Pál Zoltán, Kerkaszentkirály polgármestere elmondta: Kerkaszentkirály és Bottornya között a második világháború előtt szoros kapcsolat alakult ki, volt út és kompjárat a Mura két oldala között, a horvátok a magyarországi szőlőbirtokaik művelésére jártak át. A kapcsolatok akkor lehetetlenültek el, amikor 1946-ban megszűnt a kettős birtokosság, a határok védelme pedig rendkívül szigorúvá vált.
Négy évvel ezelőtt a két önkormányzat kezdeményezésére vették fel egymással újból a kapcsolatot az egymástól légvonalban mindössze három kilométernyi távolságra lévő települések. A horvátok számára rendkívül fontossá vált közlekedési lehetőségeik bővítése miatt a hídépítés a Murán, ehhez csatlakozna a Magyarországról induló út, amelynek révén a horvátoknak nem kell 20 kilométeres kerülőt tenniük, hogy elérjék a szlovén vagy a magyar autópályát.
A települések fizikai összeköttetésének megteremtéséhez sajátos földrajzi akadályt is le kell küzdeni. A két falu közé ugyanis beékelődik Szlovénia lendvai járáshoz tartozó területe, ezért szükség van a hármas együttműködésre.
Pál Zoltán azt mondta, a horvátok vállalják a legnagyobb terhet, a Mura-híd megépítését, magyar oldalon a Lendva-patak feletti híd és 400-500 méternyi út megépítése a feladat, a kettő között pedig szlovén területen kell megvalósítani a 2,5-3 kilométernyi összekötő utat. A polgármester információi szerint Horvátországban megyei és országos szinten is támogatják a beruházást, a szlovén fél pedig korábban már részt vett a tárgyalásokon, de tudomása szerint most már felhatalmazásuk is van a megállapodás aláírására.
A hármas határt összekötő híd és út költségeiről egyelőre nincsenek pontos számítások, magyar részről 200 millió forint körüli összegre becsülik a munkálatok értékét Kerkaszentkirályon. Számítanak ugyanakkor az Európai Unió hozzájárulására is, hiszen a határok átjárhatóságát - főleg Horvátország tervezett uniós csatlakozása kapcsán - kiemelten támogatják.
A horvátok még az idén szeretnének egy munkaértekezletet összehívni, amelyen a tervezéshez és az építkezéshez szükséges konkrét lépésekről tárgyalnának. Ők úgy ítélik meg - és ebben lát lehetőséget a magyar partnertelepülés is -, hogy a turizmus mellett a gazdaság élénkítésében is nagy szerepet játszhat a három országot összekötő közúti kapcsolat.
4-es metró: tíz méterrel tovább fúrtak
Totális leépülésben az építőipar
Megint padlón az építkezési kedv
Süllyed az M6-os!
MTI