General Motors vezérigazgatója. A GM kínai vállalkozása, amely korábban az amerikai autógyártó profittermelő motorja volt, jelenleg csak viszi a pénzt. Ez nem független attól, hogy az ázsiai ország gazdasága a második negyedévben a vártnál lassabban nőtt. A kiskereskedelmi eladások 18 havi mélypontra estek júniusban és a cégekveszedelmes árcsökkentési versenyt vívnak az autógyártóktól az élelmiszeripari vállalatokon át a ruházati ipar szereplőiig.
Az elemzők szerint az, hogy Kína nem tud átállni az export- és befektetésalapú növekedésről a belső fogyasztásra támaszkodó bővülésre, elhúzódó stagnálás közeli helyzetet eredményezhet deflációs kockázattal. Ennek eredményeként az amerikai és az európai vállalatok nem tudnak majd megbízható partnerként tekinteni kínai üzletfeleikre.