3p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar ipar és külkereskedelem számára kiemelten fontos a német autóipari cégek helyzete. Bár a német állam jelentős támogatásokat nyújtott az ottani vállalatoknak, az autóipari cégek egy része nem felelt meg a kritériumoknak, ennek eredményeként 32 százalékkal nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma – derül ki a Coface hitelbiztosító elemzéséből. 

A magyar gazdaság szempontjából kulcsfontosságú, hogy az egyik legjelentősebb külkereskedelmi partnernek számító Németországban hogyan alakul a helyzet. A német hátterű autógyárak miatt pedig különösen lényeges, hogy a német autóipart hogyan érintette a pandémia. A fizetésképtelenségi helyzetet nézve a múlt év kedvezőtlenül alakult a német autószektorban – derül ki a Coface hitelbiztosító legújabb összeállításából. 

Komoly csapás

A tavalyi németországi adatok első látásra felemásak. Összesen 15 540 német vállalat vált fizetésképtelenné 2020-ban, ez 15 százalékos csökkenésnek felel meg 2019-hez képest. Hasonlóan alacsony adatra majdnem húsz évvel ezelőtt, 1993-ban volt példa. Az idei első negyedévben szintén nagyon alacsony volt a fizetésképtelenné váló német cégek száma. Ez pedig a Coface szakértői szerint a németországi állami támogatásoknak köszönhető. Azok a cégek kaptak támogatást, amelyek bizonyították, hogy a pandémiát megelőzően még stabil működést folytattak. 

A német vállalatok azonban ágazattól függően eltérően érkeztek meg a pandémiás helyzetbe. A német fémipar és az autóipar 2018 vége óta recesszióban volt, bizonyos vállalatok nem tudtak megfelelni az állami támogatás feltételeinek, tehát sok cég már a járvány előtt nehézségekkel küzdött. Ennek eredményeként a fizetésképtelenségi eljárások száma a német fémipari ágazatban 2020 során 7,1 százalékkal emelkedett, az autóiparban pedig majdnem 32 százalékkal – mutat rá a Coface elemzése. Bár a növekedés mindkét szóban forgó szektorban jelentős volt, az összes tavalyi németországi fizetésképtelenségi eljárás 3 és 0,5 százaléka volt a fém- és autóiparhoz köthető. 

Mire lehet számítani? 

Mind a német, mind az európai és a magyar autóipar szempontjából fontos, hogy a járvány miatt az európai újautó-eladások csökkkentek. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a múlt évben az uniós országokban 2020-ban kevesebb mint 10 millió új személyautó talált gazdára, ami közel 24 százalékos éves csökkkenést jelentett. Az idén már kezd magára találni a piac, az év első négy hónapjában a tavalyi alacsony adatokhoz képest 24 százalékkal 3,4 millió fölé nőtt az eladott új autó száma. A járványhatás elmúltával pedig az újautó-eladások újabb lendületet kaphatnak, bár a globális chiphiány fékezheti a növekedést. 

Az Mfor.hu nemrég arról írt összeállításában: a globális chiphiány a magyarországi autógyártókat is érintette, előbb januárban a győri Audi és a kecskeméti Mercedes üzem is korlátozásokra kényszerült, mivel nem volt elegendő félvezető, amit beépíthettek volna. Majd később, áprilisban a Mercedes ismét kénytelen volt korlátozni a gyártást az alkatrészek hiánya miatt.

Mindenesetre a nemzetközi autópiac fellendülése mind a német, mind a magyar autóipar számára fontos támaszt jelent a következő időszakban várható fejlődéshez és ahhoz, hogy az érintett vállalatok fizetőképessége stabil maradjon - írja elemzésében a Coface.
 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A TikTok-kérdésben ezért változott meg Donald Trump véleménye
Bózsó Péter | 2025. január 22. 17:44
A kínai közösségimédia-platformot az első ciklusában betiltotta volna, a másodikban viszont már védelmezi a régi-új amerikai elnök.
Vállalat Lenyomta a Microsoftot és a Google-t az Apple
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 15:39
Már a második egymást követő évben az Apple a világ legértékesebb márkája a brit Brand Finance piackutató és üzleti tanácsadó vállalat 2025-ös Global 500 ranglistája alapján.
Vállalat Megmentené a TikTokot Donald Trump?
Privátbankár.hu | 2025. január 19. 09:36
Haladékot adhat a közösségi oldalnak a hétfőn hivatalba lépő elnök.
Vállalat Tragikus hirtelenséggel meghalt a Strabag 44 éves vezetője
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 12:57
Váratlanul meghalt a Strabag vezérigazgatója, Klemens Haselsteiner.
Vállalat Bajban a Boeing?
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 11:16
Közel harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Vállalat Ön Telekom-ügyfél? Akkor ettől elborulhat az agya
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 08:49
A távközlési szolgáltató díjemelést jelentett be.
Vállalat A TikTok már a nagy leállásra készül, ez fogadja majd a felhasználókat
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 11:26
Ez történik vasárnap.
Vállalat Ezt már tényleg nem teszi zsebre Vlagyimir Putyin
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 19:29
40 százalékos leépítést fontolgat Oroszország vezető földgázkitermelője, a Gazprom, mindez akár 1500 ember elbocsátását jelentheti csak a vállalat vezetőségéből.
Vállalat Akkora pofont kapott Kínában a Porsche, hogy az egész világon visszhangzott
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:44
Csökkentek a márka eladásai, pedig öt globális régióból négyben jól teljesített a cég.
Vállalat Közbelép a milliárdos: nem tiltják be a TikTokot Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. január 9. 16:51
Frank McCourt Project Liberty cége és a The People's Bid-ből álló konzorcium hivatalos ajánlatot tett a kínai ByteDance cégnek a TikTok egyesült államokbeli eszközeinek megvásárlására — ezzel elkerülheti amerikai betiltását.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG