3p

Az elmúlt napokban szakmai és politikai viták kereszttüzébe került a kínai CATL által építeni tervezett debreceni akkumulátorgyár. Kollégánk, Király Béla a Trend FM Reggeli monitor című adásának volt a vendége, ahol többek között a beruházás előnyeiről és hátrányairól is szó volt.

Komoly lakossági tiltakozást váltott ki a CATL új beruházása, amely Európa egyik legnagyobb akkumulátorgyára lenne. A méretekből kifolyólag a debreceni gyár működése nagyon komoly környezeti terheléssel jár, hiszen rengeteg vízre lesz szükség. Az sem megnyugtató, hogy egy olyan energiaszegény ország, mint Magyarország miért lát komoly gazdasági potenciált egy akkora üzemben, amely Paks termelésének a negyedét lekötné.

A gyár kapcsán a munkaerő kérdése is kardinális, hiszen a tiltakozások egy része arról szólt, hogy a helyiek nem szívesen látnának több ezer külföldi munkavállalót. Pedig jó eséllyel hazai dolgozókkal nem fogják tudni kielégíteni a tervezett 9 ezer fős munkaerőigényt, hiszen az elérhető szakemberek jelentős része a már építés alatt álló BMW-gyárban fog elhelyezkedni. Ugyanakkor nem csupán a szakmunkások és szalag mellett dolgozók alkalmazása kérdéses, de Magyarországon vegyészmérnököt sem képeznek olyan számban, amennyire az akkumulátorgyártó vállalatoknak igénye lenne. Az ide települő kínai és dél-koreai vállalatok a hírek szerint ezres nagyságrendben tudnának vegyészmérnököket alkalmazni, miközben évente nagyjából 200 ilyen diplomával rendelkező fiatal végez az egyetemeken.

A jogos kritikák közé tartozik, hogy ellentétben a járműgyártással, ahol 20-25 év alatt komoly magyar beszállítói hálózat alakult ki, az akkumulátorgyárak esetén egyelőre remény sincs arra, hogy hazai cégek kapcsolódjanak az értékláncokba. Ráadásul a kutatás-fejlesztés, a nagyobb hozzáadott értékkel bíró tevékenységek nem a magyarországi gyárakban történnek, így az idetelepülő cégek jórészt összeszereléssel foglalkoznak majd.

Természetesen a kérdés nem ilyen egyszerű, és a felsorolt ellenérvek ellenére is lehet létjogosultsága az akkumulátorgyártásnak. Az Európai Unió ugyanis erősen ösztönzi az elektromobilitásra való átállást, hiszen az ilyen járművek karbonsemlegesek. Éppen ezért az ilyen gyártási kapacitás növelése cél is a közösségben. Igaz, azt hozzátehetjük, hogy az EU elsősorban a helyi vállalatok térnyerését ösztönözné, nem pedig a távol-keleti cégek terjeszkedését. Utóbbiak ugyanis akár politikai (kínai gyártók), akár csak a hosszú beszállítói láncok miatt gazdasági kockázattal járnak. Ezekről pedig a Covid idején szerezhettünk tapasztalatokat.

Azt is érdemes kiemelni, hogy a magyar ipar bizonyos szempontból kényszerpályán mozog. Az oktatási rendszer korlátai miatt (példaként lehet említeni a fent is jelzett vegyészmérnökök kapcsán is a kihívásokkal küzdő természettudományos képzést) komoly fordulatra aligha képes az ország. Ugyanakkor az uniós direktívákat követve egyre több autógyártó állítja le a belső égésű motorokkal szerelt járművek gyártását és tér át elektromos autókra. Ehhez pedig a magyar gazdaságnak alkalmazkodnia kell valamilyen szinten, ha nem akarja elveszteni a szektorban korábban kivívott helyét.

A teljes adás itt hallgatható meg:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Példátlan adatot mondott az OECD
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 09:17
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban történelmi mélypontra, 4,8 százalékra csökkent a munkanélküliség januárban, miután az előző öt hónapban 4,9 százalékon stagnált.
Makro / Külgazdaság Irgalmatlan sallert kapott a magyar akkumulátorgyártás
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 08:30
Januárban az ipar közel 4 százalékkal esett vissza. Az ágazatok többsége mínuszban zárta az év első hónapját. 
Makro / Külgazdaság A Putyin–Trump „álomcsapat” megbukhat a valóság tesztjén
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 07:07
Oroszország és az Egyesült Államok képviselői a gazdasági együttműködés lehetőségéről is tárgyalnak, ami elvileg közös nyersanyag-kitermelési projektek indításához vezethet. Elvileg.
Makro / Külgazdaság Európa hátat fordítana az Egyesült Államoknak, háromszintes bástya épül
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 15:02
A szakemberek és a politikusok is egyetértenek abban, hogy jelentősen mérsékelni kell az EU kiszolgáltatottságát az amerikai technológiai infrastruktúrának. Ez azonban nagyon drága mulatság.
Makro / Külgazdaság Senki sem énekelt ki Matolcsy Györgyék utolsó kórusából
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 14:37
Az új jegybankelnök érkezése előtti utolsó kamatdöntő ülésen is teljes volt az egyetértés.
Makro / Külgazdaság Szinte ingyen adják már a benzint a kutakon
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:55
Még mindig csökkennek a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Megjelent a rendelet: a kisboltokra nem vonatkozik az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:00
5 millió forintos bírságra számíthatnak a boltok, ha megszegik az árrésstopot.
Makro / Külgazdaság Éjszaka nyújtotta be a Fidesz-frakció az Alaptörvény 15. módosítását
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 06:27
Az ember férfi vagy nő.
Makro / Külgazdaság Velős választ adtak Orbán Viktornak a kereskedők az árrésstop ügyében
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 17:53
Orbán Viktor árrésstopot jelentett be 30 élelmiszerre, az OKSZ szerint ez csak bizonyos feltételekkel lehet hatásos.
Makro / Külgazdaság Itt van Nagy Márton beismerése az élelmiszerárakról
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 16:17
Ha nem csökken az infláció, újabb lépések jöhetnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG