A gyorséttermektől kezdve az autógyártókig minden Kínában tevékenykedő külföldi vállalat szenved a valaha megállíthatatlanul fejlődő ország gazdaságának elhúzódó gyengélkedése miatt – írta a Reuters helyzetjelentésében. Az ingatlanpiac évek óta tartó válsága és a foglalkoztatás bizonytalansága a határokon átívelően is érezhető.
A pekingi kormány gazdaságösztönző lépései egyelőre nem tudták felpörgetni a fogyasztást. A lakáshiteleik törlesztésével küszködő fogyasztók aligha fognak többet költeni mostanában. „Kína nehéz piac manapság, és nyilvánvaló, hogy a jelenlegi állapot fenntarthatatlan, mivel túlságosan sok a veszteséges vállalat” – mondta július utolsó hetében Mary Barra a General Motors vezérigazgatója. A GM kínai vállalkozása, amely korábban az amerikai autógyártó profittermelő motorja volt, jelenleg csak viszi a pénzt. Ez nem független attól, hogy az ázsiai ország gazdasága a második negyedévben a vártnál lassabban nőtt. A kiskereskedelmi eladások 18 havi mélypontra estek júniusban és a cégekveszedelmes árcsökkentési versenyt vívnak az autógyártóktól az élelmiszeripari vállalatokon át a ruházati ipar szereplőiig.
Az elemzők szerint az, hogy Kína nem tud átállni az export- és befektetésalapú növekedésről a belső fogyasztásra támaszkodó bővülésre, elhúzódó stagnálás közeli helyzetet eredményezhet deflációs kockázattal. Ennek eredményeként az amerikai és az európai vállalatok nem tudnak majd megbízható partnerként tekinteni kínai üzletfeleikre.
Maga az amerikai elnök is izgalmas időszak elé nézhet.


