8p
Lengyelország a volt szocialista országok közül egyedülálló módon fegyverzi fel a légierejét. A miniszter szerint az F-35-ösök vásárlásáról szóló aláírással a légierő fejlődésének új szakaszába lép. A döntés évtizedekre meghatározza Varsó politikai szerepét a régióban, ám katonai potenciálját nem növeli a kifizetett összeg arányában. Az F-35A mostani beszerzése komoly problémákkal és kiadással járhat. Külső szakértőnk cikke.
Lengyel katonák a 4,6 milliárdos F-35 beszerzési szerződés aláírására rendezett ceremónián Deblinben, 2020. január 31-én. Az első F-35-ösöket 2024-ben szállítja le a Lockheed Martin. Fotó: EPA / Wojtek Jargilo

A lengyel védelmi miniszter, Mariusz Blaszczak január utolsó napján Deblinben aláírta az F-35A típusú repülőgépek megvásárlásáról szóló 4,6 milliárd dolláros szerződést.  A ceremónia a lengyel légierő 41. számú kiképző bázisán történt.

F-35A Lighning II

Az ötödik generációs vadászgép a világ legdrágább és eddig leghosszabb fegyverfejlesztési programjának  ellentmondásos eredménye. A fejlesztés még a Clinton-kormány alatt kezdődött, amikor 1993-ban  takarékossági okokból, megszüntették a USAF és az USN párhuzamosan futó, sok tekintetben azonos repülőgép-fejlesztési programjait.  A fejlesztés közös vonásainak egyeztetése után 1994 januárjában felállították a JAST irodát, ami a fejlesztés koordinációját végezte.

Ennek a munkának az eredménye a JSF  (Joint Strike Fighter) program, amelyet a Lockheed Martin által vezetett konzorcium nyert meg végül 1996-ban. Az F-35 géptípussal a  Légierő az F-16-osokat  majd később az az A-10 Thunderbolt II-t, a tengerészet az F/A 12 Super Hornetet és az A-6 Intrudereket, a Tengerészgyalogság pedig a F/A-18 Hornetet,  AV-8B Harrier II-t és az EA-6B-Prowlert kívánta lecserélni.  Az F-35A a légierőé, a B a tengerészgyalogság, míg a C a haditengerészet változata. A fejlesztés jelenleg is tart, az előirányzott darabszámokat folyamatosan csökkentik, és a tervezett export sem valósult meg eddig. Ilyen előzmények közepette döntött Lengyelország a típus rendszeresítéséről.

Félhet az orosz medve?

A lengyel beszerzés világosan mutatja, mennyire kötelezte el magát a jelenlegi vezetés az Egyesült Államok irányába.  Lengyelország az egyetlen olyan NATO-tag, amely jónak látta, hogy külön is katonai és védelmi szerződést kössön az Egyesült Államokkal. A „Fort Trump” terv egyelőre jégen van, de az amerikai szárazföldi csapatok lengyelországi állomásoztatása nem csak Varsó kívánságán múlik. Az F-35A rendszeresítése azonban előmozdíthatja ezt a folyamatot is.

A lengyel légierő kétségtelenül fejlesztésre és modernizálásra szorul, csakúgy, mint a volt szocialista blokk minden légiereje, ráadásul Lengyelország meglehetősen fejlett repülőgépgyártó iparral is rendelkezik.  A jelenleg szolgálatban lévő F-16, Szu-22 és MiG-29 gépek üzemeltetéséhez, karbantartásához és felújításához rengeteg berendezést és részegységet képesek előállítani. Az F-35 épp az utóbbi két típus leváltására érkezik. Jelenleg 48 db F-16 C/D Block 52, 28db MiG-29 A/UB és 32db SU-22 áll rendszerben. Az F-35A-ból 32 db-t rendeltek.

A légerő részleges átfegyverzése azonban nem jár számottevő harcérték-növekedéssel, sokkal inkább csak szinten tartásra elégséges, ha figyelembe vesszük az F-35A harcászati képességeit és Lengyelország katona-földrajzi helyzetét.

Bemutatórepülést tart az USAF F-35 Lightning II ötödik generációs, egy hajtóműves vadászbombázó repülőgép a szingapúri nemzetközi repüléstechnikai légibemutatón 2020. február 12-én. MTI/EPA/Wallace Woon

Kell-e tudjon lopakodni?

Első számú kérdés, hogy szükséges-e egy könnyű vadászgépnek a lopakodó képesség? Ez természetesen feladattól függ. Az F-35 gépeket azért látták el ilyen képességgel, mert elsődlegesen az F-22 Raptor nehéz vadászbombázókkal együtt tervezték alkalmazni őket a légifölény kivívása és az ellenséges légvédelmi erő elnyomása céljából. Az F-35 lopakodó képessége a kis és közepes hatótávolságú légvédelmi rendszerek ellen lett optimalizálva. A nagyobb kapacitású, összetett rendszerek épp úgy képesek felderíteni, mint az F-117 Nighthawkot. Mivel a gépek komplex alkalmazás érdekében készültek, ezért a fedélzeti felderítő és kommunikációs eszközei ezt a célt szolgálják. Beépített radarja 160 km hatótávú, szenzorai és fegyvervezérlő eszközei alapvetően a hagyományos rendszerek finomított változatai, hiszen a már eddig rendszeresített fegyvereket kell kiszolgálniuk.

Repülési tulajdonságai sem utalnak arra a „szuperképességre”, amelynek elérését a fejlesztés célul tűzte ki. Amerikai tesztek alapján az F-35 aerodinamikai mutatói  és manőverező képessége alig múlja felül a leváltandó F-16 hasonló adatait. Az eltérés jórészt a repülésvezérlő  szoftver, a kormányszervek pozícióinak változtatása és a tolósugár vektoráló hajtóműnek köszönhető.

Titán kontra Inconel

A repülő sárkányszerkezetének kialakítása - ami a visszavert radarjel csökkentésének alapja - miatt sokkal bonyolultabb digitális vezérlő rendszert kellett fejleszteni, hogy a gép repülőképes legyen. Pont ez a bonyolult számítógéprendszer és a hozzá tervezett szoftverek jelentik a gép Achilles-sarkát. A vezérlő rendszer több mint 5,6 millió kódsoros és C++ nyelven íródott. Összehasonlításul, az F-22 szoftvere „mindössze” 2,5 millió kódsorból áll. A jelentős eltérést a légiharc és a közeli csapásméréshez elengedhetetlen manőverek és repülési módozatok követelményei okozzák.  A fejlesztők a mai napig is sok javítással és hibával küzdenek.

A Pentagon független fegyverzetminősítői szerint a szoftverek átdolgozása nem a megfelelő ütemben halad, és ez a gép alkalmazhatóságát veszélyezteti. A gyártás során is akadnak olyan problémák, melyek a már legyártott eszközöket érintik. A Pentagon beszerzési és karbantartási főnöke, Ellen Lord január végén megjelent nyilatkozata szerint a Lockheed Martinnál az F-35-ösök gyártása során összekeverték a titán és Inconel kötőelemeket. A nyilatkozat szerint sem a gyártó sem a gyártást felügyelő Joint Program Office nem tudja, hogy mikor kezdődött a probléma és hány gépet érint. A fő gond, hogy a titán kötőelemek nyírószilárdsága kisebb, mint az Inconel ötvözetből készülteké, így a felcserélésük komoly szerkezeti károsodáshoz vezethet.

Mire való a gépágyú?

A gép harcászati jellemzői is furcsán alakulnak. Ha lopakodó üzemmódban alkalmazzák, akkor mindössze 2600 kg fegyverzet hordozására képes. Ez vagy 4 darab AIM 120 levegő-levegő rakéta, vagy ha vegyes feladatra indul, akkor 2 darab AIM-120 és 2 darab GB U-31 JDAM lézervezérlésű légibomba a földi célok ellen.  Mindez a belső fegyverterekben elhelyezve. Ezen felül az F-35A a típuscsaládból egyedül rendelkezik beépített gépágyúval. Ez az eszköz is a földi célok támadását szolgálja, mert a gép elvileg, a lopakodó képessége miatt, nem kerülhet olyan légi közelharcba, ahol a gépágyút kéne használnia. A GAU-22A 25mm gépágyú „elfogadhatatlan pontosságú” és több repedést találtak az ágyúházban a Bloomberg cikke szerint.

Ha a gép a külön felszerelhető külső fegyverzethordozó pilonokon is hordoz fegyverzetet, akkor mintegy 10 tonna pusztító eszközt vihet magával. Ebben az esetben viszont teljes mértékben elveszik a lopakodó képességből származó előny, csökken a manőverező képesség, a repülési magasság és a sebesség is.

Az orosz medve nyugodtan aludhat

Mindezek ismeretében a lengyel beszerzés nem biztos, hogy a legjobb akvizíció. Hozzá kell tenni, hogy a jelenlegi üzlet az eredetileg tervezett 6,5 milliárd dolláros tervhez képest jelentősen kevesebb, mert sok olyan elemet nem tartalmaz, amit az eredeti terv még magába foglalt.  A lengyelek sok jövőbeni gondot vettek a nyakukba a korlátozottan használható gépek beszerzésével. A technikai gondokon kívül, melyek a 2024-es szállításig valószínűleg rendeződnek, megmaradnak a rendkívül magas üzemeltetési költségek, és a fegyverzet tekintetében megoldást kell találniuk a tengeri területeik védelmezésére, mert az F-35A nem alkalmas ilyen eszközök bevetésére.  Az orosz medvét tehát nem fenyegeti továbbra sem a lengyel vadász, mert nem nőttek meg a képességeik.

Ahhoz, hogy a gépek képesek legyenek minden előnyös tulajdonságukat kamatoztatni, szükség lenne az F-22 Raptorokra is. Az USA azonban ezek exportját nem is tervezi. A saját célra készülő gépek számát is az eredeti 720 darabról 183 ra csökkentették. A támogatás nélküli gépek  hátrányainak kiküszöbölése érdekében Izrael saját elektronikát  és szoftvereket épített be az F-35-öseibe.   Ezek a gépek többféle fegyverzet alkalmazására képesek mint az amerikai változatok, ezért saját, F-35I megjelölést kaptak.  A lengyel hadiipar azért nem annyira fejlett, hogy a típus ilyen volumenű módosításra képes lenne, ezért nem valószínű, hogy megjelenjen egy „F-35P” változat.

A drónok kora jön?

Azokat a feladatokat, melyeket most az V. generációs,  pilóta vezette repülőgépekre szabtak, a jövőben  a mesterséges intelligenciával támogatott autonóm üzemre és kooperációra is képes  drónok és robotrepülő eszközök  fogják végrehajtani.  Fejlesztésük alapjai már megvannak, gyártásuk, üzemeltetésük egyszerűbb, és kevesebb személyzetet igényelnek.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ki fog itt tanítani?
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:51
Tovább nőtt a meghirdetett tanári állások száma.
Makro / Külgazdaság ÁKK: az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 96 százaléka teljesült
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 18:50
Az intézményi forintpiacon erős kereslet mellett a nettó forint intézményi finanszírozási terv 75 százaléka, míg a bruttó aukciós kibocsátási terv 50 százaléka teljesült 2025 első félévben. A lakossági piacon érdemi portfolió-átrendeződés mellett és a jelentős átárazódások ellenére is jól áll az időarányos teljesülés.
Makro / Külgazdaság A kínai büntetővám a hazai húsfogyasztókat is sújthatja
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 17:15
A január óta ideiglenesen érvényben lévő védővám fennmaradása akár 3-4 százalékkal is megemelheti a sertés- és baromfihúsok kilónkénti árát a hazai piacon – figyelmeztet az UBM.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító június – hatalmas visszaesés a román új autók piacán
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 16:46
Az új autók piaca 21,8 százalékkal zsugorodott az első fél évben – közölte az autógyártók és importőrök szakmai szervezete (APIA) kedden. A június különösen kiábrándító volt.
Makro / Külgazdaság Felpörgött az euróövezet inflációja júniusban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 14:39
Azonban az áremelkedés megfelelt az elemzők által vártnak az Eurostat kedden közzétett előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb óriási áresésre kerülhet sor a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:09
Amennyiben a kiskereskedők egy az egyben érvényesítik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának 7-7 forintos csökkenését. 
Makro / Külgazdaság A kínai autókereskedők a „túl olcsó” autókra panaszkodnak
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:02
Kína egyik legtehetősebb térsége, a Jangce-delta autókereskedői „súlyos kihívásokra” figyelmeztetnek, és az autógyártókhoz fordulnak, hogy azok vizsgálják felül értékesítési stratégiáikat a fokozódó pénzügyi nyomás és a felhalmozódó készletek miatt – újabb bizonyítékául a világ legnagyobb autópiacán zajló árháború következményeinek.
Makro / Külgazdaság Mire készülhet a kormány? Ezt is kérdezzük Győrffy Dórától a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 10:55
A közgazdász, egyetemi tanár, az MTA doktora július 9-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Újabb mutatóban lettünk tökutolsók az Európai Unió 27 tagországa között
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:58
Az Eurostat legújabb adatai szerint a magyar vásárlók kosarában van a legkevesebb áru és szolgáltatás az egész EU-ban – mutat rá a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzése.
Makro / Külgazdaság Vészvillogó: gyengélkedik a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:00
A beszerzési index júniusban 48,9 pontra csökkent, ismét zsugorodást jelezve a magyar feldolgozóiparban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG