4p
Átalakulhat az állami exportfinanszírozás rendszere, és jöhetnek a márkaépítő vállalatok.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sajtótájékoztatót tart az olaszországi buszbalesetről 2017. január 22-én. Forrás: MTI/Marjai János

A napokban megjelent Nemzeti Exportstratégia 2030-ig vázolja fel a kormány exportösztönzési terveit. A Külgazdasági és Külügyminisztérium gondozásában megjelent dokumentumból kiolvasható, hogy a kormány az állami exporttámogatási rendszer átalakítására készül, valamint az is, hogy a magyar gyökerű cégeken, erős brandeken keresztül propagálná Magyarországot - írja az mfor.hu.

A stratégia kiinduló pontja szerint ugyanis relatíve kevés hazai tulajdonban lévő, exportálni képes vállalkozás jöhet szóba, amelyek mérete sem elég nagy. Ráadásul e vállalkozásokat "konzervatív megközelítés" jellemzi a távolabbi relációk tekintetében - írja a külügy, vagyis a tárca szerint túl óvatosan közelednek a távolabbi piacok felé ezek a cégek, nem merik felvállalni a piacra lépéssel járó kockázatot.

A stratégia megvalósítása esetén a kis- és közepes vállalkozások exporton belüli részaránya 50 százalékkal emelkedhet 2030-ig. A cél egy olyan szabályozási és támogatási környezet kialakítása, amely "segíti a vállalatokat nemzetközi versenyképességük fokozásában" - szerepel a stratégiában.

A további növekedés szempontjából lényeges az erőforrásokhoz való hozzáférés könnyítése, az exportot akadályozó adminisztratív korlátok lebontása. Ezzel összefüggésben arra a megállapításra jut a külügy, hogy "mind a közvetlen exporthoz, mind az exportra történő felkészüléshez kapcsolódó költségek tetemesek lehetnek – különösen egy kkv számára. Az ezt támogató hazai eszközrendszer egységes elvek szerinti, összehangolt működése alapvető követelmény. A meglévő pályázati források egymáshoz illesztése – komplementer rendszerek kialakítása – a forrásokhoz való hozzáférés felgyorsítása elengedhetetlen a legnagyobb abszorpció és legmagasabb multiplikátor hatás elérése érdekében."

Ebből arra a következtetésre juthatunk, hogy a kormány átalakítani készül az állami exportfinanszírozás rendszerét. Ennek kiemelt szereplője a pont a külügy alá tartozó Magyar Export-Import Bank Zrt, és a Magyar Exporthitel Biztosító Zrt. De nem kizárt, hogy az általánosabb célok szerint működő MFB és az alá tartozó cégeket is érintheti a koncepció. E cégcsoportot a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszter, Bártfai-Mager Andrea felügyeli.

Szintén kiemelésre érdemes a stratégia azon pontja, amely a nemzetközi piacokon elismert magyar brandek felépítéséről szól, meglévő, kiemelkedő exportsikereket elért vállalkozások bázisán. A külügyi tárca szerint a külpiaci megjelenés sikerességének egyik kulcsa az adott termék vagy szolgáltatás megfelelő marketingje. Jelenleg csekély számú globálisan ismert és elismert magyar márka (termék vagy szolgáltatás) létezik, vagy áll ennek kapujában. Globális mércével mérve kis nemzetgazdaságoknál döntő tényező az ország, mint brand megfelelő pozicionálása. A nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a sikeres exportpromóciós gyakorlattal rendelkező országok összekötik az országmárkázást egy adott termék vagy szolgáltatás export promóciójával - írják a stratégia alátámasztásául.

Ennél több nem szerepel a nyilvános anyagban, de talán a finn Nokia lehet jó példa arra, hogy egy nemzetközileg erős beágyazottságú márka az adott ország - esetünkben Finnország - promotálására is alkalmas lehet. A brandépítés eme módjáról egyébként nem most esik először szó, korábban Varga Mihály pénzügyminiszter is beszélt arról, hogy magyar tulajdonban lévő vállalatokon keresztül is kell erősíteni az országimázst. E stratégiába illeszkedik az a kormányzati törekvés is, hogy minél több magyar cég terjeszkedjen külföldön, és onnan legalább annyi profitot hozzon haza, mint amennyit az itt működő külföldi vállalatok visznek ki (vagyis nem forgatnak vissza a termelésbe).

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az elemzők se értik, mi történik Németországban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 12:43
A vártnál is nagyobb mértékben romlott a hangulat a német gazdaságban.
Makro / Külgazdaság A norvégok megint kaszáltak majdnem 70 milliárd dollárt
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 11:53
Nemzeti vagyon gyarapítása norvég módra.
Makro / Külgazdaság Drágább vagy olcsóbb lesz a tankolás szerdától?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 10:42
Becsapós kérdés.
Makro / Külgazdaság Egy fegyverszünetet már aláírt Trump – az utolsó pillanatban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 10:09
Néhány órával azelőtt, hogy élesedtek volna a „vám-atombombák”.
Makro / Külgazdaság Kemény számok jöttek Oroszországból – ezért is akarhat tárgyalni Putyin?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 09:34
A kivitel csökken, a behozatal nő.
Makro / Külgazdaság Mélyrepülésben a németek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 12:53
Még nem érte el a 2019-es szintet a légiutas-forgalmuk.
Makro / Külgazdaság Meglepően optimista előrejelzés érkezett a vámháború hatásairól
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 11:17
A WTO néhány hónappal ezelőtt prognosztizált csökkenés helyett a globális árukereskedelem növekedésre számít.
Makro / Külgazdaság Árcsökkenéssel kedveskedhetnek a benzinkutasok az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 10:39
Amennyiben követik a nagykereskedői árakat, a benzin és a gázolaj literje is bruttó 2-2 forinttal lehet olcsóbb keddtől.
Makro / Külgazdaság Bosszankodhat Putyin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 09:11
Az orosz kiskereskedelmi forgalom növekedése lassult júniusban.
Makro / Külgazdaság Váratlan fejleményre ébredtek a kínaiak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 08:37
Növekedés helyett stagnált az éves infláció júliusban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG