4p

Befutott a BYD új autószállító hajója egy németországi kikötőbe, ami világosan jelzi, hogy a kínai autógyártó már szegedi üzemének felépülése előtt meg akarja vetni a lábát az európai autópiacon.

Szolid ünneplés közepette futott be a németországi Bremenhaven kikötőjébe a BYD Explorer No 1 hajó, amely első útját mindjárt ötezer autó Európába szállításával kötötte egybe. A két és fél futballpálya hosszúságú hajó az első abban a flottában, amellyel a Szegeden üzemet létesítő kínai autógyártó már szegedi gyára felépülése előtt helyet akar szerezni magának az európai autópiacon.

A cég hangulata rózsaszín. „A kereslet nő, a Google-ön megelőztük a keresésekben a Teslát, nagy dolgokra készülünk az európai piacon” – mondta Michael Shu, a BYD Europe igazgatója.

Jönnek a BYD autói, amelyek komoly konkurenciát jelenthetnek az Európában sikeres autómárkáknak. Fotó: BYD
Jönnek a BYD autói, amelyek komoly konkurenciát jelenthetnek az Európában sikeres autómárkáknak. Fotó: BYD

Nem lesz azonban könnyű dolguk. Nem azért, mert az EU a kínai autóimport korlátozására készül az ottani autógyártók állami támogatásainak piactorzító hatására hivatkozva. A BYD helyzetét a helyi versenytársak nehezíthetik meg - derül ki a Financial Times összefoglalójából. 

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója például a genfi autókiállítást használta fel arra, hogy bemutassa, mivel készül cége feltartóztatni a kínai nyomulást. Ennek és a másik nagy gyártó - egyebek mellett a Peugeot-ról, a Dodge-ról ismert - Stellantis terveinek ismeretében arra lehet számítani, hogy kegyetlen árverseny alakul ki a nyugat-európai piacon az elektromos autók között. A cégek 20-25 ezer eurós - 8-10 millió forint - modelleket ígérnek. 

Árfolyam

Persze az „olcsó” villanyautók sem lesznek mások, mint az olcsó benzinesek – derült ki Uwe Hochgeschurtz, a Stellantis európai eladásaiért felelős vezetőjének szavaiból. Nem lesznek elektromosan mozgatható ülések és digitális műszerfalak. A vevők egy része nem is igényli a csilli-villi extrákat, ha ezek miatt jelentősen drágább az autó.

Rossz hír a magyar autósoknak

Hochgeschurtz mondott még valamit, ami nagyon rosszul hangzik a kelet-közép-európai autósok, köztük a magyarok fülének. Az összes autógyártó felhagy belső égésű motorral felszerelt, hagyományos kisautói gyártásával. Márpedig ezek kedveltek a magyar vásárlók körében a viszonylag alacsony ár miatt.

Eltűnt a VW Polo, a Ford Fiesta – hiába az utóbbi óriási múltja –, mert a cégek nem akarnak olyan autókat gyártani, amelyek eladásán minimális árrést érnek el. De Meo beszámolója szerint sokan értetlenül álltak az előtt, hogy kiállt a villanyautók európai, franciaországi gyártása mellett. Arra gondolt azonban, hogy ezek kevesebb alkatrészből állnak, mint hagyományos elődeik. Így kevesebb dolgozóval gyárthatók és ha a beszállítók 80 százaléka az összeszerelő üzem 300 kilométeres környezetében van, akkor jelentősen csökkenthetők a logisztikai költségek is.

Sokkal olcsóbbak is lehetnének

A BYD csak jövőre ígér olyan autót az európai piacra, amely 30 ezer eurónál (12 millió forint) olcsóbb lesz. Ennél azért nehéz lejjebb menni, mert nagyon magasak az európai biztonsági követelmények. Ugyanakkor megértették, hogy kisebb modellekkel kell megjelenniük ezen a piacon, mert az európai vevők kedvelik a kisautókat. A világpiaci hódítást azonban nagyon komolyan gondolják. A cég hét hajóból álló saját autószállító flottát épít fel ehhez. Ezzel elkerülik a hajóbérlés kényelmetlenségét, de persze ki is kell használni ezt a kapacitást. Az európai autógyártók eközben úgy érzik, nem kapják meg országaik kormányaitól a szükséges támogatást az elektromos átálláshoz. A kínai autóimport tervezett korlátozása kevés lehet.

Hochgeschurtz szerint az ázsiai ország autógyártói sokkal alacsonyabbra képesek vinni áraikat, mint azt Európában gondolnánk. Sok márka egyes modelljeit fele akkora áron árulja Kínában, mint a külföldi piacokon. Van tartalék a költségeikben arra, hogy elnyeljék a vámokat, csökkentsék az áraikat és mégis nyereségesek maradjanak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kiderült, milyen üzleteket kötne Orbán Viktor Donald Trumppal?
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 13:11
Amerikai rakétákat gyártanának Magyarországon?
Makro / Külgazdaság Már megint bezsákolt 108 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 12:44
És még többet is ajánlottak, de megint drágult a finanszírozás.
Makro / Külgazdaság Akár 200 millió is lehet a tét, már lehet előregisztrálni
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 11:11
Csütörtöktől már lehet előregisztrálni a Demján Sándor 1+1 program második ütemére.
Makro / Külgazdaság Súlyos figyelmeztetés érkezett a Nvidia vezérétől MI-ügyben
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 10:48
Trump Kína kezébe adja a győzelmet? 
Makro / Külgazdaság Végre ujjal mutogathatunk Romániára – itt egy friss adat
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 10:06
Már a második hónapja esik a kiskereskedelmi forgalom keleti szomszédunknál.
Makro / Külgazdaság Együtt szállt fapadosra Orbán Viktor és Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 09:08
Irány Washington!
Makro / Külgazdaság 1661 milliárdot költöttünk, de mire?
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:46
Friss adatok a magyar kiskereskedelemi forgalomról.
Makro / Külgazdaság Csak első látásra jött jó hír a magyar iparról
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:31
Munkanaphatástól megtisztítva már megint csökkent a termelés tavalyhoz képest.
Makro / Külgazdaság Amerikai gázt hoznának Szlovákiába és Ukrajnába
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:11
Folynak a tárgyalások.
Makro / Külgazdaság Napi 4500 járatot kell törölni a Trump-féle rekordleállás miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 06:51
Nem kapnak fizetést a légiirányítók, korlátozni kell a forgalmat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG