Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) pénteken nyilvánosságra hozott jelentése szerint az Európai Unió 27 tagállamában 1 millió 48 ezer 143 személygépjárművet helyeztek forgalomba júniusban, 10,4 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
A járvány terjedését fékező intézkedések keretében tavaly március második felében a legtöbb autókereskedő szalon bezárt az EU-ban. Tavaly márciusban 55,1 százalékkal kevesebb, mindössze 567 ezer új jármű került ki az utakra. A következő hónapban, áprilisban, amely a gazdaság teljesítményét tekintve a járvány legsúlyosabb hónapjának bizonyult, 76,3 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
A rendkívül alacsony bázis miatt idén márciusban 87,3 százalékkal, áprilisban 218,6 százalékkal, májusban pedig 53,4 százalékkal emelkedett az új autó értékesítése, de a járvány előtti utolsó két "békehónapban" még mindig súlyos visszaesést - februárban 19,3 százalékos, januárban pedig 24 százalékos zuhanást - mértek.
Júniusban Európában a legnagyobb piacon, Németországban nőtt a legerősebb ütemben, 24,5 százalékkal az újautó-értékesítések száma. A négy legnagyobb piac közül a német után Spanyolország következik 17,1 százalékos emelkedéssel, majd Olaszország 12,6 százalékkal. Franciaországban viszont csökkenést mértek, 14,7 százalékosat.
Az első félévben több mint 5,36 millió új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, 25,2 százalékkal többet mint egy évvel korábban. Olaszország 51,4 százalékos, Spanyolország 34,4 százalékos, Franciaország 28,9 százalékos, Németország pedig 14,9 százalékos növekedést tudott elkönyvelni.
Magyarországon a júniusban átadott új autók száma éves összevetésben 9,7 százalékkal, 11 ezer 361-re nőtt. Az első félévben 64 ezer 794 új autó került ki az utakra, ami 16,4 százalékkal haladja meg a tavalyi első félévi, több mint 55 ezres adatot.
Az Európai Uniót, Nagy-Britanniát, valamint Svájcot, Norvégiát és Izlandot együttvéve júniusban 13,3 százalékkal, az első fél évben pedig 27,1 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma.
Ebben az országcsoportban a gyártók közül a piacvezető Volkswagen csoport júniusban 26,1 százalékos, január-júniusban pedig 28,7 százalékos növekedést tudott elérni. A luxusautógyártók közül a BMW 18,6 százalékkal több új autót adott át tulajdonosának júniusban, a rivális Daimler viszont 10,1 százalékkal kevesebbet. Az első fél évet tekintve a BMW 31,6 százalékos, a Daimler pedig 21,1 százalékos növekedést ért el.
Az európai mobilitáshoz kapcsolódó hír, hogy több mint hétmilliárd koronát (több mint 98 milliárd forint) szedett be a cseh állam az idei év első felében az elekronikus útadóból, 29 százalékkal többet, mint a tavalyi év első felében. Elektronikus útadót 2007 óta fizetnek a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik Csehországban az autópályák, illetve a kijelölt első osztályú utal használatáért. A bevétel növekedéséhez az útadó emelkedése mellett a megnövekedett forgalom is hozzájárult. Az elektronikus rendszert működtető CzechToll vállalat közölte, hogy márciustól júniusig a csehországi teherforgalom növekedése minden hónapban kétszámjegyű volt. Júniusban a gépjárművek üzemeltetői 1,256 milliárd koronát fizettek a cseh államnak, ami a rendszer 2007-es beindítása óta a második legmagasabb havi bevétel.
A CzechToll kimutatása szerint június végén 595 ezer tehergépkocsi volt bejelentkezve a cseh elektronikus útadó rendszerbe.
Az idei évtől kezdve Csehország megszüntette a papíralapú sztrádabélyegeket a személygépkocsik számára is, és áttért az elektronikus matricákra. Az egész éves sztrádabélyeg ára változatlanul 1500 korona.